UITP 2025: Światowa premiera Mercedesa eCitaro z nową baterią NMC4 od BMZ Poland
Nowy rozdział w elektromobilności Daimler Buses: Mercedes-Benz i BMZ Poland pokazali strategiczne partnerstwo i nową generację baterii NMC4 w autobusie eCitaro.
Podczas targów UITP Global Public Transport Summit 2025, które odbyły się w dniach 15–18 czerwca w Hamburgu, firma Daimler Buses zaprezentowała premierowo najnowszą wersję autobusu Mercedes-Benz eCitaro, wyposażoną w czwartą generację baterii NMC (NMC4). To wydarzenie stanowiło globalny debiut tej technologii i wyznaczyło nowy standard w zakresie eksploatacji pojazdów elektrycznych. O tej współpracy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaką baterię zastosowano w nowym eCitaro i gdzie ją produkuje BMZ?
- Jaki zasięg oferuje eCitaro z baterią NMC4?
- Co obejmuje pakiet usług Digital Services Package?
Nowe baterie to klucz
Nowy eCitaro solo w wersji dwudrzwiowej został wyposażony w baterie NMC4 – ogniwa litowo-jonowe typu niklowo-manganowo-kobaltowego – które zapewniały zwiększoną gęstość energetyczną, większy zasięg i lepszą żywotność. Pojazd zasilany jest przez pięć pakietów baterii NMC czwartej generacji, z których każdy ma pojemność 111 kWh, co łącznie daje imponującą pojemność energetyczną 555 kWh.
Kluczowym elementem tego debiutu jest współpraca z BMZ Poland, które uruchomiło w Gliwicach nową, w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną do wytwarzania baterii autobusowych – pierwszą tego typu w Unii Europejskiej. Zakład ten jest strategicznym punktem dla całej europejskiej elektromobilności. Baterie NMC4, produkowane w Gliwicach przez BMZ Poland, mają pojemność 111 kWh na pakiet, czyli o 13% więcej niż wcześniejsze NMC3 (98 kWh). Zastosowana technologia umożliwia uzyskanie zasięgu do 500 km dla autobusu eCitaro solo i do 400 km dla przegubowej wersji eCitaro G.
Nowe baterie będą montowane w modelach eCitaro, eCitaro G, eCitaro K oraz eCitaro fuel cell. Zoptymalizowano je pod kątem ładowania mocą 150 kW, ale także umożliwiono szybkie ładowanie do 300 kW bez skrócenia żywotności. Co ważne – baterie NMC4 były w pełni kompatybilne z dotychczasowymi modelami, co pozwalało na modernizację starszych pojazdów bez zmian konstrukcyjnych. Produkcję seryjną eCitaro z bateriami NMC4 zaplanowano na 2026 rok.
Kompleksowe wdrożenie
Pokazany na UITP Mercedes-Benz eCitaro to w pełni elektryczny model klasy I kategorii MAXI, wyposażony w nowoczesny układ napędowy oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Napęd stanowią dwa silniki elektryczne zabudowane w piastach kół o mocy 2 × 140 kW i momencie obrotowym 2 × 495 Nm, zapewniające płynną i dynamiczną jazdę w warunkach miejskich. Autobus prezentuje się w eleganckim, zielonym metalicznym kolorze i wyposażony jest w reflektory LED, które poprawiają widoczność i zwiększają bezpieczeństwo jazdy po zmroku. Wymiary pojazdu to: długość 12.135 mm, szerokość 2.550 mm oraz wysokość 3.400 mm. Wewnątrz pojazd pomieści do 88 pasażerów, z czego jedno miejsce przeznaczone jest dla kierowcy.
Na pokładzie znajduje się pełen zestaw najnowszych systemów asystujących, w tym: Sideguard Assist 2 (asystent martwego pola), Preventive Brake Assist 2 (system prewencyjnego hamowania), Frontguard Assist (monitorowanie strefy przed pojazdem), Attention Assist (monitorowanie koncentracji kierowcy), Traffic Sign Assist (rozpoznawanie znaków drogowych) oraz kamera 360°, która znacząco zwiększa pole widzenia operatora autobusu i ułatwia manewrowanie w ciasnej przestrzeni.
W połączeniu z usługami cyfrowymi i rozwiniętą infrastrukturą ładowania, Daimler Buses zaprezentował się w Hamburgu jako dostawca kompleksowych rozwiązań – od pojazdów, przez ładowarki, po zarządzanie flotą. Wraz z premierą pojazdu Daimler zaprezentował także pakiet usług Digital Services Package, który obejmował takie funkcje jak:
- ✅ geofencing prędkościowy (automatyczne ograniczanie prędkości w określonych strefach),
- ✅ monitorowanie kondycji akumulatorów (Omniplus On Battery Monitoring),
- ✅ zaawansowaną diagnostykę flotową i zdalne wsparcie techniczne.
Pakiet ten był dostępny dla wszystkich nowych autobusów Daimlera – na okres 6 lat dla modeli elektrycznych oraz 3 lat dla spalinowych.
Komentarze