Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jaki kierunek zakupowy obrało Radomsko w ponownym przetargu na elektrobusy? Analiza SWZ

infobus
05.09.2025 13:03
0 Komentarzy

Miasto Radomsko ponownie szuka dostawcy czterech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI. Zakupy są możliwe dzięki dofinansowaniu z programu: „Zielony Transport Publiczny”.

O ogłoszeniu powtórki postępowania przetargowego na nowe elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Za pierwszym razem miasto nie otrzymało ofert i dlatego też przetarg unieważniono. Jak będzie tym razem? Pora na SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić Miasto Radomsko w powtórzonym przetargu?
  2. Jakie trzy kryteria będą decydować o wyborze oferty w tym postępowaniu?
  3. Który producent – według zapisów SWZ – jest najbardziej premiowany w kryteriach technicznych?
Jaki kierunek zakupowy obrało Radomsko w ponownym przetargu na elektrobusy? Analiza SWZ
Jaki kierunek zakupowy obrało Radomsko w ponownym przetargu na elektrobusy? Analiza SWZ / fot. UM Radomsko

Kryteria oceny ofert

Zamawiający będzie punktował wykonawców w trzech kryteriach: ceny (60%), parametrach techniczno-eksploatacyjnych (30%), okresu gwarancji (10%). W przypadku kryteriów technicznych miasto przyznaje najwięcej punktów za:

  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia w tym elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej i tylnej, drzwi i klap – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 – lub normą równoważną) – 10 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących i stojących 81 i więcej – 10 pkt,
  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia/ kratownicy, ramy/podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 – lub normą równoważną) lub aluminium – 10 pkt,
  • poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 10 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 5 pkt,
  • zużycie energii 0,80 kWh / 1 km i mniejsze – 10 pkt,
  • zastosowanie silnika elektrycznego centralnego – 10 pkt,
  • szyba przednia dzielona pionowo w osi pojazdu, dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
  • zawieszenie osi przedniej – sztywna belka ze stabilizatorem – 5 pkt,
  • pojemność baterii 400 kWh i więcej – 20 pkt.
Jaki kierunek zakupowy obrało Radomsko w ponownym przetargu na elektrobusy? Analiza SWZ
Jaki kierunek zakupowy obrało Radomsko w ponownym przetargu na elektrobusy? Analiza SWZ / fot. UM Radomsko

Specyfikacja techniczna

Radomsko wymaga autobusów o długości od 11,5 do 13,5 m i wysokości max. 3,45 m. Autobusy muszą być przystosowane do przewozu minimum 70 pasażerów, w tym co najmniej 24 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez troje drzwi w układzie 2-2-2.

Napęd pojazdów stanowić ma silnik elektryczny o mocy min. 160 kW, umieszczony centralnie lub w piastach kół. Układ napędowy ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Energia elektryczna będzie gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Magazyn energii powinien mieć pojemność min. 330 kW. Autobusy będą dostosowane do ładowania magazynów energii w systemie plug-in. Zamawiający wymaga, aby zdolność magazynowania energii w pojeździe umożliwiała przejechanie autobusu przy zasilaniu elektrycznym w warunkach odpowiadających realizowanym przez zamawiającego zadań co najmniej 180 km, bez doładowywania baterii.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Z kolei pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie oraz odpornych na akty wandalizmu, pokrytych welurem. W przestrzeni pasażerskiej zamontowane będą również ładowarki USB.

Autobusy będą wyposażone w komplet tablic zewnętrznych wykonanych w technologii LED – diody emitujące światło będą w kolorze białym (lub będą to diody RGB świecące w kolorze białym). Wewnątrz znajdą się dwie tablice informacyjne o przekątnej min. 21,5 cali, umieszczone pod dachem autobusu. Będą przeznaczone do emisji przekazu przebiegu trasy, aktualnej pozycji autobusu, daty, godziny numeru linii, nazwy przystanków końcowego oraz przystanków pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych.

Ponadto, autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.

Podsumowując: Radomsko, mimo braku ofert w poprzednim przetargu, postanowiło nie zmienić zapisów SWZ. Z uwagi na wysyp postępowań przetargowych w Polsce, tak bierna postawa jest dość ryzykowna. Zazwyczaj jednak zamawiający w drugim podejściu otrzymują przynajmniej jedną ofertę. W tym przypadku, kryteria techniczne w dalszym ciągu premiują jednego producenta – i jest to Solaris. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 8 września. Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b169a23b-4cf4-4c37-bd70-b335d0e6dc5b

Komentarze