Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prezes Kolei Mazowieckich o taborze spalinowym. Nowe szynobusy mają rozwiązać problemy

inforail
22.12.2025 12:30
0 Komentarzy

Tabor spalinowy pozostaje jednym z największych wyzwań w funkcjonowaniu regionalnych przewozów kolejowych na Mazowszu. Prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień przyznaje, że mimo postępującej modernizacji i elektryfikacji sieci, problem ten jeszcze przez dłuższy czas będzie obecny.

Ratunkiem mają być nowe szynobusy, które wzmocnią flotę przewoźnika w najbliższych latach.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego tabor spalinowy wciąż stanowi wyzwanie dla Kolei Mazowieckich, mimo jego stosunkowo wysokiej niezawodności?
  2. Jaką rolę w rozwiązaniu problemów taborowych odgrywa współpraca Kolei Mazowieckich z samorządem województwa mazowieckiego?
  3. W jaki sposób zakup dziesięciu nowych szynobusów oraz brak pełnej elektryfikacji linii kolejowych wpłyną na funkcjonowanie przewozów regionalnych w najbliższych latach?
Szynobus Kolei Mazowieckich
Szynobus Kolei Mazowieckich

Starsze pojazdy, ale wysoka niezawodność

Jak podkreśla prezes Kolei Mazowieckich, głównym problemem taboru spalinowego jest jego wiek. W wielu przypadkach są to pojazdy starszych generacji, które wymagają szczególnej uwagi w utrzymaniu.

– „Mamy pewne kłopoty, a są to kłopoty związane z tym, że w większości jest to tabor starszych typów, choć akurat niezawodność tych starych niemieckich szynobusów jest dość wysoka” – mówi Robert Stępień.

Jak zaznacza, mimo wieku pojazdów, eksploatowane obecnie niemieckie szynobusy wciąż cechują się dobrą niezawodnością, co pozwala na utrzymanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych.

Współpraca z samorządem i decyzja o zakupach

Prezes Kolei Mazowieckich zwraca uwagę, że kluczowa w rozwiązaniu problemów taborowych jest współpraca spółki z jej właścicielem, czyli samorządem województwa mazowieckiego. To właśnie dzięki decyzjom organizatora możliwe było rozpoczęcie procesu zakupu nowych pojazdów.

Zakup nowego taboru ma poprawić elastyczność eksploatacyjną i ograniczyć problemy pojawiające się w sytuacjach awaryjnych.

Dziesięć nowych szynobusów ma poprawić sytuację

Jednym z najważniejszych elementów planu odnowy floty jest zakup dziesięciu nowych szynobusów. Jak ocenia prezes spółki, ta liczba powinna znacząco poprawić sytuację na liniach obsługiwanych trakcją spalinową.

– „Dziesięć nowych szynobusów powinno rozwiązać problemy, nawet w takich sytuacjach niesprzyjających, jak awarie” – przyznaje Robert Stępień.

Nowe pojazdy mają pełnić rolę zabezpieczenia w razie awarii starszego taboru oraz umożliwić bardziej stabilną realizację rozkładu jazdy.

Brak pełnej elektryfikacji nadal wyzwaniem

Prezes Kolei Mazowieckich podkreśla jednocześnie, że problemu taboru spalinowego nie da się całkowicie wyeliminować bez pełnej elektryfikacji sieci kolejowej w regionie.

– "Tego kłopotu, dopóki nie będzie zelektryfikowanych 100% linii na Mazowszu, nie możemy uniknąć” – zaznacza.

Oznacza to, że nawet przy intensywnych inwestycjach infrastrukturalnych, pojazdy spalinowe pozostaną niezbędnym elementem systemu kolejowego jeszcze przez dłuższy czas.

Nowe pojazdy w najbliższych latach

Jak zapowiada prezes, Koleje Mazowieckie przygotowują się do wprowadzenia do eksploatacji kolejnych pojazdów o napędzie spalinowym w stosunkowo krótkiej perspektywie czasowej.

– „Także te pojazdy o napędzie spalinowym będą wchodziły do eksploatacji w ciągu najbliższych dwóch lat” – mówi Robert Stępień.

Nowe szynobusy mają zapewnić ciągłość przewozów na liniach niezelektryfikowanych i poprawić komfort podróży pasażerów, zanim elektryfikacja obejmie całą sieć kolejową na Mazowszu.

Komentarze