Bydgoszcz już wie na jakich liniach pojadą pierwsze autobusy elektryczne. Od Solarisa
Bydgoszcz dołącza do grona miast stawiających na bezemisyjny transport publiczny i czeka dostawę 11 elektrycznych autobusów miejskich.
Wszystkie od Solaris Bus & Coach. Pierwsze z nich wyjadą na ulice już wiosną 2026 roku. Nowe pojazdy zasilą strategiczne linie przecinające Śródmieście i obszary gęsto zaludnione. O tym zamówieniu MZK pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów dostarczy Solaris dla MZK Bydgoszcz i jakiej będą długości?
- Jakie elementy infrastruktury zostaną zrealizowane w ramach projektu Zielony Transport Publiczny 3.0?
- W jaki sposób MZK Bydgoszcz planuje zapewnić zasilanie i rozwój infrastruktury energetycznej dla swojej floty elektrobusów?
11 autobusów i pełna infrastruktura ładowania
Zamówienie obejmuje siedem przegubowych elektrobusów o długości 18 metrów oraz cztery krótsze, 12-metrowe jednostki. Wszystkie pojazdy będą ładowane poprzez złącza plug-in, a ich operacyjność zapewni nowoczesna infrastruktura ładowania oraz magazyny energii.
W ramach projektu powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, która zasili autobusy zieloną energią. Rozpoczęto już prace ziemne pod instalacje teletechniczne, które stanowią pierwszy etap inwestycji.
Jak informuje Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu, elektryczne autobusy zostaną skierowane w pierwszej kolejności na linie przebiegające przez ścisłe centrum Bydgoszczy oraz przez osiedla o zwartej zabudowie. To tereny o najwyższym priorytecie środowiskowym, gdzie ograniczenie emisji i hałasu ma kluczowe znaczenie.
Zielony Transport Publiczny
Projekt realizowany jest z dofinansowaniem w ramach programu Zielony Transport Publiczny 3.0 – MZK pozyskały łącznie 41,65 mln zł netto, z czego 30,5 mln zł przeznaczono na zakup autobusów, a reszta na infrastrukturę. Dodatkowo miasto wsparło inwestycję, dokapitalizowując MZK kwotą ok. 12 mln zł.
Całość zamówienia – włącznie z pojazdami, ładowarkami, farmą fotowoltaiczną, magazynami energii i zapleczem technicznym – ma zostać zrealizowana do wiosny 2026 roku.
Jak zapowiedział prezes MZK Piotr Bojar, spółka planuje dalszą rozbudowę infrastruktury OZE. Kolejne instalacje fotowoltaiczne pojawią się na zajezdniach przy ul. Inowrocławskiej i Toruńskiej, co ma zabezpieczyć rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię w miarę rozwoju floty elektrycznej.
„Wymogi elektryfikacji dużych miast oznaczają konieczność budowy własnych źródeł zasilania i magazynów energii. Już teraz szacujemy koszt inwestycji w magazyny na poziomie 6 mln zł – połowę tej kwoty pokryje dofinansowanie” – dodaje Bojar.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze