Prawie 7 miesięcy od wyboru: MZA z umową z Busnex Poland na 30 autobusów Yutong U12
20 października 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały umowę z firmą Busnex Poland na dostawę 30 elektrycznych autobusów Yutong U12.
To efekt długiego i wieloetapowego postępowania, w którym decydujące znaczenie miały zarówno cena, jak i parametry techniczne. Tym samym Yutong po raz trzeci zasila stołeczny transport publiczny, a MZA konsekwentnie rozbudowuje swoją zeroemisyjną flotę. O zwrotach akcji w tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów Yutong U12 trafi do Warszawy na mocy podpisanej 20 października 2025 r. umowy?
- Dlaczego oferta Busnex Poland została uznana za najkorzystniejszą w przetargu MZA?
- Jakie kluczowe parametry techniczne i osiągi charakteryzują model Yutong U12?
Powrót Yutonga do gry
Postępowanie MZA Warszawa ogłoszone na początku 2025 roku obejmowało łącznie zakup 80 elektrobusów, w tym 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI (12 m), które miały trafić do Warszawy do końca I kwartału 2026 roku. Po wcześniejszym rozstrzygnięciu drugiego zadania na 50 przegubowych elektrobusów (gdzie wygrał Solaris, a następnie po podpisaniu umowy cała procedura został unieważniona), w pierwszym zadaniu doszło do kilku zwrotów akcji. Początkowo najtańszą ofertę złożył Irizar, jednak została ona odrzucona. W ponownej ocenie najwyżej oceniono propozycję Busnex Poland z modelem Yutong U12.
Oferta Busnexu opiewała na 91.238.940 zł brutto, co oznaczało jednostkową cenę 2.472.600 zł netto za U12. Ostatecznie oferta Busnex Poland wygrała przede wszystkim dzięki najniższej cenie i dobrym wynikom techniczno-eksploatacyjnym, co przełożyło się na 93,56 pkt i wyprzedzenie Solarisa (84,47 pkt).
Dzięki nowemu kontraktowi Busnex Poland może pochwalić się największym dotychczasowym zamówieniem w stolicy. Yutong, jako jeden z największych światowych producentów elektrobusów, coraz śmielej wchodzi na polski rynek, konkurując nie tylko ceną, ale też jakością.
– „Dziś podpisujemy kolejną umowę na dostawę 30 autobusów Yutong U12, które zasilą zeroemisyjny tabor komunikacyjny w stolicy. To najlepsza rekomendacja dla nas jako wyłącznego dystrybutora jak również dla producenta tych autobusów. Warszawa jest liderem w zakresie inwestycji w zeroemisyjny transport” – powiedział Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.
Yutong w Warszawie
Historia obecności autobusów marki Yutong w Warszawie rozpoczęła się w maju 2023 roku, kiedy MZA testowały model U12 przez rok na regularnych trasach. Pojazd pokonał 79.700 km, a w najbardziej intensywnym dniu przejechał 403 km, osiągając średnie zużycie 0,63 kWh/km i pozostawiając 21% energii w baterii. Roczne testy zakończyły się średnim zużyciem 0,89 kWh/km – wynik, który przekonał stołecznego przewoźnika do dalszych inwestycji w ten model.
W marcu 2024 r. podpisano pierwszą umowę na 18 egzemplarzy Yutong U12, które pojawiły się na ulicach stolicy pod koniec roku. Pojazdy szybko zdobyły uznanie za niezawodność, komfort i energooszczędność.
Nowe autobusy Yutong U12 to niskopodłogowe, 12-metrowe pojazdy z zaawansowanymi technologiami bezpieczeństwa i komfortu. Oferują zasięg do 400 km, bezkobaltowe baterie z systemem rekuperacji, klimatyzację, ogrzewanie elektryczne, ładowarki USB i system kamer 360°. Autobusy będą ładowane przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, z której korzysta już flota 18 elektrobusów tej marki.
Yutong U12 posiada również najnowsze technologie zapewniające bezpieczeństwo baterii, ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę.
– Nasza flota zeroemisyjna rośnie w bardzo szybkim tempie, co jest dla nas wielkim powodem do radości. Już wkrótce pojazdy elektryczne mogą stanowić ponad trzydzieści procent taboru naszej Spółki. To wynik bez precedensu w skali Europy, a jednocześnie też świetna informacja dla mieszkańców Warszawy, którzy będą oddychali jeszcze czystszym powietrzem. Cieszymy się, że możemy być przykładem do naśladowania dla innych miast w kraju i na kontynencie – powiedział po podpisaniu umowy z Busnex Poland Jan Kuźmiński, prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.
Komentarze