Lokomotywy spalinowe z Briańska
inforail
26.05.2009 15:59
0 Komentarzy
Lokomotywy spalinowe z Briańska
Niniejszy artykuł poświęcony produkcji nowego taboru szerokotorowego w BMZ zamyka przegląd produkcji taboru przez koncern Transmaszholding, jaki był prowadzony na łamach InfoRail.
Брянский машиностроительный завод(БMЗ) –Brjanskij Maszinostroitelnyj Zawod (BMZ) zlokalizowany w mieście Брянск(Briansk) został założony w 1873 roku i w Polsce jest dobrze znany z pojazdów serii TEM2 (SM48). Zakład ten wchodzi w skład koncernu Tрансмашхолдинг/ Transmaszholding i zatrudnia 9685 pracowników. W 2007 roku BMZ wyprodukował 55 lokomotyw manewrowych TEM18, 101 lokomotyw TEM18D, 2173 wagony towarowe oraz 10 okrętowych silników spalinowych. Natomiast w 2008 roku wyprodukowano 18 sekcji lokomotywy 2TE25K, 64 lokomotywy typu TEM18, 121 typu TEM18D, 2245 wagonów towarowych i 11 silników okrętowych. Oprócz produkcji lokomotyw zakład zajmuje się wytwarzaniem szerokotorowych wagonów towarowych (w tym i zagłębiony wagon do piętrowego przewozu kontenerów), silniki spalinowe do lokomotyw oraz okrętów, czy części zamienne do wytwarzanych pojazdów.
TEM 18 i TEM18G
Sześcioosiowa lokomotywa manewrowa TEM18 stanowi rozwojową wersję znanego pojazdu serii TEM2 wykonanego według skrajni europejskiej. Również TEM18 trzyma tą skrajnię, choć w wyniku zmienionych warunków gospodarczych oraz praktycznie zerowego zapotrzebowania na nowe ciężkie lokomotywy manewrowe żadna z nich nie znalazła się na normalnym torze. Mimo tego produkcja wariantu szerokotorowego postępuje. Lokomotywa została wyposażona w silnik spalinowy o mocy 882 kW, prądnicę oraz silniki trakcyjne na prąd stały. Lokomotywa umożliwia obsługę jednoosobową oraz może pracować w trakcji ukrotnionej do dwóch maszyn. Unowocześnienia skupiają się wokół zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do powietrza poprzez dodatkowe filtry. Lokomotywa występuje w następujących wariantach:
- TEM18 —wariant podstawowy;
- TEM18T —wyposażona w hamulec elektrodynamiczny;
- TEM18D —wyposażona w silnik 1-PD4D oraz system bezpieczeństwa i hamulca elektrodynamicznego “KLUB-U”
- TEM18À—wersja na tor normalnotorowy.
Bardzo interesującym wariantem lokomotywy TEM18 jest typ TEM18G, który posiada zmodyfikowany silnik pozwalający na jego pracę przy zasilaniu płynnym gazem ziemnym (LNG). Lokomotywa potrzebuje do rozruchu oleju napędowego, jednak po osiągnięciu właściwych parametrów pracy można przejść na zasilanie LNG. Awaryjnie może ona pracować cały czas zasilana olejem napędowym. W pozostałych obszarach lokomotywa jest tożsama z pierwowzorem.
TEM18 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
Długość
|
16,9 m
|
Szerokość
|
3,12 m
|
Wysokość
|
4,365 m
|
Układ osi
|
Co’Co’
|
Maksymalna moc
|
882 kW
|
Prędkość maksymalna
|
100 km/h
|
Masa
|
126 t
|
Nacisk na oś
|
21 t
|
TEM21
Ponieważ seria TEM18 odstaje dosyć mocno od obecnego stanu techniki, więc zakład opracował nową serię mocnych lokomotyw manewrowych, tym razem bardziej z myślą o szerokim torze (nacisk na oś 23t). Lokomotywa została wyposażona w mocniejszy silnik spalinowy generujący 1,103 MW, a dzięki zastosowaniu synchronicznego alternatora oraz silników trakcyjnych trójfazowych na prąd przemienny z dwoma przekształtnikami trakcyjnymi można było zastosować bardziej praktyczne wózki dwuosiowe i układ osi Bo’Bo’. Dzięki temu lokomotywa staje się znacznie tańsza w eksploatacji, a jednocześnie oferuje lepsze właściwości trakcyjne od swojego poprzednika. Oprócz tego posiada ona zalety poprzedniczki w formie jednoosobowej obsługi oraz możliwości trakcji ukrotnionej również do dwóch maszyn. Lokomotywa jest standardowo wyposażona w hamulce elektrodynamiczne system KLUB oraz mikroprocesorowy układ sterowania, diagnostyki i kontroli pracą maszyny. Dodatkowo istnieje możliwość wyłączania napędu urządzeń pokładowych, gdy potrzeba przekazania całej mocy silnika na potrzeby trakcyjne. Kabina maszynisty została wyposażona w grzałkę pozwalającą podgrzać posiłek, lodówkę, system ogrzewania oraz klimatyzator. Zbiorniki na paliwo, piasek, olej i wodę umożliwiają eksploatację lokomotywy przez 7 i pół dnia bez konieczności ich uzupełniania. Niestety jak na razie zalety pojazdu nie przełożyły się na seryjną produkcję.
TEM21 podstawowe dane techniczne
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
Długość
|
16,9 m
|
Szerokość
|
3,15 m
|
Wysokość
|
4,60 m
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Maksymalna moc
|
1,103 MW
|
Prędkość maksymalna
|
100 km/h
|
Masa
|
92 t
|
Nacisk na oś
|
23 t
|
2TE25A i 2TE25K
Ponieważ zakłady w Ługańsku specjalizujące się w budowie szlakowych lokomotyw spalinowych znalazły się poza granicami Rosji, więc zdecydowano się opracować własną konstrukcję tego typu. W efekcie tego zapotrzebowania powstały pojazdy serii 2TE25A i 2TE25K. Obie serie są pojazdami dwusekcyjnymi o łącznej mocy 2,5 MW. Każda sekcja ma z jednej strony kabinę maszynisty, a z drugiej przejście międzyczłonowe. Obie serie posiadają ten sam silnik spalinowy współgrający z alternatorem, jednak seria 2TE25K została wyposażona w silniki trakcyjne prądu stałego, natomiast seria 2TE25A ma asynchroniczne silniki trakcyjne prądu przemiennego. Oczywiście w zależności od typu silników zmienia się również wyposażenie trakcyjne. Z racji swoich gabarytów lokomotywy mogą być eksploatowane wyłącznie na sieci szerokotorowej. Lokomotywy tej serii cechują znacznie mniejsze koszty bieżącej eksploatacji i czynności serwisowych przy wydłużonych okresach między nimi. Dla celów tej serii zostały opracowane nowe trójosiowe wózki, natomiast kabina maszynisty ma modułową konstrukcję.
2TE25A i 2TE25K podstawowe dane techniczne
Typ
|
2TE25A
|
2TE25K
|
Rozstaw kół
|
1520 mm
|
1520 mm
|
Długość
|
2 x 20 m
|
2 x 20 m
|
Szerokość
|
b/d
|
b/d
|
Wysokość
|
b/d
|
b/d
|
Układ osi
|
2 x Co’Co’
|
2 x Co’Co’
|
Maksymalna moc
|
2,5 MW
|
2,5 MW
|
Prędkość maksymalna
|
120 km/h
|
120 km/h
|
Masa
|
2 x 144 t
|
2 x 138 t
|
Nacisk na oś
|
24 t
|
24 t
|
Wraz z tym artykułem zakończyliśmy opisywanie zakładów produkujących tabor, wchodzących w skład koncernu Transmaszholding. Oczywiście koncern ten, choć wiodący, to jednak nie jest jedynym dostarczającym nowy tabor na potrzeby Rosji oraz innych państw posiadających szerokotorową sieć kolejową, jednak o nich w kolejnych publikacjach.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Do pomalowania pięć lokomotyw ET41
09.07.2025
Polregio z kasą na nowe ezt-y dla świętokrzyskiego. Wiemy gdzie pojadą
Kontraktyza darmo
01.07.2025
Już 9 progów cenowych w biletach PKP Intercity
Kontraktyza darmo
27.06.2025
Pierwsze elektryczne Gamy 3.0 zakontraktowane
Kontraktyza darmo
19.06.2025
PKP Intercity z umową na dostawę energii. W tym zielonej
Kontraktyza darmo
16.06.2025
Wracają pociągi z Rzeszowa do Medzilaborców
Kontraktyza darmo
16.06.2025
Więcej z Działu Pasażer
Podróż pociągiem z Węgier do Polski już od 22 euro
Pasażerza darmo
09.07.2025
Potężne burze przechodzą przez Węgry. Paraliż kolei
Pasażerza darmo
08.07.2025
Leo Express chce jeździć z Warszawy do Gdańska
Pasażerza darmo
06.07.2025
ŁKA liderem dostępności. Co to oznacza dla pasażerów?
Pasażerza darmo
05.07.2025
Interwencja InfoRail.pl: Dlaczego pociąg „Flisak” omija Lipno?
Pasażerza darmo
04.07.2025
Awaria zasilania zatrzymała pociągi, tramwaje i metro w Czechach
Pasażerza darmo
04.07.2025
Komunikacją miejską po Suwałkach z biletem PKP Intercity
Pasażerza darmo
04.07.2025
Pociągiem do Rijeki już za 9 euro
03.07.2025
Przerwa w kursowaniu pociągów na odcinku Legionowo Piaski – Wieliszew
Pasażerza darmo
03.07.2025
Od 2 lipca więcej pociągów Kolei Śląskich na lotnisko w Pyrzowicach
Pasażerza darmo
02.07.2025
PKP Intercity uruchomią dodatkowe pociągi na festiwale
Pasażerza darmo
02.07.2025
Kolejka Maltanka wydłuża kursy w dni robocze. Na czas wakacji
Pasażerza darmo
01.07.2025
Od 1 lipca nowy rozkład jazdy pociągów WKD
Pasażerza darmo
01.07.2025
Tylko w tych pociągach do i z Helu przewieziesz rower
Pasażerza darmo
29.06.2025
Ruszył kolejny sezon Słonecznego
Pasażerza darmo
28.06.2025
Małopolski bilet dla Rodziny. Wakacyjna promocja Kolei Małopolskich
Pasażerza darmo
27.06.2025
Polregio wprowadza bilet tygodniowy na wakacje
Pasażerza darmo
27.06.2025
Wracają pociągi Chełm – Włodawa. Od 28 czerwca
Pasażerza darmo
27.06.2025
Więcej z Działu Prawo
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmniejszają stratę finansową
Prawoza darmo
01.07.2025
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie miała nowe zaplecze techniczne
Przewoźnicyza darmo
03.07.2025
„Bursztynek” czyli nowy pociąg Kolei Wielkopolskich nad Bałtyk
Przewoźnicyza darmo
30.06.2025
Polregio: Finanse pod lupą
Przewoźnicyza darmo
26.06.2025
POLREGIO: Tabor z unijnym wsparciem i modernizacje
Przewoźnicyza darmo
24.06.2025
Pierwszy kurs Latarnika za nami. Z Bydgoszczy do Helu
Przewoźnicyza darmo
20.06.2025
11 lat ŁKA. Co dalej?
Przewoźnicyza darmo
16.06.2025
Jaki standard zaoferują PKP Intercity pasażerom jadącym do Giżycka?
Przewoźnicyza darmo
13.06.2025
35 Panterów we flocie Kolei Słowackich
Przewoźnicyza darmo
10.06.2025
Więcej z Działu Producenci
Stadler i ÖBB zaprezentowali nowy piętrowy pociąg dalekobieżny KISS
Producenciza darmo
25.06.2025
Rumuńska PESA już jeździ. Testowo
05.06.2025
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
Od grudnia szybciej pociągiem ze Stalowej Woli do Przeworska
Infrastrukturaza darmo
09.07.2025
Nowy parking przy stacji Otomino
Infrastrukturaza darmo
05.07.2025
Nowy parking przy stacji Ciechanów ułatwi przesiadki do pociągów
Infrastrukturaza darmo
03.07.2025
Radom z kolejnym nowym przystankiem. Z przesiadką na lotnisko
Infrastrukturaza darmo
30.06.2025
Przebudowa dworca Łódź Kaliska na ukończeniu
Infrastrukturaza darmo
19.06.2025
Sulejówek bez korków. PKP PLK otworzyły tunel pod torami
Infrastrukturaza darmo
14.06.2025
Szybsze podróże pociągiem z Nasielska do Sierpca
Infrastrukturaza darmo
14.06.2025
201 przystanków w siatce połączeń ŁKA. Pociągi wracają do Wistki
Infrastrukturaza darmo
14.06.2025
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie
Infrastrukturaza darmo
07.06.2025
Dwa tory i „nitka” na linii kolejowej Poznań – Piła
Infrastrukturaza darmo
06.06.2025
Komentarze