Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN wygrywa przetarg na elektrobusy dla MZK Nysa. Pokonał Yutonga i Mercedesa

infobus
18.09.2025 17:03
0 Komentarzy

MZK Nysa podjął decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI oraz dwóch dwustanowiskowych ładowarek plug-in.

Wybór ogłoszono 16 września 2025 roku, a zwycięzcą została firma MAN Truck & Bus Polska. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma wygrała przetarg w Nysie na dostawę elektrobusów i ładowarek?
  2. Jakie były ceny ofert MAN, Busnex i Daimler Buses oraz które z nich zmieściły się w budżecie?
  3. Jakie kluczowe wymagania techniczne musiały spełniać zamówione autobusy elektryczne?
MZK Nysa stawia na MAN Lion’s City 12 E. Przetarg rozstrzygnięty
MZK Nysa stawia na MAN Lion’s City 12 E. Przetarg rozstrzygnięty

Elektryczna dwójka

Postępowanie dotyczyło dostawy dwóch fabrycznie nowych elektrobusów wraz z infrastrukturą ładowania, realizowanej w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego”. Miasto Nysa dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny postawiło na inwestycję, która nie tylko zwiększy komfort pasażerów, ale również obniży emisję CO₂ w centrum miasta.

Autobusy mają trafić do floty lokalnego przewoźnika i obsługiwać najbardziej uczęszczane trasy. W przetargu oceniano zarówno ofertę cenową, jak i zaproponowane warunki gwarancyjne. Wymagania techniczne były sprecyzowane i nie należały do najłatwiejszych – m.in. 400 kWh baterii i zasięg 300 km.

Dużym zaskoczeniem było nieobecność Solarisa. Do rywalizacji stanęły trzy podmioty: MAN, Busnex (Yutong) oraz Daimler Buses Polska (Mercedes-Benz).

MZK Nysa stawia na MAN Lion’s City 12 E. Przetarg rozstrzygnięty
MZK Nysa stawia na MAN Lion’s City 12 E. Przetarg rozstrzygnięty

Analiza ofert

Spośród trzech złożonych ofert, najkorzystniejszą cenowo i punktowo przedstawił MAN Truck & Bus Polska za sumę 6.393.540 PLN brutto / 5.196.390 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za model MAN Lion`s City 12 E na poziomie 2.598.195 PLN netto (licząc z uwzględnieniem infrastruktury ładowania).

Druga pod względem ceny była oferta Busnex Poland z pojazdami Yutong U12, opiewająca na 6.937.200 PLN brutto / 5.640.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 2.820.000 PLN netto.

Najdroższą propozycję złożył Daimler Buses Polska, oferując Mercedes-Benz eCitaro w cenie 8.950.710 PLN brutto / 7.276.602 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 3.638.301 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 8.050.000 PLN brutto / 6.544.715 PLN netto.
Oznacza to, że oferty MAN i Busnex zmieściły się w budżecie, natomiast propozycja Daimlera znacząco go przekroczyła – o blisko 900 tys. zł brutto. I teraz czas na finał. Zamawiający przyznał punkty w oparciu o dwa kryteria:

cena – 60 pkt
okres gwarancji (dodatkowe 48 miesięcy na autobus, w tym napęd, ponad wymagane 36 miesięcy) – 40 pkt

MAN Truck & Bus Polska jako jedyny wykonawca zdobył maksymalną liczbę punktów – 100 pkt (60 za cenę + 40 za gwarancję). Busnex Poland zdobył 88 pkt – 52 pkt za cenę i 36 pkt za gwarancję. Daimler Buses Polska uzyskał tylko 59,18 pkt, z czego 45,18 pkt za cenę i 14 pkt za gwarancję. Jak widać o wygranej zadecydowała nie tylko najniższa cena zaproponowana przez MAN, ale również pełna punktacja za najdłuższy oferowany okres gwarancyjny, co dało mu niekwestionowaną przewagę nad konkurencją.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: 👉 SWZ – Nysa elektrobusy

MZK Nysa stawia na MAN Lion’s City 12 E. Przetarg rozstrzygnięty
MZK Nysa stawia na MAN Lion’s City 12 E. Przetarg rozstrzygnięty

Opis techniczny

Zamawiane autobusy miały spełniać szereg wymagań funkcjonalnych i operacyjnych. Wymagana była długość w przedziale 11,8–12,2 m, wysokość do 3,40 m oraz pojemność pasażerska min. 73 osoby, w tym 23 miejsca siedzące.
Pojazdy miały być w pełni niskopodłogowe, wyposażone w troje drzwi w układzie 2-2-2. Zastosowany układ napędowy miał mieć moc minimum 240 kW, a baterie o pojemności użytkowej co najmniej 400 kWh powinny zapewniać zasięg minimum 300 km bez doładowywania.

Infrastruktura ładowania ma być dostosowana do pracy w trybie plug-in. Wymagane było również pełne wyposażenie w system informacji pasażerskiej, USB w przestrzeni pasażerskiej, a także zamknięta kabina kierowcy

Komentarze