Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Flirtem Stadlera do Chorwacji

inforail
23.06.2025 13:30
0 Komentarzy

Od 20 czerwca 2025 roku Słoweńskie Koleje Państwowe (Slovenske železnice, SŽ) uruchomiły nowe połączenia pasażerskie między Słowenią a Chorwacją.

Po raz pierwszy w historii nowoczesne pociągi FLIRT produkcji Stadlera, obsługiwane przez SŽ, wjechały bezpośrednio do centrum Zagrzebia, a następnie z Zagrzebia przez Lublanę dotarły do Puli. Tym samym znacząco poprawiono ofertę dla podróżnych w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie miasta łączy nowe bezpośrednie połączenie kolejowe uruchomione przez Slovenske železnice i Chorwackie Koleje?
  2. Jakie są korzyści środowiskowe wynikające z nowej trasy kolejowej między Słowenią a Chorwacją?
  3. Jakie są dalsze plany rozwoju połączeń kolejowych między Słowenią a sąsiednimi krajami według przedstawicieli SŽ i HŽ?
Flirt HZ w Chorwacji
Flirt HZ w Chorwacji/foto: HZ

Historyczne i ekologiczne znaczenie nowego połączenia

Po raz pierwszy od ponad 30 lat uruchomiono bezpośrednie kolejowe połączenie pomiędzy trzema kluczowymi miastami regionu: Zagrzebiem, Lublaną i Pulą. Pociąg wyrusza z Zagrzebia w każdy piątek, przejeżdżając przez Lublanę do Puli, a wraca w niedziele tą samą trasą. Nowa trasa łączy aż 13 miejscowości, w tym Dobovę, Sevnicę, Zidani Most, Postojną, Divačę i Buzet. Bilet z Lublany do Puli kosztuje jedynie 19 euro.

Połączenie stanowi nie tylko nową możliwość podróży, ale i wyraz współpracy regionalnej na rzecz bardziej zrównoważonego transportu. Średnio pociągi SŽ zużywają niemal pięć razy mniej energii na pasażera niż transport samochodowy, co czyni je przyjaznym dla środowiska środkiem komunikacji.

Wspólna inauguracja i plany dalszego rozwoju

W inauguracyjnej podróży z Zagrzebia do Puli wzięli udział przedstawiciele kierownictwa Słoweńskich i Chorwackich Kolei. Na stacji Zagrzeb Główny obecni byli m.in. dyrektor ds. przewozów pasażerskich SŽ, Miha Butara, oraz prezes zarządu HŽ Putnički prijevoz, Željko Ukić. W ceremonii uczestniczyli także reprezentanci władz lokalnych i regionalnych.

– Cieszę się, że udało nam się z chorwackimi kolegami zrealizować pierwszy wspólny projekt – powiedział Miha Butara. – W planach mamy dalsze kroki: jeszcze tej jesieni uruchomimy nowe połączenia między Lublaną a Zagrzebiem, skomunikujemy Djurmanec z Rogatcem i spróbujemy ponownie wprowadzić połączenie Ljubljana – Zagreb – Belgrad. Wierzymy, że nowe i dodatkowe połączenia kolejowe przyczynią się do lepszego powiązania regionów, poprawy mobilności mieszkańców i turystów oraz promocji zrównoważonych środków transportu.

Z kolei Željko Ukić, prezes HŽ-PP, wyraził nadzieję na kontynuację współpracy: – Minęły już ponad trzy dekady od ostatniego bezpośredniego połączenia kolejowego między tymi miastami. Chciałbym podziękować słoweńskim partnerom za współpracę i wspólne działania na rzecz ekologicznego transportu. Wierzę, że w najbliższej przyszłości uruchomimy kolejne wspólne połączenia.

Flirt HZ w Chorwacji
Flirt HZ w Chorwacji/ foto: HZ

Zrównoważona mobilność – krok w przyszłość

Nowe bezpośrednie połączenie kolejowe między Słowenią a chorwackim regionem Istria stanowi ważny krok w kierunku poprawy dostępności i komfortu podróżowania. Dzięki codziennym kursom z przystankami w kluczowych miejscowościach, pociągi umożliwiają łatwe i szybkie przemieszczanie się zarówno między miastami, jak i do ośrodków turystycznych oraz atrakcji przyrodniczych i kulturalnych.

Na stacji w Lublanie delegację powitał dyrektor Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), Miran Sečki. Obecność przedstawicieli DUJPP, SŽ i HŽ podkreśliła znaczenie nowej trasy dla współpracy transgranicznej i integracji regionalnej.

Wprowadzenie tej trasy to nie tylko udogodnienie dla podróżnych, ale także przykład, jak transport publiczny może odpowiadać na potrzeby współczesnego świata, oferując alternatywy zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Komentarze