Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie 84 z 88 pociągów kupiły za unijną kasę

inforail
14.09.2025 18:30
0 Komentarzy

Dwa specjalne pociągi promujące Unię Europejską wyruszyły 11 września 2025 r. na tory Dolnego Śląska. Ich premiera zbiegła się z wyjątkową wiadomością.

Koleje Dolnośląskie uzyskały aż 618 milionów złotych unijnej dotacji, która zostanie przeznaczona na zakup 20 nowoczesnych pojazdów typu Elf produkowanych w bydgoskiej PESIE.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych pociągów Elf zasili flotę Kolei Dolnośląskich dzięki najnowszej unijnej dotacji i jaka będzie łączna liczba pojazdów spółki?
  2. Jakie znaczenie dla regionu mają unijne fundusze, które do tej pory zasiliły kolejowe inwestycje na Dolnym Śląsku kwotą blisko 2,5 miliarda złotych?
  3. Na jakich trasach pojadą „unijne” pociągi Kolei Dolnośląskich i jakie korzyści odczują pasażerowie w codziennych podróżach?
Unijne dofinansowanie dla Kolei Dolnośląskich
Unijne dofinansowanie dla Kolei Dolnośląskich/foto: KD

20 nowych Elfów i rekordowa flota

Koleje Dolnośląskie złożyły do Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy wnioski o dofinansowanie i wszystkie uzyskały pozytywną ocenę. Dzięki temu spółka sfinansuje zakup nowych pociągów aż w 78 procentach ze środków unijnych.

20 Elfów zasili flotę przewoźnika, który będzie dysponować największą w Polsce kolekcją pięcioczłonowych pojazdów tego typu – w sumie 45 sztuk. Cały tabor Kolei Dolnośląskich po realizacji zamówienia powiększy się do 118 pociągów, w tym 10 nowoczesnych ekodiesli również zamówionych w bydgoskiej fabryce.

Dolny Śląsk kolejowym sercem Polski

Jak podkreślił marszałek województwa Paweł Gancarz, Dolny Śląsk od lat skutecznie korzysta z funduszy unijnych:
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło kolejowe inicjatywy w naszym województwie. Rewitalizujemy linie kolejowe i kupujemy nowoczesne pociągi. Dolny Śląsk jest dziś infrastrukturalnym sercem Polski.

Według danych samorządu, aż 84 z 88 pojazdów obecnej floty KD zostało sfinansowanych z Funduszy Europejskich, a średni poziom dofinansowania projektów przekracza 70 proc.

„Unijne” pociągi na trasach regionu

Nowe pociągi w unijnych barwach będą kursować m.in. na trasie Wrocław – Legnica, rozwijając prędkość 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu wyniesie zaledwie 37 minut. – Na tej trasie mieszkańcy korzystają z kolei jak warszawiacy z metra – podkreślił Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa.

Historia sukcesu z Trzebnicy

Koleje Dolnośląskie powstały 17 lat temu z inicjatywy ówczesnego marszałka Marka Łapińskiego. Pierwszą linią była ta do Trzebnicy, która dziś przewozi rocznie blisko milion pasażerów. Jak zauważa radna sejmiku Monika Włodarczyk, spółka rozwija się niezwykle dynamicznie: – Wtedy jeździły po kilku liniach, dziś w 36 minut dojeżdżają do Legnicy, a w godzinę do Wałbrzycha.

Potężne wsparcie z Brukseli

Od początku działalności Koleje Dolnośląskie otrzymały już 1,6 mld złotych dotacji unijnych, a dodatkowe 723 mln zł trafiło do Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei na rozwój infrastruktury. Najnowsze dofinansowanie w ramach KPO jest kolejnym krokiem, który pozwoli zwiększyć liczbę połączeń i rozszerzyć ofertę przewozową.

– To bardzo dobra wiadomość. Rozwój floty i siatki połączeń to konkretna korzyść dla pasażerów. Skorzystają wszyscy – zaznaczył Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Z łącznej puli 870 mln zł przyznanej przez CUPT w najnowszym rozdaniu aż 618 mln trafiło na Dolny Śląsk. Resztę przydzielono województwu śląskiemu i Kolejom Śląskim.

Komentarze