Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Iveco Bus na UITP 2025: Autobus E-Way w wersji BRT plus kompleksowa e-strategia

infobus
18.06.2025 13:04
0 Komentarzy

Podczas śwaitowegoszczytu UITP 2025 (15–18 czerwca) firma Iveco Bus zaprezentowała swoją ofertę w zakresie elektromobilności.

Producent, który od ponad 25 lat jest jednym z pionierów zielonego transportu zbiorowego, przedstawiła w Hamburgu nie tylko model E-WAY w wersji BRT, ale również kompleksowy ekosystem usług dla operatorów komunikacji publicznej.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką pojemność baterii posiada prezentowany podczas UITP Summit 2025 model Iveco E-WAY 12 m BRT i ilu pasażerów może przewozić?
  2. Jakie cyfrowe narzędzie oferuje Iveco Bus do zarządzania flotą elektrycznych autobusów i co umożliwia?
  3. Jakie dodatkowe technologie napędowe, oprócz elektrycznego, rozwija Iveco Bus w ramach podejścia neutralnego technologicznie?
Autobus Iveco E-Way w wersji BRT
Autobus Iveco E-Way w wersji BRT na UITP 2025

E-WAY: wszechstronny autobus

Jak podkreślają przedstawiciele Iveco, 14,2% udziału w europejskich rejestracjach e-busów w 2024 roku (TIV EU27) to dowód na umacnianie pozycji marki jako jednego z liderów transformacji energetycznej w sektorze transportowym.

Główną gwiazdą ekspozycji na UITP był Iveco E-WAY 12 m BRT – autobus bateryjny o pojemności baterii 416 kWh, mogący przewozić do 95 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących. W pojeździe zastosowano nowoczesny system kamer zamiast tradycyjnych lusterek bocznych, poprawiający widoczność i bezpieczeństwo.

Seria E-WAY to cztery długości nadwozia (9,5 m, 10,7 m, 12 m i 18 m), z wersjami BRT LINIUM dla modeli 12 i 18-metrowych. Zastosowane baterie NMC (5–9 zestawów po 69,3 kWh) oferują wysoką gęstość energetyczną 180 Wh/kg i zasięg do 400 km, zależnie od warunków eksploatacyjnych.

Silniki SIEMENS Elfa III zapewniają moc 310 kW (dla wersji do 12 m) oraz 375 kW dla przegubowych modeli 18-metrowych.

Autobus Iveco E-Way w wersji BRT
Autobus Iveco E-Way w wersji BRT na UITP 2025

Od infrastruktury po zarządzanie flotą

Iveco Bus nie ogranicza się do dostarczania pojazdów – jego oferta obejmuje pełne wsparcie na każdym etapie projektu:

▶ Energy Mobility Solutions
To zintegrowane podejście do wdrażania elektromobilności. Iveco Bus wspiera operatorów m.in. w analizie lokalizacji, planowaniu infrastruktury, koordynacji robót budowlanych i elektrycznych. Usługa oferuje także pakiety utrzymania, szkolenia i doradztwo TCO. Do tej pory ponad 30 projektów zrealizowano m.in. we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech.

▶ Iveco ON – cyfrowe zarządzanie flotą
System oferuje dostęp do danych w standardach FMS, VDV238 i TiGR ITxPT, raporty techniczne z Control Room, analizę zużycia energii, monitorowanie stanu baterii oraz inteligentne planowanie ładowania pojazdów – bez potrzeby montażu dodatkowego sprzętu. Z usługi Iveco ON korzysta dziś 90% elektrycznych autobusów producenta.

▶ Innowacje dzięki VR i MR
Iveco Bus stawia także na technologie immersyjne. W ramach Innovation Guided Tours na stoisku prezentowane są narzędzia do wirtualnej walidacji konfiguracji pojazdów, szkoleń technicznych i planowania serwisowego – bez konieczności korzystania z fizycznych modeli.

Iveco Bus uczestniczyło również w panelu „Next Generation Bus Technologies” podczas sesji FORUM 17 czerwca, poświęconym optymalizacji systemów bateryjnych i wodorowych z perspektywy bezpieczeństwa i trwałości rozwiązań. Firma konsekwentnie rozwija podejście neutralne technologicznie, oferując pojazdy napędzane nie tylko energią elektryczną, ale również biometanem, bioCNG, wodorem i paliwami alternatywnymi.

Komentarze