Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chełm: Trwa odbiór pierwszych autobusów wodorowych NesoBus. Gdzie będą tankowane?

infobus
22.04.2025 13:02
0 Komentarzy

22 kwietnia 2025 r. Jakub Banaszek, prezydent Chełma, ogłosił rozpoczęcie odbiorów pierwszych autobusów wodorowych NesoBus, które już wkrótce pojawią się na ulicach miasta.

To historyczny moment dla Chełma i efekt intensywnej pracy zespołu Chełmskich Linii Autobusowych, którym kieruje Mariusz Chudoba. Nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy oznaczają nie tylko poprawę jakości powietrza, ale też nowy standard komfortu dla pasażerów. O tych pojazdach już pisaliśmy wcześniej TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie autobusy NesoBus wyjadą na ulice Chełma?
  2. Czy Chełm planuje dalszy rozwój floty wodorowej poza 26 zamówionymi pojazdami?
  3. Jakie są przewidywane oszczędności lub korzyści dla miasta wynikające z użytkowania NesoBusów w porównaniu do tradycyjnych autobusów?
Historyczny moment dla Chełma: NesoBusy wodorowe już odbierane / fot. UM Chełm

Wodorowe odbiory

W kwietniu br. w zajezdni Chełmskich Linii Autobusowych pojawiły się testowe autobusy wodorowe NesoBus, które już niebawem staną się codziennością w mieście. Tym samym CLA rozpoczęły odbiór pierwszych egzemplarzy, co jest historycznym momentem dla miasta i przełomem w jego drodze do zeroemisyjnego transportu.

Chełm zamówił 26 wodorowych NesoBusów za 96.995.340 PLN brutto, co daje 78.858.000 PLN netto. Każdy z autobusów kosztuje 3.033.000 PLN netto, a wybór tej oferty oznaczał przewagę nad Arthur Bus (3.176.146 PLN netto) i Solarisem (3.959.717 PLN netto). Oprócz atrakcyjnej ceny, kluczowe było spełnienie rygorystycznych wymogów technicznych: 120-miesięczna gwarancja na ogniwo paliwowe i instalację wodorową, wysoka odporność antykorozyjna oraz pełna zgodność z normami dla transportu publicznego. Pojazdy są 12-metrowe, niskopodłogowe, z miejscem dla 93 pasażerów (w tym 37 siedzących), a system przyklęku i układ drzwi 2-2-2 usprawniają wymianę pasażerów.

Technologia zastosowana w NesoBusach obejmuje silnik elektryczny o mocy min. 150 kW, zasilany przez ogniwo paliwowe min. 70 kW. Pojazd tankuje 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie aż 450 km przy średnim zużyciu 8 kg/100 km. Dodatkowo, panele fotowoltaiczne na dachu wspomagają system, zwiększając zasięg o kolejne 20 km w trybie bateryjnym.

Historyczny moment dla Chełma: NesoBusy wodorowe już odbierane / fot. UM Chełm

Gdzie będą tankowane?

Z kolei 6 listopada 2024 roku CLA podpisały sześcioletnią umowę z PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. na dostawy wodoru. Kontrakt opiewa na 430 000 kg wodoru, z gwarantowanym minimum 322 500 kg, po cenie 68,90 PLN netto za kg, co daje roczny koszt ponad 4,5 mln PLN netto. W Chełmie już działa mobilna stacja tankowania wodoru przy ul. Chemicznej, w odległości do 10 km od zajezdni przy ul. Okszowskiej 41.

Każdy NesoBus dla Chełma zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej od mieleckiej firmy R&G Plus, tablice LED i ekrany LCD. Dodatkowo zastosowano system zliczania pasażerów i kontrolę trzeźwości kierowcy przed rozpoczęciem pracy. Komfort zapewniają tapicerowane siedzenia, porty USB, monitoring i zamknięta kabina kierowcy.

Naszym zdaniem: Chełm jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza na taką skalę wodorową flotę, co stawia je w awangardzie zielonego transportu publicznego. Autobusy pojawią się na liniach miejskich w najbliższych tygodniach, dając mieszkańcom dostęp do najnowocześniejszej technologii. Projekt finansowany jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, a dofinansowanie przekroczyło 100 mln PLN.

Więcej na: https://transinfo.pl/infobus/polsat-plus-podsumowal-autobusowy-rok-2024-35-nesobusow-na-ulicach/

Komentarze