Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, jak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne MPK Tarnów. Od Solarisa

infobus
15.10.2025 18:01
0 Komentarzy

Już w listopadzie 2025 roku na ulice Tarnowa wyjadą pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris, które zasilą flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie.

Łącznie do miasta trafi 20 nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów, z czego 17 jeszcze w tym roku, a kolejne 3 na początku 2026 roku. To efekt realizowanego projektu współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych trafi do Tarnowa i w jakim terminie?
  2. Jakie są najważniejsze parametry techniczne nowych Solarisów Urbino 12 electric?
  3. Z jakich źródeł pochodzą środki finansowe na zakup i budowę infrastruktury ładowania w Tarnowie?
Wiemy, jak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne MPK Tarnów. Od Solarisa
Wiemy, jak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne MPK Tarnów. Od Solarisa

Tarnowski debiut elektryków

Pierwsze dwa autobusy Solaris Urbino 12 electric już zostały dostarczone do zajezdni MPK. Pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane i mają magazyny energii o pojemności 420 kWh, co zapewnia zasięg minimum 200 km na jednym ładowaniu – w zupełności wystarczający na miejskie warunki. Jak zaznacza Robert Pacana, prezes MPK Tarnów, pojazdy wkrótce rozpoczną regularne kursy i będą obsługiwać wszystkie linie miejskie, działając równolegle ze starszymi autobusami spalinowymi i gazowymi.

Każdy z dwunastometrowych autobusów jest przystosowany do przewozu około 70 pasażerów i dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Siedzenia uprzywilejowane wyróżniają się czerwoną tapicerką. Równolegle do dostaw pojazdów zakończono również budowę największej w mieście stacji ładowania autobusów – dziewięć dwustanowiskowych ładowarek umożliwia uzupełnianie energii w trybie nocnym, z pełnym cyklem trwającym od 4 do 6 godzin.

Wartość całej inwestycji to ponad 67 mln zł, z czego 54,6 mln zł to dofinansowanie – ponad 51 mln zł pochodzi z KPO, a 3,5 mln zł to pożyczka z NFOŚiGW. Co istotne, pierwotnie planowano zakup 17 pojazdów, ale dzięki oszczędnościom z pierwszego przetargu zdecydowano o rozszerzeniu zamówienia o kolejne 3 autobusy.

Wiemy, jak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne MPK Tarnów. Od Solarisa
Wiemy, jak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne MPK Tarnów. Od Solarisa / fot. UM Tarnów

Zakupowe tło

Realizacja dostawy 20 autobusów to efekt pierwszego przetargu, w którym zwyciężyła firma Solaris Bus & Coach. To jednak nie koniec zakupów – 7 lipca 2025 roku otwarto oferty w kolejnym postępowaniu, tym razem na trzy elektrobusy klasy MAXI wraz z ładowarką i pakietem serwisowym. Także w tym przetargu jedyną ofertę złożyła firma Solaris, proponując model Urbino 12 electric w cenie 11.501.763,21 PLN brutto (czyli 9.349.395 PLN netto), co daje jednostkowy koszt netto ok. 3.116.465 PLN. Kwota ta mieściła się w budżecie zamawiającego, który wynosił 12.129.030 PLN brutto.

Wszystkie zamawiane przez Tarnów elektrobusy mają mieć długość od 11,8 do 12,5 metra, całkowicie niską podłogę i zamkniętą kabinę kierowcy z oddzielnym wejściem i kasą biletową. Wymagany napęd to silnik centralny o mocy co najmniej 160 kW lub dwa osiowe o łącznej mocy min. 160 kW. Magazyny energii mają mieć co najmniej 400 kWh pojemności nominalnej i 340 kWh dostępnych dla użytkownika – co przełoży się na realny zasięg 200 km w każdych warunkach.

System informacji pasażerskiej obejmuje zewnętrzne wyświetlacze LED w kolorze białym oraz wewnętrzny ekran 22” TFT LCD. Karoseria pojazdów ma być wykonana ze stali nierdzewnej lub zabezpieczona metodą KTL. Pomimo szerokiego dopuszczenia konstrukcji, do przetargu przystąpił tylko jeden oferent.

Trzy kolejne e-busy mają zostać dostarczone w ciągu 300 dni od podpisania umowy. Ich zakup realizowany jest w ramach programu „Zielony Transport Publiczny 3.0”, a zamówienie finansowane z oszczędności wygenerowanych w pierwszym postępowaniu.

Wiemy, jak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne MPK Tarnów. Od Solarisa
Wiemy, jak wyglądają pierwsze autobusy elektryczne MPK Tarnów. Od Solarisa

Komentarze