MZK Jelenia Góra kupuje kolejne ładowarki. Pasujące do Yutongów i systemu Ekoenergetyki
Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze ogłosił nowe zamówienie, które dotyczy zakupu 6 dwustanowiskowych stacjonarnych stacji ładowania prądem stałym dla autobusów elektrycznych.
Postępowanie opublikowane 29 sierpnia 2025 roku, stanowi kolejny krok w rozbudowie infrastruktury ładowania dla elektrobusów obsługujących transport publiczny w stolicy Karkonoszy. O poprzednim takim zamówieniu i wygranej Ekoenergetyki pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile dwustanowiskowych stacji ładowania planuje zakupić MZK Jelenia Góra w ramach postępowania ogłoszonego 29 sierpnia 2025 roku?
- Jaką moc maksymalną będą miały poszczególne typy ładowarek przewidziane w tym zamówieniu?
- Do kiedy można składać oferty w tym przetargu?
Stacje ładowania
29 sierpnia 2025 roku opublikowano jeleniogórskie zamówienie na dostawę, montaż i uruchomienie 6 fabrycznie nowych, stacjonarnych ładowarek do autobusów elektrycznych. Zgodnie z założeniami zamawiającego, 4 z nich będą miały maksymalną moc wyjściową 120 kW (8 punktów ładowania), a 2 kolejne 150 kW (4 punkty ładowania) – łącznie daje to 12 punktów ładowania. Wszystkie mają powstać na terenie zajezdni przy ul. Wolności 145 w Jeleniej Górze.
Stacje ładowania mają obsługiwać autobusy elektryczne marki Yutong, a także być w pełni zintegrowane z wykorzystywanym przez przewoźnika systemem zarządzania ładowaniem „EOS Ekoenergetyka OCPP System”. Minimalna żywotność ładowarek to 15 lat, a gwarancja obejmuje:
- 84 miesiące na obudowę (odporność na korozję),
- 60 miesięcy na powłokę lakierniczą,
- 60 miesięcy na prawidłowe działanie całego urządzenia.
Każda stacja musi mieć dwa niezależne przewody ładowania CCS2 o długości 8-9 metrów, możliwość ładowania dwóch pojazdów jednocześnie oraz zdalnej obsługi i monitoringu. Urządzenia muszą również umożliwiać pracę w trybach CC i CV oraz umożliwiać przyszłą rozbudowę do mocy 180 kW. Czas reakcji serwisu to 1 godzina od zgłoszenia w dni robocze oraz naprawa maksymalnie w 72 godziny. W przypadku poważnych awarii dostawca zapewni ładowarkę zastępczą.
Stacje będą zasilać elektrobusy w standardzie 3x400V AC, 50Hz, a ich sprawność energetyczna nie może być niższa niż 94%. Zamawiający wymaga przeprowadzenia szkolenia stacjonarnego dla trzech pracowników MZK.
Przetargowe wymagania
Na oferty zamawiający czeka do 12 września 2025 r. do godziny 11:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena: 60%
✅ jakość (warunki gwarancji): 40%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformazakupowa.pl.
I zakupowe tło: MZK Jelenia Góra od kilku lat systematycznie inwestuje w rozwój infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych, konsekwentnie rozbudowując zaplecze techniczne dla transportu publicznego. W styczniu 2025 roku rozstrzygnięto przetarg na dostawę i montaż trzech dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy 120 kW. Wygrała go Arinea Sp. z o.o., oferując wykonanie za 595 966,47 zł brutto, deklasując cenowo Ekoenergetykę-Polska, której oferta opiewała na 622 104,48 zł.
Natomiast wcześniej, w 2023 roku, w ramach szerokiego projektu rozwoju elektromobilności, MZK rozpoczął budowę 13 stacji ładowania – dziesięciu zlokalizowanych na terenie zajezdni i trzech przy pętlach (ul. 1 Maja, Kiepury i Podgórzyńska). Cała inwestycja była warta ok. 77 mln zł, z czego 47 mln zł pochodziło z dofinansowania NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Te ładowarki dostarczyła i zamontowała Ekoenergetyka, która aktualnie koncertuje się bardziej na współpracy z producentami (zestaw „nowy elektrobus + ładowarka”) niż walczy coraz silniejszą konkurencją na detalicznym rynku.
Komentarze