Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania dostarczy pierwsze elektryczne autobusy do Norwegii. Z nadwoziami Higer

infobus
12.09.2025 11:02
0 Komentarzy

Scania dostarczy swoje pierwsze elektryczne autobusy miejskie i podmiejskie Scania-Higer Fencer F1 firmie Tide Buss latem 2026 roku.

Choć nadwozia dostarczy znany chiński partner – firma Higer znana z autokarowego projektu Touring – to napęd, przekładnia, baterie i cała elektronika zarządzająca powstają w Polsce – w Kobylnicy pod Słupskiem, gdzie znajduj się światowe centrum kompetencyjne dla wszystkich podwozi autobusowych Scania.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego zwycięstwo Scanii w Norwegii można uznać za przełomowe?
  2. Jakie elementy elektrycznego napędu Scania Fencer F1 powstają w Polsce?
  3. Kiedy i gdzie pierwsze autobusy Fencer F1 pojawią się na polskich liniach?
Scania dostarczy pierwsze elektryczne autobusy do Norwegii. Z nadwoziami Higer
Scania dostarczy pierwsze elektryczne autobusy do Norwegii. Z nadwoziami Higer, cztli Scania-Higer Fencer F1 EV

Nowy gracz w norweskiej stawce

Dotychczas rynek elektrycznych autobusów w Norwegii był zdominowany przez chińskich producentów, takich jak BYD czy Yutong. Tym bardziej znaczące jest zwycięstwo Scanii w zamówieniu publicznym VKT (Vestfold Kollektivtrafikk), które obejmuje:

  • 41 pojazdów Scania Fencer F1 dla Tide Buss,
  • kontrakt o wartości 7 miliardów NOK (ok. 14 miliardów CZK) na obsługę 235 autobusów przez 10 lat,
  • łącznie 11,2 mln km przewozów w regionie Vestfold.

Scania będzie odpowiadać nie tylko za dostawę pojazdów, ale również za serwis i obsługę techniczną całej floty. Dodajmy, że sercem każdego z elektrycznych autobusów będzie zespół napędowy montowany przez Scanię w Polsce – w tym:

  • silnik elektryczny o mocy 230 kW,
  • dwubiegowa przekładnia,
  • pięć bloków baterii trakcyjnych o łącznej pojemności 520 kWh (jeden z tyłu, cztery na dachu),
  • oraz pełny system zarządzania energią i pojazdem.

Elementy te powstają w ramach struktury Scania Power, które są oparte na rozwiązaniach modułowych, znanych z elektrycznych ciężarówek szwedzkiego producenta. Warto też pamiętać, że w 2025 roku Scania sfinalizowała przejęcie działalności Northvolt Systems, tworząc nową jednostkę zajmującą się rozwojem i produkcją baterii właśnie w Polsce – jako integralną część Scania Power Solutions.

Scania dostarczy pierwsze elektryczne autobusy do Norwegii. Z nadwoziami Higer
Scania dostarczy pierwsze elektryczne autobusy do Norwegii. Z nadwoziami Higer, cztli Scania-Higer Fencer F1 EV

Fencer F1 w Polsce

Autobusy Fencer F1 w wersji miejskiej mają długość 12,2 metra, konfigurację 2-drzwiową, oraz 42 miejsca siedzące (w tym 3 składane). Pojazd ten ma już historię w naszym kraju – dzięki działaniom spółki Scania Polska:

  • W Żywcu już w listopadzie 2025 mają zostać dostarczone pierwsze w Polsce Scanie Fencer F1 w wersji spalinowej (leasing 4 autobusów przez MZK Żywiec).
  • W Słupsku, Koszalinie i Elblągu testowano elektryczne Fencery pod nazwą Fencer f1 Integral EV.
Scania dostarczy pierwsze elektryczne autobusy do Norwegii. Z nadwoziami Higer
Historia sukcesu Scania-Higer Fencer F1 rozpoczęła sie w Wielkiej Brytanii.

Komentarze