Gdańsk z jedną ofertą na MIDI autobusy elektryczne. Takiego modelu GAiT jeszcze nie ma
15 września 2025 r. Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) otworzyły oferty w postępowaniu na zakup pięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Do zamawiającego wpłynęła tylko jedna propozycja. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że niedawno miasto podpisało umowę z Solarisem na 30 elektrobusów. To powrót do współpracy z wielkopolskim producentem po 16 latach przerwy – poprzednie dostawy miały miejsce w 2009 r. Najnowszy przetarg pokazuje, że ta współprace będzie najprawdopodobniej jeszcze szersza.
Rozkład jazdy:
- Kto złożył jedyną ofertę w przetargu na pięć autobusów elektrycznych MIDI dla GAiT?
- Ile wyniosła zaproponowana cena za jeden autobus Solaris Urbino 9 LE electric?
- O ile oferta Solarisa przekroczyła budżet zamawiającego?
Pięć elektryków
Kontrakt dotyczy zakupu pięciu autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych energią elektryczną. Pojazdy mają zasilić tabor GAiT w ramach programu „Zielona Transformacja Miast”, współfinansowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Midibusy mają sprawdzić się na trasach o mniejszym natężeniu ruchu, węższych ulicach oraz w obsłudze osiedli, gdzie pełnowymiarowe autobusy nie mogą kursować. Jeśli postępowanie zakończy się zgodnie z planem, pojazdy te wyjadą na gdańskie ulice jeszcze przed końcem przyszłego roku.
15 września w przetargu wpłynęła tylko jedna oferta:
- Solaris Bus & Coach zaoferował wykonanie zamówienia za 15.794.676 PLN brutto, co odpowiada 12.844.443 PLN netto. Daje to 2.568.889 PLN netto za model Urbino 9 LE electric.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 15.375.000 PLN brutto, czyli 12.500.000 PLN netto. Oznacza to, że oferta Solarisa przekracza budżet o około 420.000 PLN brutto. Naszym zdanie to mnie powinno być przeszkodą i tym samym w Gdańsku zadebiutuje model Urbino 9 LE electric. Poczekajmy jednak na decyzję zamawiającego, który oceni ofertę zgodnie z kryteriami:
✅ Cena – 70%
✅ Ocena techniczna – 30%
Szczegółowe informacje o zamówieniu: platformazakupowa.pl/transakcja/1149133
Szczegóły techniczne
Zamawiane pojazdy będą wykorzystywane do obsługi gdańskich linii miejskich, a ich specyfikacja obejmuje m.in. długość od 8,5 do 9,5 m, wysokość maksymalną 3,4 m, niską podłogę na całej długości, akumulatory trakcyjne o minimalnej pojemności 320 kWh oraz napęd elektryczny o mocy min. 160 kW.
GAiT oczekuje, że nowe elektrobusy MIDI będą w pełni niskopodłogowe, z opcjonalnymi stopniami jedynie w tylnej części za drugimi drzwiami. Pojazdy mają być wyposażone w system AVAS (sztuczny hałas ostrzegający pieszych), dwa gniazda ładowania CCS2, klimatyzację całopojazdową, zamkniętą kabinę kierowcy z AED i lodówką, a także rozbudowany system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LED i ekranach LCD. Dostawa przewidziana jest na rok 2026.
Kontrakt na 5 „elektryków” to fragment szerszych e-planów inwestycyjnych miasta. Do września 2026 r. Gdańsk wzbogaci się o 30 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris, co będzie największym jednorazowym zakupem tego typu pojazdów w historii miasta. Inwestycja opiewa na 110,7 mln PLN brutto, z czego 90 mln PLN netto pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.
Umowę podpisano 11 września 2025 r. – kontrakt obejmuje 18 autobusów Solaris Urbino 12 electric i 12 przegubowych Solaris Urbino 18 electric. Nowe pojazdy zastąpią najstarsze autobusy spalinowe, m.in. Solarisy z 2006 r. o przebiegach sięgających 1,5 mln km. Każdy 12-metrowy autobus będzie miał baterię o pojemności 600 kWh, a przegubowy – 800 kWh. Zasięg deklarowany przez producenta to ponad 300 km, co odpowiada dziennemu przebiegowi gdańskich linii. Pojazdy będą ładowane wyłącznie przez system plug-in, z gniazdami po obu stronach.
Dzięki zakupowi średni wiek gdańskiej floty autobusowej, dziś poniżej 10 lat, jeszcze się obniży. Nowe elektrobusy będą stanowiły około 10% pracy przewozowej komunikacji miejskiej w Gdańsku. Solarisy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z przestrzenią dostosowaną do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Zniknie klasyczna wieża silnika, co zwiększy liczbę miejsc pasażerskich: 70 w wersji 12-metrowej i 107 w przegubowej. Wnętrza będą wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej z ekranami LCD, a także dedykowaną tapicerkę i wyraźnie oznaczone miejsca dla osób z niepełnosprawnością.
Wszystkie pojazdy spełnią normy bezpieczeństwa GSR2 i przepisy o cyberbezpieczeństwie. Standardem będzie inteligentny asystent prędkości, rejestratory zdarzeń, cyfrowe lusterka, systemy awaryjnego hamowania oraz czujniki monitorujące uwagę kierowcy. Rozbudowywana jest także infrastruktura – obecnie GAiT dysponuje 18 punktami ładowania, wkrótce będzie ich 24. To umożliwi sprawną obsługę rosnącej floty elektryków. Dostawy będą realizowane w transzach, tak aby pierwsze efekty modernizacji mieszkańcy odczuli już przed zakończeniem kontraktu.
Gdańsk konsekwentnie stawia na zieloną mobilność – w budżecie miasta na 2025 r. aż 874 mln PLN przeznaczono na transport i łączność.
Komentarze