Wrocław potwierdza, że chce kupić do 200 autobusów spalinowych. I tłumaczy dlaczego
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu potwierdziło, że kontynuuje modernizację floty autobusowej jeszcze w oparciu o pojazdy spalinowe.
O tym zamówieniu pisaliśmy już w TransInfo. Natomiast teraz dokładamy dodatkowe informacje od MPK, które tłumaczą, dlaczego forma stawia na pojazdy z napędem konwencjonalnym i jakie są jej najbliższe plany taborowo. A są one rozbudowane. Przewoźnik czeka obecnie na dostawę łącznie 107 nowych autobusów – 100 pojazdów z silnikami diesla od Daimler Polska w ramach dzierżawy oraz siedem elektrobusów od Solarisa. Do tego w toku jest przetarg na 21 kolejnych e-busów.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów planuje kupić MPK Wrocław w ramach najnowszego przetargu i ile jeszcze może dokupić w opcji?
- Dlaczego przewoźnik decyduje się teraz na pojazdy spalinowe, mimo rozwijania elektromobilności?
- Jakie inne inwestycje taborowe (elektryczne i wodorowe) prowadzi obecnie MPK Wrocław?
Od 40 do 200
16 września spółka ogłosiła przetarg na 40 sztuk fabrycznie nowych, miejskich autobusów o napędzie konwencjonalnym, całkowicie niskopodłogowych, klimatyzowanych i przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, w tym:
- 19 sztuk klasy I kategori MAXI (jednoczłonowych solo)
- oraz 21 sztuk klasy I kategori (przegubowych).
A wszystko to wraz z możliwością skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy do 160 kolejnych autobusów, w tym:
- 41 sztuk klasy I kategorii MAXI (jednoczłonowych solo)
- oraz 119 sztuk klasy I kategorii (przegubowych).
-„We Wrocławiu traktujemy transport publiczny jako inwestycję w jakość życia mieszkańców. Przeznaczamy na ten cel aż 20 proc. budżetu miasta – to w tym roku ponad półtora miliarda złotych. Zakup nowych autobusów to kolejny etap w realizowanej przez Wrocław strategii modernizacji taboru. Warto przypomnieć, że w ramach wcześniej rozstrzygniętych przetargów MPK Wrocław czeka obecnie na dostawę łącznie 128 nowych autobusów – 100 pojazdów z silnikami diesla oraz 28 autobusów elektrycznych – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Terminarz dostaw
Zakupy w czasie rozłożone będą zgodnie z poniższym planem dla zamówienia podstawowego:
I partia 24 miesiące od daty podpisania umowy;
• 9 sztuk klasy I kategorii MAXI
• 21 sztuk klasy I kategorii MEGA
II partia 25 miesięcy od daty podpisania umowy;
• 10 sztuk klasy I kategorii MAXI.
Natomiast jeśli Wrocław zdecyduje się na skorzystanie z prawa opcji, kolejne autobusy w liczbie 50, 50 i 60 dojadą do miasta w ciągu 26, 46 i 59 miesięcy. 41 z nich będą to pojazdy solo, 119 – przegubowe.
I opcja 26 miesięcy od daty podpisania umowy;
• 10 sztuk klasy I kategorii MAXI
• 40 sztuk klasy I kategorii MEGA
II opcja 46 miesięcy od daty podpisania umowy;
• 50 sztuk klasy I kategorii MEGA
III opcja 59 miesięcy od daty podpisania umowy;
• 31 sztuk klasy I kategorii MAXI
• 29 sztuk klasy I kategorii MEGA.
Dlaczego diesel?
W skrócie: -„Planowany zakup 200 nowoczesnych autobusów z silnikami diesla to działanie o charakterze strategicznym, ukierunkowane na utrzymanie ciągłości świadczenia usług przewozowych, regularne odmładzanie floty oraz zapewnienie długofalowej stabilności operacyjnej spółki” – napisało MPK.
Rozbijając to na części, zdaniem miasta i MPK najnowszy zakup pozwoli na:
- Zapewnienie nieprzerwanej realizacji usług transportu publicznego, zgodnie
z wymaganiami Gminy Wrocław oraz ustaleniami wynikającymi z obowiązującego planu transportowego. - Stopniowa i zaplanowana wymiana taboru, obejmująca zarówno pojazdy obecnie wynajmowane, jak i zużyte technicznie autobusy należące do spółki.
- Wzmocnienie samodzielności operacyjnej MPK Sp. z o.o. poprzez zmniejszenie uzależnienia od floty dzierżawionej.
- Modernizacja taboru z myślą o większej efektywności, mniejszym wpływie
na środowisko i wyższym komforcie podróży, poprzez wdrażanie nowoczesnych pojazdów spełniających najwyższe normy emisji spalin (Euro VI lub wyższe). - Usprawnienie zdolności operacyjnych w zakresie dostosowania się do dynamicznych potrzeb przewozowych, nagłych sytuacji oraz zmian w strukturze połączeń komunikacyjnych.
-„MPK Wrocław aktywnie korzysta z nowoczesnych, zeroemisyjnych rozwiązań – kupujemy autobusy elektryczne, testujemy wodorowe i w oparciu o te technologie, będziemy budować przyszłość spółki. Jako spółka o strategicznym znaczeniu dla Wrocławia, musimy jednak pamiętać, że w przypadku działań kryzysowych to właśnie autobusy z silnikami diesla są najbardziej efektywnym i niezawodnym rozwiązaniem dlatego dywersyfikujemy tabor – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Do tego dochodzi historyczny układ miasta, liczne wąskie ulice oraz niskie wiadukty kolejowe, które stwarzają wyzwania w planowaniu nowoczesnego transportu. Tego typu uwarunkowania znacząco ograniczają możliwość wprowadzenia na trasy autobusów napędzanych prądem czy wodorem – ich specyfika wymaga montażu baterii na dachach, a to zwiększa ich wysokość.
Elektryki plus szkolenia
Dodajmy, że MPK kontynuuje zakupy w zakresie pojazdów bezemisyjnych. Przewoźnik czeka obecnie na dostawę łącznie 107 nowych autobusów – 100 pojazdów z silnikami diesla od Daimler Polska w ramach dzierżawy oraz siedem elektrobusów od Solarisa.
Trwają też prace nad uruchomieniem dzierżawy na kolejne 100 autobusów o napędzie konwencjonalnym – w ramach zadania nr 2 w postepowaniu na dzierżawę łącznie 200 pojazdów.
W toku jest też przetarg na 21 e-busów. Na te elektrobusy MPK Wrocław pozyskało w 2023 roku w ramach „Zielonego Transportu Publicznego” 78 mln zł.
Natomiast co ważne, obecnie finalizowany jest projekt z dofinansowaniem w wartości blisko 200 mln zł z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Pozyskane środki są częścią realizowanego Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego na lata 2024–2032.
I kadry. Planowana inwestycja to nie tylko zakup 200 nowoczesnych autobusów – to również wyraźny krok w stronę rozwoju kompetencji pracowników MPK Wrocław. W ramach realizacji zamówienia podstawowego przewidziano szkolenia dla ponad 120 kierowców, których celem jest pełne wykorzystanie możliwości nowego taboru oraz dalsze podnoszenie jakości usług przewozowych.
-„To podejście pokazuje, że inwestycja ma charakter wielowymiarowy – obejmuje zarówno modernizację floty, jak i rozwój zasobów ludzkich. Takie działania wpisują się w szerzej zakrojoną strategię miejskich spółek, które wspólnie pracują na rzecz coraz lepiej funkcjonującego Wrocławia – dodaje Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.
Komentarze