Scania dostarczy pierwsze elektryczne autobusy do Norwegii. Z nadwoziami Higer
Scania dostarczy swoje pierwsze elektryczne autobusy miejskie i podmiejskie Scania-Higer Fencer F1 firmie Tide Buss latem 2026 roku.
Choć nadwozia dostarczy znany chiński partner – firma Higer znana z autokarowego projektu Touring – to napęd, przekładnia, baterie i cała elektronika zarządzająca powstają w Polsce – w Kobylnicy pod Słupskiem, gdzie znajduj się światowe centrum kompetencyjne dla wszystkich podwozi autobusowych Scania.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego zwycięstwo Scanii w Norwegii można uznać za przełomowe?
- Jakie elementy elektrycznego napędu Scania Fencer F1 powstają w Polsce?
- Kiedy i gdzie pierwsze autobusy Fencer F1 pojawią się na polskich liniach?
Nowy gracz w norweskiej stawce
Dotychczas rynek elektrycznych autobusów w Norwegii był zdominowany przez chińskich producentów, takich jak BYD czy Yutong. Tym bardziej znaczące jest zwycięstwo Scanii w zamówieniu publicznym VKT (Vestfold Kollektivtrafikk), które obejmuje:
- 41 pojazdów Scania Fencer F1 dla Tide Buss,
- kontrakt o wartości 7 miliardów NOK (ok. 14 miliardów CZK) na obsługę 235 autobusów przez 10 lat,
- łącznie 11,2 mln km przewozów w regionie Vestfold.
Scania będzie odpowiadać nie tylko za dostawę pojazdów, ale również za serwis i obsługę techniczną całej floty. Dodajmy, że sercem każdego z elektrycznych autobusów będzie zespół napędowy montowany przez Scanię w Polsce – w tym:
- silnik elektryczny o mocy 230 kW,
- dwubiegowa przekładnia,
- pięć bloków baterii trakcyjnych o łącznej pojemności 520 kWh (jeden z tyłu, cztery na dachu),
- oraz pełny system zarządzania energią i pojazdem.
Elementy te powstają w ramach struktury Scania Power, które są oparte na rozwiązaniach modułowych, znanych z elektrycznych ciężarówek szwedzkiego producenta. Warto też pamiętać, że w 2025 roku Scania sfinalizowała przejęcie działalności Northvolt Systems, tworząc nową jednostkę zajmującą się rozwojem i produkcją baterii właśnie w Polsce – jako integralną część Scania Power Solutions.
Fencer F1 w Polsce
Autobusy Fencer F1 w wersji miejskiej mają długość 12,2 metra, konfigurację 2-drzwiową, oraz 42 miejsca siedzące (w tym 3 składane). Pojazd ten ma już historię w naszym kraju – dzięki działaniom spółki Scania Polska:
- W Żywcu już w listopadzie 2025 mają zostać dostarczone pierwsze w Polsce Scanie Fencer F1 w wersji spalinowej (leasing 4 autobusów przez MZK Żywiec).
- W Słupsku, Koszalinie i Elblągu testowano elektryczne Fencery pod nazwą Fencer f1 Integral EV.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze