Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZA Warszawa zaskakuje po raz trzeci i ponownie wybiera Yutonga na 30 elektrobusów

infobus
29.03.2025 19:04
0 Komentarzy

28 marca 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie ogłosiły wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 30 autobusów elektrycznych klasy MAXI.

Po kilku zwrotach akcji, protestach, wyroku KIO i ponownej ocenie, zwycięzcą została firma Busnex Poland, oficjalny przedstawiciel marki Yutong, z modelem U12. W kuluarach tego zamówienia wiele mówiło się o możliwym ostatecznym zwycięstwie trzeciego uczestnika postępowania – Solarisa, a także o potencjalnym powrocie do gry Irizara. Stało się jednak inaczej. MZA zdecydowały się na ofertę Busnexu, co stanowi kolejny zaskakujący zwrot w tej procedurze. O wcześniejszym, równie nieoczekiwanym odrzuceniu oferty Irizara, a potem po raz pierwszy Yutonga – pisaliśmy już wcześniej na łamach TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zakupiły MZA Warszawa w tym przetargu?
  2. Która firma wygrała przetarg i jaki model autobusu zaoferowała?
  3. Jakie kryterium miało największy wpływ na wybór oferty?
Zaskoczenie w Warszawie: MZA znów stawia na Yutonga
Zaskoczenie w Warszawie: MZA znów stawia na Yutonga / fot. MZA

30 elektrobusów dla Warszawy

Postępowanie nr 64/NTIAB/23 dotyczyło zakupu i dostawy 30 miejskich autobusów elektrycznych klasy maxi (12 m). Zamówienie zostało podzielone na dwa zadania – drugie, obejmujące 50 przegubowych elektrobusów, rozstrzygnięto wcześniej na korzyść Solarisa. W przypadku zadania pierwszego – po początkowym wyborze Irizara i jego późniejszym odrzuceniu przez KIO – MZA stanęły przed koniecznością ponownej oceny ofert.

Do rywalizacji stanęły trzy firmy. Najniższą ofertę złożył Irizar e-mobility – 84.115.395 PLN brutto, jednak została ona unieważniona. Kolejne oferty pochodziły od Busnex Poland – 91.238.940 PLN brutto / 74.178.000 PLN netto oraz Solaris Bus & Coach – 97.785.000 PLN brutto / 79.500.000 PLN netto. Przy czym jednostkowa cena netto za elektrobus Yutong U12 wyniosła 2.472.600 PLN, podczas gdy za Solaris Urbino 12 electric – 2.650.000 PLN.

Z kolei kwota przewidziana przez zamawiającego na realizację zamówienia w zadaniu pierwszym wynosiła 101.519.280 PLN brutto – co oznacza, że wszystkie oferty mieściły się w budżecie.

Zaskoczenie w Warszawie: MZA znów stawia na Yutonga
Zaskoczenie w Warszawie: MZA znów stawia na Yutonga

Analiza ofert wskazuje, że Yutong zyskał przewagę dzięki najniższej cenie i bardzo dobrym wynikom w ocenie techniczno-eksploatacyjnej. Oferta Busnex Poland zdobyła 93,56 pkt, pokonując Solarisa (84,47 pkt). Chiński producent otrzymał najwyższe noty za: zasięg w okresie 10 lat, sumaryczną liczbę roboczogodzin, zużycie energii i podatność na naprawy powypadkowe. Stracił natomiast punkty za trwałość baterii – tam Solaris był lepszy. Mimo to, finalna punktacja przesądziła o zwycięstwie Yutonga.

Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 70%
✅ zasięg w okresie 10 lat – 10%
✅ trwałość baterii – 5%
✅ komfort termiczny – 5%
✅ podatność na naprawy powypadkowe – 10%

Zaskoczenie w Warszawie: MZA znów stawia na Yutonga / fot. MZA

Co dostarczy Yutong?

Nowe autobusy Yutong U12 to 12-metrowe pojazdy z niskopodłogową konstrukcją, dostosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Ich zasięg na jednym ładowaniu wynosi do 400 km, a zastosowane baterie bezkobaltowe są wyposażone w zaawansowany system rekuperacji energii. Wnętrze wyposażone jest w klimatyzację, elektryczne ogrzewanie, ładowarki USB oraz pełne zaplecze informacyjne i bezpieczeństwa, w tym kamery 360 stopni oraz monitoring 24/7 systemu baterii.

Dostawa wszystkich 30 pojazdów planowana jest do końca I kwartału 2026 roku. Pojazdy mają być ładowane przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, która już obsługuje 18 elektrobusów Yutong U12 dostarczonych pod koniec 2024 roku.

Decyzja MZA to kolejny sygnał, że chińskie autobusy elektryczne coraz odważniej wchodzą na polski rynek, nawet w tak prestiżowym miejscu jak Warszawa. Tym samym Busnex Poland może pochwalić się największym kontraktem w stolicy, a Yutong umacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zaskoczenie w Warszawie: MZA znów stawia na Yutonga / fot. MZA
Zaskoczenie w Warszawie: MZA znów stawia na Yutonga / fot. MZA

Komentarze