Chełm: Trwa odbiór pierwszych autobusów wodorowych NesoBus. Gdzie będą tankowane?
22 kwietnia 2025 r. Jakub Banaszek, prezydent Chełma, ogłosił rozpoczęcie odbiorów pierwszych autobusów wodorowych NesoBus, które już wkrótce pojawią się na ulicach miasta.
To historyczny moment dla Chełma i efekt intensywnej pracy zespołu Chełmskich Linii Autobusowych, którym kieruje Mariusz Chudoba. Nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy oznaczają nie tylko poprawę jakości powietrza, ale też nowy standard komfortu dla pasażerów. O tych pojazdach już pisaliśmy wcześniej TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kiedy dokładnie autobusy NesoBus wyjadą na ulice Chełma?
- Czy Chełm planuje dalszy rozwój floty wodorowej poza 26 zamówionymi pojazdami?
- Jakie są przewidywane oszczędności lub korzyści dla miasta wynikające z użytkowania NesoBusów w porównaniu do tradycyjnych autobusów?
Wodorowe odbiory
W kwietniu br. w zajezdni Chełmskich Linii Autobusowych pojawiły się testowe autobusy wodorowe NesoBus, które już niebawem staną się codziennością w mieście. Tym samym CLA rozpoczęły odbiór pierwszych egzemplarzy, co jest historycznym momentem dla miasta i przełomem w jego drodze do zeroemisyjnego transportu.
Chełm zamówił 26 wodorowych NesoBusów za 96.995.340 PLN brutto, co daje 78.858.000 PLN netto. Każdy z autobusów kosztuje 3.033.000 PLN netto, a wybór tej oferty oznaczał przewagę nad Arthur Bus (3.176.146 PLN netto) i Solarisem (3.959.717 PLN netto). Oprócz atrakcyjnej ceny, kluczowe było spełnienie rygorystycznych wymogów technicznych: 120-miesięczna gwarancja na ogniwo paliwowe i instalację wodorową, wysoka odporność antykorozyjna oraz pełna zgodność z normami dla transportu publicznego. Pojazdy są 12-metrowe, niskopodłogowe, z miejscem dla 93 pasażerów (w tym 37 siedzących), a system przyklęku i układ drzwi 2-2-2 usprawniają wymianę pasażerów.
Technologia zastosowana w NesoBusach obejmuje silnik elektryczny o mocy min. 150 kW, zasilany przez ogniwo paliwowe min. 70 kW. Pojazd tankuje 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie aż 450 km przy średnim zużyciu 8 kg/100 km. Dodatkowo, panele fotowoltaiczne na dachu wspomagają system, zwiększając zasięg o kolejne 20 km w trybie bateryjnym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gdzie będą tankowane?
Z kolei 6 listopada 2024 roku CLA podpisały sześcioletnią umowę z PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. na dostawy wodoru. Kontrakt opiewa na 430 000 kg wodoru, z gwarantowanym minimum 322 500 kg, po cenie 68,90 PLN netto za kg, co daje roczny koszt ponad 4,5 mln PLN netto. W Chełmie już działa mobilna stacja tankowania wodoru przy ul. Chemicznej, w odległości do 10 km od zajezdni przy ul. Okszowskiej 41.
Każdy NesoBus dla Chełma zostanie wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej od mieleckiej firmy R&G Plus, tablice LED i ekrany LCD. Dodatkowo zastosowano system zliczania pasażerów i kontrolę trzeźwości kierowcy przed rozpoczęciem pracy. Komfort zapewniają tapicerowane siedzenia, porty USB, monitoring i zamknięta kabina kierowcy.
Naszym zdaniem: Chełm jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza na taką skalę wodorową flotę, co stawia je w awangardzie zielonego transportu publicznego. Autobusy pojawią się na liniach miejskich w najbliższych tygodniach, dając mieszkańcom dostęp do najnowocześniejszej technologii. Projekt finansowany jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, a dofinansowanie przekroczyło 100 mln PLN.
Więcej na: https://transinfo.pl/infobus/polsat-plus-podsumowal-autobusowy-rok-2024-35-nesobusow-na-ulicach/
Komentarze