Wilno odda 46% swoich linii na 12 lat pod autobusy elektryczne. Znamy szczegóły
Litewska stolica rozpisała wieloczęściowy przetarg na obsługę autobusowych linii miejskich i podmiejskich.
Przetarg przewiduje, że nowi operatorzy będą musieli używać wyłącznie autobusów elektrycznych w ramach części zadania. Dlatego jest to rewolucyjne podejście w naszym regionie. O tym zamówieniu – i walce firmy Mobilis o ten kontrakt – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jak długi okres obowiązywania kontraktów przewidziano w ogłoszonym przetargu w Wilnie?
- Ile linii autobusowych i ile nowych pojazdów ma objąć to postępowanie?
- Jakie równoległe zakupy taboru planuje samorządowy operator VVT w Wilnie?
Na 12 lat z elektrobusami w pakiecie
25 września 2025 r. Vilniaus Miesto Savivaldybės Administracija ogłosił przetarg usługowy o imponującym horyzoncie czasowym – kontrakty obowiązywać będą nawet 149 miesięcy (ponad 12 lat). To właśnie ten długi okres oraz zakres obsługi czynią to wileńskie zamówienie jednym z najważniejszych w regionie.
Przedmiotem postępowania są usługi przewozu pasażerów autobusami w transporcie publicznym – zarówno w granicach Wilna, jak i w sąsiednich gminach. Zakres postępowania obejmuje przeszło 46 % wszystkich linii autobusowych w Wilnie. Do tego przetarg przewiduje, że nowi operatorzy będą musieli używać wyłącznie elektrobusów. W puli są 327 nowych autobusów, które mają trafić do obsługi w ramach tego kontraktu, co spowoduje powiększenie floty miejskiej Wilna.
Przypomnijmy, ze polska firma Mobilis złożyła protest przeciw dokumentacji przetargowej, argumentując, że warunki zawarte są niejasne i niektóre zapisy sprzeczne z prawem. Sąd okręgowy w Szawlach częściowo przyznał rację Mobilisowi, unieważniając fragmenty dokumentacji przetargowej. Jednak Sąd Apelacyjny 16 września 2025 roku odrzucił apelację Mobilis i umożliwił kontynuację przetargu.
Dwa zadania
Zamówienie podzielono na cztery części, z których jeden wykonawca może obsłużyć maksymalnie dwie. Dwie pierwsze części to:
- zadanie nr 1 : obsługa 20 linii autobusowych przez 143 miesiące
- zadanie nr 2: obsługa 4 linii autobusowych przez 149 miesięcy
W dokumentacji zawarto szereg szczegółowych wymagań – m.in. dotyczących wyposażenia pojazdów w systemy nadzoru wideo, oprogramowanie, kamery i moduły telematyczne. Zastosowano też wymogi w ramach zielonych zamówień publicznych, a przetarg objęty jest zakresem dyrektywy 2009/33/WE (CVD) dotyczącej ekologicznie czystych pojazdów. Pojazdy powinny spełniać określone normy środowiskowe – co może oznaczać wymóg wykorzystania elektrobusów lub autobusów niskoemisyjnych.
Choć całkowita wartość zamówienia nie została podana, biorąc pod uwagę jego skalę i długość obowiązywania kontraktów – można przypuszczać, że będzie to największy przetarg usługowy w historii litewskiego transportu publicznego.
Na oferty zamawiający czeka do 30 października 2025 r. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena
✅ Jakość obsługi i organizacji przewozów
✅ Propozycja środowiskowa (w tym liczba elektrobusów)
✅ Wydajność systemów nadzoru i komunikacji
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamawiającego: 👉 Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie systemu zakupowego Litwy
Zakupy VVT
Wilno od lat sukcesywnie inwestuje w rozwój transportu publicznego, w tym w nowoczesne autobusy i elektrobusy. O gigantycznym projekcie trolejbusowym pisaliśmy już wcześniej.
Po ogłoszeniu przetargu liniowego, samorządowy operator autobusowy Wilna VVT (Vilniaus viešasis transportas) ogłosił równolegle przetarg na zakup 145 nowych autobusów elektrycznych + 16 wodorowych, które mają uzupełnić flotę i być częścią transformacji transportu publicznego w Wilnie.
Zakup obejmuje pojazdy w różnych rozmiarach: od 8 m, przez 10 m, 12 m do 18 m. O kontrakcie na 84 e-busy pisaliśmy tutaj w TransInfo.
Komentarze