Koleje Dolnośląskie 84 z 88 pociągów kupiły za unijną kasę
Dwa specjalne pociągi promujące Unię Europejską wyruszyły 11 września 2025 r. na tory Dolnego Śląska. Ich premiera zbiegła się z wyjątkową wiadomością.
Koleje Dolnośląskie uzyskały aż 618 milionów złotych unijnej dotacji, która zostanie przeznaczona na zakup 20 nowoczesnych pojazdów typu Elf produkowanych w bydgoskiej PESIE.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych pociągów Elf zasili flotę Kolei Dolnośląskich dzięki najnowszej unijnej dotacji i jaka będzie łączna liczba pojazdów spółki?
- Jakie znaczenie dla regionu mają unijne fundusze, które do tej pory zasiliły kolejowe inwestycje na Dolnym Śląsku kwotą blisko 2,5 miliarda złotych?
- Na jakich trasach pojadą „unijne” pociągi Kolei Dolnośląskich i jakie korzyści odczują pasażerowie w codziennych podróżach?
20 nowych Elfów i rekordowa flota
Koleje Dolnośląskie złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy wnioski o dofinansowanie i wszystkie uzyskały pozytywną ocenę. Dzięki temu spółka sfinansuje zakup nowych pociągów aż w 78 procentach ze środków unijnych.
20 Elfów zasili flotę przewoźnika, który będzie dysponować największą w Polsce kolekcją pięcioczłonowych pojazdów tego typu – w sumie 45 sztuk. Cały tabor Kolei Dolnośląskich po realizacji zamówienia powiększy się do 118 pociągów, w tym 10 nowoczesnych ekodiesli również zamówionych w bydgoskiej fabryce.
Dolny Śląsk kolejowym sercem Polski
Jak podkreślił marszałek województwa Paweł Gancarz, Dolny Śląsk od lat skutecznie korzysta z funduszy unijnych:
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło kolejowe inicjatywy w naszym województwie. Rewitalizujemy linie kolejowe i kupujemy nowoczesne pociągi. Dolny Śląsk jest dziś infrastrukturalnym sercem Polski.
Według danych samorządu, aż 84 z 88 pojazdów obecnej floty KD zostało sfinansowanych z Funduszy Europejskich, a średni poziom dofinansowania projektów przekracza 70 proc.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Unijne” pociągi na trasach regionu
Nowe pociągi w unijnych barwach będą kursować m.in. na trasie Wrocław – Legnica, rozwijając prędkość 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu wyniesie zaledwie 37 minut. – Na tej trasie mieszkańcy korzystają z kolei jak warszawiacy z metra – podkreślił Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa.
Historia sukcesu z Trzebnicy
Koleje Dolnośląskie powstały 17 lat temu z inicjatywy ówczesnego marszałka Marka Łapińskiego. Pierwszą linią była ta do Trzebnicy, która dziś przewozi rocznie blisko milion pasażerów. Jak zauważa radna sejmiku Monika Włodarczyk, spółka rozwija się niezwykle dynamicznie: – Wtedy jeździły po kilku liniach, dziś w 36 minut dojeżdżają do Legnicy, a w godzinę do Wałbrzycha.
Potężne wsparcie z Brukseli
Od początku działalności Koleje Dolnośląskie otrzymały już 1,6 mld złotych dotacji unijnych, a dodatkowe 723 mln zł trafiło do Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei na rozwój infrastruktury. Najnowsze dofinansowanie w ramach KPO jest kolejnym krokiem, który pozwoli zwiększyć liczbę połączeń i rozszerzyć ofertę przewozową.
– To bardzo dobra wiadomość. Rozwój floty i siatki połączeń to konkretna korzyść dla pasażerów. Skorzystają wszyscy – zaznaczył Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Z łącznej puli 870 mln zł przyznanej przez CUPT w najnowszym rozdaniu aż 618 mln trafiło na Dolny Śląsk. Resztę przydzielono województwu śląskiemu i Kolejom Śląskim.
Komentarze