Autobusy szkolne pod wrześniową lupą ITD: Więcej kontroli, więcej mandatów
Wrzesień to tradycyjnie czas wzmożonych działań kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego w ramach ogólnopolskiej akcji „Bezpieczna droga do szkoły”.
Tegoroczne dane pokazują znaczący wzrost liczby kontroli i przypadków naruszeń, ale także – rosnącą świadomość i skalę inwestycji w nowoczesny, bezpieczny tabor szkolny.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów szkolnych skontrolowała ITD we wrześniu 2025 roku?
- Z jakiego powodu najczęściej wycofywano pojazdy z ruchu?
- Jak nazywa się regionalny program, który wspiera gminy w zakupie nowych autobusów szkolnych?
Kontrole 2023–2025: Dane i porównanie
We wrześniu 2025 r. inspektorzy ITD skontrolowali aż 1933 autobusy szkolne, zatrzymując 146 dowodów rejestracyjnych. Aż 47 pojazdów wycofano z ruchu, najczęściej z powodu usterek technicznych zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
Dla porównania, rok wcześniej skontrolowano ok. 400 pojazdów, a w 2023 r. – około 670.
Rok | Skontrolowane autobusy | Zatrzymane dowody | Wycofane z ruchu |
---|---|---|---|
2023 | 670 | 76 | 13 |
2024 | 400–450 | >30 | brak danych |
2025 | 1933 | 146 | 47 |
Najczęściej wykrywane usterki to: niesprawne hamulce, zużyte opony, wycieki płynów eksploatacyjnych, brak wymaganych oznaczeń wyjść awaryjnych oraz niekompletne wyposażenie pojazdów. We wszystkich latach nie odnotowano przypadków prowadzenia pojazdów przez nietrzeźwych kierowców – co pozostaje pozytywnym i stałym trendem.
„Naszym celem nie jest karanie, lecz eliminowanie zagrożeń. Nawet jeden niesprawny autobus może oznaczać realne ryzyko dla dzieci” – podkreśla rzecznik prasowy GITD.
Co się zmienia?
Tegoroczna akcja była największa od lat. Rozszerzono ją o pojazdy prywatnych przewoźników, obsługujących szkoły niepubliczne. Według ITD, zwiększona liczba uchybień wynika nie tylko z większej liczby kontroli, ale także z pogłębiających się różnic w stanie technicznym taboru pomiędzy regionami.
Wśród pozytywnych przykładów wyróżnia się Mazowiecki Instrument Wsparcia „Autobusy dla mazowieckich szkół” – jedyny w Polsce dedykowany program regionalny inwestujący systemowo w nowy tabor dla gmin.
W ramach jego edycji 2025, dofinansowano zakup ponad 70 autobusów szkolnych w woj. mazowieckim. Przykładem może być Gmina Wolanów, która we wrześniu odebrała nowoczesny autobus Otokar Navigo U z automatyczną skrzynią biegów, klimatyzacją i windą dla osób z niepełnosprawnością – dzięki 500 tys. zł wsparcia z budżetu województwa. O tej inwestycji pisaliśmy tutaj.
„Nowy autobus szkolny to nie tylko większe bezpieczeństwo, ale też realne oszczędności i lepsza dostępność edukacji dla dzieci z terenów wiejskich” – mówi wójt Wolanowa.
Naszym zdaniem: Rok 2025 przynosi zarówno rekordową liczbę kontroli, jak i rekordowe środki na odnowę floty szkolnej – przynajmniej w regionach, które korzystają z dostępnych narzędzi. Dane ITD potwierdzają, że nawet 7–10% pojazdów nie spełnia podstawowych standardów technicznych – co oznacza konieczność dalszych działań systemowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze