Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Radom w nowych gazowcach rezygnuje z kryterium szyby przedniej dzielonej w pionie. Analiza SWZ

infobus
08.08.2025 11:01
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu po nieudanym pierwszym podejściu, ponownie szuka dostawcy 20 nowych autobusów zasilanych na CNG. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI. Zamówienie jest dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

O ogłoszeniu drugiego podejścia na nowe gazowce pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pierwszy przetarg skończył się unieważnieniem z uwagi na brak ofert. Jak będzie za drugim razem? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są nowe warunki przetargu MPK Radom na autobusy CNG?
  2. Jakie kryteria techniczne będą punktowane?
  3. Dlaczego Solaris stracił przewagę w nowym postępowaniu?
MPK Radom w nowych gazowcach rezygnuje z kryterium szyby przedniej dzielonej w pionie. Analiza SWZ
MPK Radom w nowych gazowcach rezygnuje z kryterium szyby przedniej dzielonej w pionie. Analiza SWZ

Ocena producentów

W kryteriach oceny ofert widać kilka istotnych zmian. Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), kryteriów technicznych (20%).

Przechodzimy do parametrów technicznych, gdzie MPK Radom przyzna najwięcej punktów za:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, kratownicy, ramy, podwozia – profile ze stali odpornej na korozje, profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, nierdzewnej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego oraz blachy ze stali odpornej na korozję, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej, nierdzewnej, aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym nie wymagającego dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • zabezpieczenie antykorozyjne podwozia – bez konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1.000.000 km) przez zamawiającego – 5 pkt,
  • 12 i więcej miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 5 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa dłuższa niż 60 miesięcy – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

Gazowce dla MPK Radom mają mieć długość od 12,0 do 12,2 m i wysokość do 3,45 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 o szerokości minimum 1.200 mm. Progi wejściowe będą podświetlane listwą LED.

Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym sprężonym gazem ziemnym CNG, spełniającym wymagania normy Euro 6. Jego moc nie może być niższa niż 200 kW. Autobusy będą wyposażone w zbiorniki kompozytowe CNG zamontowane na dachu pojazdu, o pojemności zapewniającej przebieg min. 400 km w cyklu miejskim.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti”. Materiały tapicerskie powinny cechować się dużą odpornością na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) oraz podwyższoną odpornością na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie, podpalenie). Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia powinny być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB. Autobusy mają posiadać częściowo oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy. Oddzielenie od przedziału ma być przeszklone z wysokimi szybami zabudowy kabiny kierowcy. W kabinie mają być zamykane drzwi do przedziału pasażerskiego, okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.

Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdów pojawią się po dwie tablice informacyjne w formie ekranu TFT LCD o przekątnej ekranu minimum 22 cale. Autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.

Istotne zmiany

MPK Radom zrezygnowało z istotnego kryterium technicznego, jakim był podział szyby przedniej na trzy części. Kryterium to premiowało Solarisa w poprzednim postępowaniu, a mimo tego, producent z Bolechowa nie złożył oferty. Aktualnie Solaris został pozbawiony premii względem konkurencji i szanse wszystkich są wyrównane. Kto zatem złoży ofertę? Przekonamy się w dniu 20 sierpnia.

Na koniec podajemy link do przetargu MPK Radom: https://mpk-radom.ezamawiajacy.pl/pn/mpk-radom/demand/notice/public/175184/details

Komentarze