MZA Warszawa z umową na 50 MEGA autobusów elektrycznych od Solarisa
W październiku 2025 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały nowe umowy na dostawę 50 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 electric, które wzmocnią flotę stołecznego transportu publicznego.
Dodajmy, że to kolejny takie kontralt producenta z Bolechowa w Warszawie. Nie tak dawno wielkopolska firma podpisała umowę na dostawę 79 e-busów (z dofinansowaniem EFRR). Najnowszy zakup ma wsparcie KPO i Zielonego Transportu Publicznego. Dodatkowo firma zakontraktowała 30 elektrobusów 12-metrowych marki Yutong – o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów przegubowych dostarczy Solaris dla MZA Warszawa w ramach nowej umowy?
- Z jakich funduszy zostały sfinansowane zakupy nowych elektrobusów elektrycznych dla stolicy?
- Kiedy planowane jest rozpoczęcie dostaw nowych elektrobusów do Warszawy?
Ponad 30% floty MZA będzie bezemisyjne
Zakupy zostały sfinansowane z udziałem środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – w projekcie „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez transport miejski w Warszawie poprzez wymianę autobusów spalinowych na pojazdy o napędzie elektrycznym”.
Po zrealizowaniu bieżących kontraktów, flota zeroemisyjna w Warszawie przekroczy 30% całkowitego taboru. To jedna z najbardziej ambitnych transformacji transportowych w Polsce – tylko Solaris dostarczył dotąd ponad 160 elektrobusów do MZA. Po finalizacji obecnych zamówień, łączna liczba elektrycznych Solarisów Urbino w MZA wzrośnie do prawie 300 sztuk.
„Ogromnie się cieszę, że MZA Warszawa, nasz największy klient i wieloletni partner, po raz kolejny zdecydował o rozszerzeniu współpracy z firmą Solaris. To dla nas dowód niezmiennego zaufania i uznania dla jakości i niezawodności naszych pojazdów. To też wyraz wspólnej odpowiedzialności za kształtowanie nowoczesnego, przyjaznego mieszkańcom transportu publicznego. Jesteśmy dumni, że już od lat możemy być częścią tej transformacji i wspólnie z MZA Warszawa dawać przykład, jak realizować ambitne cele związane z dekarbonizacją mobilności miejskiej” – powiedziała Agata Stańda, CEO Solaris Bus & Coach.
50 plus 79 z opcją
Zamówione autobusy Solaris Urbino 18 electric będą wyposażone w nowoczesny, modułowy układ napędowy. Zastosowanie rozproszonej architektury umożliwia:
- eliminację klasycznej wieży silnika,
- powiększenie przestrzeni pasażerskiej,
- lepsze rozłożenie masy pojazdu,
- montaż wszystkich baterii na dachu.
Każdy z elektrobusów otrzyma baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 700 kWh, ładowane za pomocą gniazda plug-in. Zgodnie z regulacją GSR2, autobusy będą wyposażone w rozwiązania asystenckie, m.in. w system informujący o obecności uczestników ruchu drogowego w tzw. martwej strefie pojazdu czy system ostrzegający o senności kierowcy. Dostawy zostaną zrealizowane do końca 2026 roku.
Dodajmy, że we wrześniu MZA podpisały umowę z Solaris Bus & Coach na 79-eletkrobusów, w tym 29 autobusów Urbino 12 electric oraz 50 przegubowych modeli Urbino 18 electric. Umowa przewiduje również możliwość rozszerzenia zamówienia o 29 autobusów 12-metrowych oraz 50 autobusów o długości 18 metrów.
„Dzięki zakupowi 79 fabrycznie nowych Solarisów, Miejskie Zakłady Autobusowe znacząco rozbudują swoją flotę autobusów elektrycznych. To jednak tylko część naszych realizowanych obecnie inwestycji w tabor zeroemisyjny – finalnie w ciągu kilkunastu miesięcy może do nas dotrzeć nawet 258 elektrobusów. Będzie to kolejny wielki krok w kierunku zielonej, ekologicznej stolicy, a dla naszej Spółki wzmocnienia pozycji jednego z europejskich liderów zeroemisyjnego transportu” – powiedział Jan Kuźmiński, prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych.
Współpraca firmy Solaris i MZA Warszawa trwa nieprzerwanie od 28 lat. Elektryczne pojazdy marki po raz pierwszy wyjechały na ulice Warszawy w 2015 roku. Od tego czasu stołeczny operator systematycznie rozbudowuje swoją flotę o kolejne bateryjne pojazdy producenta – do dziś Solaris dostarczył do MZA Warszawa łącznie 163 autobusy elektryczne. Od początku współpracy producent dostarczył do stolicy niemal 1350 pojazdów.
50 plus 30
Drugą część całego pakietu zakupowego na 80 elektrobusów przypadła firmie Busnex Poland, która dostarczy 30 elektrobusów klasy I kategorii MAXI – Yutong U12– również w pełni elektrycznych. Będą to pojazdy 12-metrowe, dostosowane do standardów MZA w zakresie komfortu, dostępności i systemów informacji pasażerskiej. Tym samym Warszawa dywersyfikuje portfolio dostawców bezemisyjnych pojazdów.
Zgodnie z podpisanymi umowami, nowe autobusy zaczną pojawiać się na stołecznych ulicach od połowy 2026 roku. Ich integracja z miejską infrastrukturą ładowania wpisuje się w szerszy plan transformacji klimatycznej Warszawy – z modernizacją zajezdni, rozwojem infrastruktury ładowania i dalszymi inwestycjami z funduszy UE.
Komentarze