Autobusy elektryczne dla PKS Rzeszów: Są dwie oferty. Veramo ma konkurencję
6 sierpnia 2025 r. Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w Rzeszowie otworzył oferty w przetargu na dostawę ośmiu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z mobilną infrastrukturą ładowania typu plug-in. Do zamawiającego wpłynęły dwie oferty.
O tym zamówieniu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie tutaj. Zamówienie ma na celu dalszy rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w regionie. Wartość projektu to 29,2 mln zł, z czego 21,3 mln zł pochodzi z CUPT-KPO.
Rozkład jazdy:
- Jakie elektrobusy planuje kupić Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” i co zawiera zamówienie?
- Jakie oferty wpłynęły w przetargu i jak się prezentują pod względem ceny?
- Jakie są wymagania techniczne dla autobusów i jakie będą kryteria wyboru oferty?
Osiem elektrobusów
Aktualne zamówienie od ZG PKS Rzeszów zostało ogłoszone 1 lipca 2025 r. Przedmiotem postępowania jest dostawa ośmiu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI o długości od 11,5 do 12,5 m oraz pojemności co najmniej 70 miejsc pasażerskich (plus kierowca). Wszystkie pojazdy mają być przystosowane do przewozu osoby na wózku inwalidzkim lub dziecięcym i wyposażone w stosowne systemy mocujące.
Wraz z elektrobusami dostarczonych ma być osiem mobilnych ładowarek typu plug-in, tego samego typu co autobusy. Pojazdy muszą spełniać obowiązujące przepisy homologacyjne i rejestracyjne, a także nowe wymogi bezpieczeństwa GSR i ADAS obowiązujące od 1 lipca 2024 r.
Elektrobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 roku i mieć przebieg nie większy niż 3500 km. Zakres zamówienia obejmuje także:
- szkolenia z obsługi pojazdów,
- dostarczenie dokumentacji technicznej,
- przekazanie narzędzi serwisowych (w tym diagnostycznych) i oprogramowania,
- autoryzację serwisową (ASO) dla ZG PKS lub wskazanego operatora.
Dwie oferty
6 sierpnia zamawiający otworzył oferty od firm:
- Ecovia Sp. z o.o. – cena 23.753.307,36 PLN brutto/ 19.312.445,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu na poziomie 2.414.055,63 PLN netto,
- VERAMO S.A. – cena 22.286.616,00 PLN brutto/ 18.116.764,23 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu na poziomie 2.264.595,53 PLN netto.
Zamawiający chce przeznaczyć na zakup elektrobusów sumę 29.138.700 PLN brutto. W tej sytuacji dla zamawiającego szykują się spore oszczędności.
Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w oparciu o kryteria: cena (60%), parametry techniczne (30%), termin realizacji zamówienia (10%).
Szczegóły postępowania na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-1ee7325c-e351-4395-94a2-25fb03ea21bd
Elektrobusy dla PKS Rzeszów
Autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,5 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 2-2-2, otwierane do wewnątrz. Pojazdy powinny zapewnić przejazd dla minimum 70 pasażerów.
Konstrukcje mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym, o mocy minimum 140 kW netto. Energia elektryczna ma być gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być: akumulatory trakcyjne; superkondensatory; inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika powinna być wystarczająca na przejechanie min. 300 km od pełnego załadowania. Autobusy mają być dostosowane do ładowania magazynów energii w systemie plug-in.
Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego wyposażona w: fotel pneumatyczny z regulacją, z pasem bezpieczeństwa, regulowaną kierownicą, deskę rozdzielczą wyposażoną w prędkościomierz, licznik kilometrów, obrotomierz, ekran wyświetlający informację w postaci piktogramów oraz tekstu lub pulpit kierowcy z zestawem kontrolek informujący kierowcę na bieżąco o stanie technicznym pojazdu. Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. W przestrzeni pasażerskiej autobusy mają być niskopodłogowe lub niskowejściowe. Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, łatwych w czyszczeniu, z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu.
W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.
Komentarze