Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Alfabus prezentuje autobusy ECity i E-Intercity. Kierunek: Europa

infobus
27.10.2025 15:03
0 Komentarzy

Targi Busworld Europe 2025 z mocnym akcentem ze strony chińskiego producenta Alfabus, który oficjalnie zaprezentował swoje trzy nowe modele autobusów elektrycznych.

Wszystkie zostały przygotowane z myślą o europejskim rynku: ECity L06, ECity L12 oraz E-Intercity L13. Pojazdy mają już za sobą testy homologacyjne i — jak zapowiada producent — są gotowe do wejścia na rynek.

Rozkład jazdy

  1. Jakie trzy modele e-busów Alfabus pokazano na Busworld 2025 i do jakich zastosowań są przeznaczone (L06, L12, L13)?
  2. Jakie są deklarowane zasięgi i pojemności baterii (CATL) dla L06 i L13?
  3. Od kiedy planowane są dostawy w UE i od czego zależy start (warunek formalny)?
Alfabus z nową ofensywą na Busworld 2025. Chiński producent pokazuje trzy modele e-busów
Alfabus z nową ofensywą na Busworld 2025. Chiński producent pokazuje trzy modele e-busów

Alfabus Europe

To spółka zależna chińskiego koncernu Alfabus Group, od 2017 roku działa w Modenie, starając się krok po kroku zdobywać rynek europejski. Targi Busworld 2025 są dla producenta kluczowym momentem — nie tylko prezentuje nową gamę autobusów elektrycznych, ale także deklaruje pełne dostosowanie oferty do wymogów technicznych i formalnych w krajach Unii Europejskiej.

Na stoisku producenta pokazano trzy pojazdy: kompaktowy ECity L06, standardowy miejski ECity L12 oraz międzymiastowy E-Intercity L13. Każdy z nich odpowiada na inne potrzeby operatorów, od gęsto zabudowanych centrów miast, przez typowe linie miejskie, po dalekobieżne trasy regionalne.

Deklarowane parametry techniczne pojazdów są ambitne: zasięg do 320 km dla L06 i aż 500 km dla modelu L13. Producent szczególnie akcentuje zastosowanie wydajnych baterii CATL (w L06: 176 kWh, w L13: 528 kWh) oraz ograniczenie prędkości do poziomów zgodnych z zadaniami transportowymi.

Alfabus z nową ofensywą na Busworld 2025. Chiński producent pokazuje trzy modele e-busów
Alfabus z nową ofensywą na Busworld 2025. Chiński producent pokazuje trzy modele e-busów

Analiza oferty modelowej

ECity L06 to minibus o długości 6,445 m, szerokości 2,1 m, mieszczący do 36 pasażerów. Wyposażony w baterie 176 kWh pozwala na jazdę z maksymalną prędkością 70 km/h, co czyni go idealnym rozwiązaniem do wąskich uliczek historycznych centrów miast.

ECity L12, jako pojazd standardowy, mieści do 85 pasażerów, także osiąga 70 km/h i jest zasilany pakietem baterii o pojemności 528,13 kWh, co plasuje go wśród pojazdów o ponadprzeciętnym zasięgu w klasie miejskiej.

Najmocniejszy model – E-Intercity L13 – to 13,3-metrowy autobus międzymiastowy, z baterią 528 kWh, deklarowanym zasięgiem do 500 km i miejscem dla 64 pasażerów. Maksymalna prędkość to 100 km/h, a pojazd został zaprojektowany do obsługi tras regionalnych, w tym również linii ekspresowych.

Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Alfabus Europe zapowiedzieli, że celem spółki nie jest wyłącznie eksport, ale trwała obecność na rynku UE – łącznie z serwisem, dostępem do części zamiennych, wsparciem operatorskim i możliwością lokalnej adaptacji konstrukcji.

Deklaracje producenta idą w parze z ambitną ofensywą – wszystkie trzy modele są przygotowywane do uzyskania homologacji typu UE, co może otworzyć drzwi do przetargów publicznych w krajach członkowskich.

Dla operatorów i samorządów ważną informacją jest także to, że Alfabus — podobnie jak inne chińskie marki — planuje zaoferować elastyczne warunki finansowania, wsparcie techniczne oraz możliwość testów demonstracyjnych.

Alfabus z nową ofensywą na Busworld 2025. Chiński producent pokazuje trzy modele e-busów
Alfabus z nową ofensywą na Busworld 2025. Chiński producent pokazuje trzy modele e-busów

Technika i szczegóły modeli

Producent nie ukrywa, że zależy mu na zróżnicowaniu oferty: model L06 jest skierowany do małych miast i stref ograniczonego ruchu, L12 ma zaspokoić potrzeby standardowego transportu miejskiego, a L13 to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na elektryczne autobusy międzymiastowe.

Wszystkie pojazdy wyposażone są w baterie od CATL, systemy rekuperacji, klimatyzację oraz monitoring pokładowy. Prędkości maksymalne dostosowano do przepisów drogowych i standardów bezpieczeństwa dla danego typu transportu. Pojazdy mają niską podłogę, rampy dla wózków oraz przestrzeń dla pasażerów z ograniczoną mobilnością.

Dostawy mają ruszyć od pierwszej połowy 2026 r., jeśli procesy homologacyjne zostaną zakończone zgodnie z harmonogramem

Komentarze