SPPK Police wzmacnia tabor i szuka trzech autobusów miejskich. Z silnikami diesla
Szczecińsko – Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło postępowanie przetargowe na dostawę trzech fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów przeznaczonych do obsługi komunikacji miejskiej.
To kolejny tego typu zamówienie zamówienie ze strony zachodniopomorskiego przewoźnika w ramach stałej i sukcesywnej odnowy flory. Ogłoszenie zamówienia pojawiło się 25 czerwca 2025 r.. O wcześniejszych planach taborowych ze strony Szczecina pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów i jakiego typu chce zakupić SPPK w ogłoszonym przetargu z 25 czerwca 2025 roku?
- Jaki jest maksymalny termin realizacji zamówienia na dostawę nowych autobusów dla Polic?
- Jakie cztery kryteria oceny ofert zastosowano w przetargu ogłoszonym przez SPPK?
Nowe autobusy dla Polic
Przedmiotem szczecińsko-polickiego zamówienia jest dostawa:
- 1 sztuki autobusu pojedynczego, niskopodłogowego o długości od 11,5 m do 12,2 m,
- 2 sztuk autobusów przegubowych, niskopodłogowych o długości od 17,5 m do 18,2 m.
Autobusy mają być wyposażone m.in. w elektroniczne tablice kierunkowe, rampy dla osób z niepełnosprawnością oraz miejsca do przewozu wózków. Zamawiający – Szczecińsko – Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. – wymaga, by dostawy zostały zrealizowane maksymalnie w ciągu 390 dni od podpisania umowy. W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy:
- wykażą średni roczny przychód min. 1 500 000 zł w ostatnich trzech latach,
- potwierdzą posiadanie środków lub zdolności kredytowej w tej samej wysokości,
- zrealizowali co najmniej dwie dostawy, z których każda obejmowała min. dwa niskoemisyjne autobusy miejskie,
- złożą komplet dokumentacji zgodnie z zapisami SWZ.
Wadium wynosi 100 000 zł. Zamawiający dopuszcza tylko ofertę obejmującą całość zamówienia – brak możliwości podziału na części. Przetarg podlega przepisom dyrektywy 2014/25/UE, a przy ocenie ofert stosowane będą następujące kryteria:
✅ Cena – 60%
✅ Warunki techniczno-eksploatacyjne – 20%
✅ Gwarancja całopojazdowa – 15%
✅ Termin realizacji zamówienia – 5%
Na oferty zamawiający czeka do 22 lipca 2025 r., po czym komisja przetargowa dokona oceny zgłoszeń.Szczegółowe informacje o zamówieniu na dostawę trzech autobusów transportu publicznego dostępne są w SWZ pod adresem:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-c0151a37-3b4d-45a5-9857-160ccf291aa6
Zakupowe tło
To kolejna inwestycja SPPK w modernizację floty w ostatnich latach. Wcześniej spółka współpracowała m.in. z firmą Solaris oraz MAN. Także kwestia wyboru marki w najnowszym postepowaniu wydaje się być otwarta.
Przypomnijmy, że Miasto Szczecin systematycznie modernizuje flotę transportu publicznego, koncentrując się na autobusach elektrycznych. W listopadzie 2024 roku podpisano umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 14 elektrobusów. Kontrakt obejmuje 10 przegubowych modeli Solaris Urbino 18 electric oraz 4 krótsze, 12-metrowe Urbino 12 electric. Całość inwestycji została oszacowana na 55 mln zł i w całości sfinansowana z programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Nowe pojazdy mają pojawić się na ulicach Szczecina na przełomie 2025 i 2026 roku.
Szczecin równolegle rozwija infrastrukturę energetyczną dla elektrobusów. Na terenie zajezdni SPA Klonowica powstaje sześć dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy 120 kW każda. Dodatkowo, ładowarki pantografowe zostaną zainstalowane na trzech ważnych miejskich lokalizacjach: przy ulicach Kołłątaja, Kolumba i Owocowej. Co ważne, cały system będzie zasilany energią z miejskiej spalarni odpadów – EcoGeneratora.
Dzięki oszczędnościom wygenerowanym w poprzednich zamówieniach, miasto już w styczniu 2025 roku ogłosiło przetarg na kolejne cztery autobusy elektryczne o długości 12 metrów, które także wygrał Solaris. Także ich dostawa przewidziana jest na przełom 2025 i 2026 roku.
Szczecin planuje także znaczącą modernizację swojego taboru autobusowego, inwestując w pojazdy wodorowe i hybrydowe. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 50 autobusów wodorowych (35 przegubowych i 15 krótkich) w ramach Krajowego Planu Odbudowy, z planowaną dostawą w latach 2028–2030. Wartość projektu szacowana jest na 231 mln zł brutto. Dodatkowo, Szczecin zamierza zakupić 30 nowych autobusów hybrydowych, przeznaczając na ten cel około 70 mln zł z własnego budżetu. Dla SPAD Szczecin.
Komentarze