Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bozankaya z jedynym trolejbusem na Busworld 2025. Dla rumuńskiej Timisoary

infobus
08.10.2025 11:01
0 Komentarzy

Turecki producent autobusów elektrycznych i trolejbusów Bozankaya A.Ş. zaprezentował na targach Busworld Europe 2025 w Brukseli swoją najnowszą generację trolejbusów o długości 18 metrów.

To fragment szerokiego portfolio firmy dla zrównoważonego transportu publicznego. Ekspozycja firmy znajduje się w hali 11, na stoisku 1103A1, a głównym tematem prezentacji jest „mobilność przyszłości napędzana energią elektryczną”. Dla nas najważniejszym akcentem „w trajtku” jest napęd od polskiej firmy Medcom, która staje się partnerem strategicznym dla tureckiego gracza. O wspólnej ofercie w dużym kontrakcie dla Pragi pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze cechy techniczne ma nowy 18-metrowy trolejbus Bozankaya zaprezentowany w Brukseli?
  2. Jaką rolę w projekcie napędu pełni polska firma Medcom?
  3. W jakich europejskich miastach Bozankaya dostarcza już swoje trolejbusy i tramwaje?

Na szelkach

Bozankaya – uznawana za pioniera tureckiej elektromobilności i transportu szynowo-drogowego – wykorzystała targi Busworld do pokazania, że jej oferta obejmuje dziś pełne spektrum pojazdów nisko- i zeroemisyjnych: od trolejbusów i elektrobusów po tramwaje.

Największym punktem ekspozycji w Brukseli jest 18-metrowy przegubowy trolejbus nowej generacji, zaprojektowany z myślą o efektywności energetycznej, niezawodności i możliwości jazdy bez sieci trakcyjnej. Producent podkreśla, że pojazd został opracowany z wykorzystaniem autorskiego systemu Bozankaya Traction Drive oraz baterii trakcyjnych umożliwiających przejazd w trybie off-wire nawet do 50 km.

W pojeździe zastosowano układ napędowy o wysokiej sprawności z rekuperacją energii podczas hamowania oraz nowy moduł zarządzania energią, który automatycznie optymalizuje zużycie w zależności od profilu trasy.

Innowacje i ekologia

Nowy trolejbus Bozankaya to konstrukcja bazująca na lekkiej architekturze aluminiowej, z elementami wykonanymi w technologii sandwich-composite, co pozwoliło na obniżenie masy własnej pojazdu o blisko 15% względem poprzednich modeli.

Napęd elektryczny zasilany jest z sieci trakcyjnej 750 V DC, a w trybie autonomicznym energię dostarczają akumulatory litowo-tytanianowe (LTO) o pojemności do 80 kWh.

Wnętrze zaprojektowano w układzie 3-2-2 drzwi, z pełną niską podłogą i klimatyzacją dwustrefową. Pojazd mieści do 140 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Kabina kierowcy jest zamknięta, z cyfrowym pulpitem, systemem rekuperacyjnym i zdalnym monitoringiem parametrów pracy napędu.

Producent podkreśla, że pojazdy tej serii są w pełni kompatybilne z systemami szybkiego ładowania i mogą być wyposażone w pantograf dachowy do automatycznego podłączenia z siecią zasilającą.

Bozankaya w Europie

Bozankaya to jeden z najważniejszych tureckich producentów pojazdów transportu publicznego, który w ostatnich latach konsekwentnie rozszerza działalność na rynkach europejskich. Jego trolejbusy i tramwaje są już eksploatowane m.in. w Rumunii (Timișoara, Iași, Brașov, Cluj-Napoca), a także w Tajlandii i Niemczech. Dla nas najbliższe miejsce przyszłej eksploatacji to Praga, która zamówiła aż 70 takich pojazdów.

Firma rozwija własne technologie w zakresie napędów elektrycznych, magazynowania energii i integracji systemów ładowania, a także prowadzi badania nad wodorowymi systemami trakcyjnymi.

Prezes Aytunç Günay podkreślał podczas prezentacji w Brukseli:

– Nasze pojazdy to nie tylko technologia, ale też filozofia zrównoważonego rozwoju. Chcemy dostarczać rozwiązania, które realnie przyczyniają się do poprawy jakości transportu miejskiego i zmniejszenia śladu węglowego miast.

W Brukseli Bozankaya zapowiedziała również, że do końca 2026 roku zaprezentuje nowy w pełni elektryczny autobus klasy 12 m oparty na platformie trolejbusowej, z napędem trakcyjnym o mocy 320 kW i bateriami LFP nowej generacji.
Firma intensywnie inwestuje w rozwój segmentu Smart Mobility – obejmującego oprogramowanie do zarządzania flotą, telematykę i systemy diagnostyki predykcyjnej, które mają stać się częścią oferty „Bozankaya Connected Fleet”.

Naszym zdaniem: Nowy trolejbus 18 m prezentowany na Busworld Europe 2025 potwierdza, że turecki producent konsekwentnie buduje swoją pozycję wśród liderów elektromobilności w Europie. Połączenie wysokiej efektywności, lekkiej konstrukcji i możliwości autonomicznego przejazdu czyni z niego jedną z ciekawszych premier tegorocznych targów.

Komentarze