Bratysława kupuje jeszcze diesle. SOR z umową na 80 autobusów przegubowych
9 września 2025 roku podpisano umowę ramową na dostawę 80 przegubowych autobusów z silnikami diesla dla Dopravný podnik Bratislava.
Postępowanie ogłoszono wcześniej jako „Nákup 110 kĺbových autobusov na dieselový pohon”. Modernizacja następuje po wprowadzeniu w ubiegłym roku kilkudziesięciu nowych tramwajów i trolejbusów. DPB ma również zamówionych osiem autobusów przegubowych z napędem CNG (od SOR) oraz dziesięć jednokierunkowych tramwajów, które dodatkowo powiększą nowoczesny park pojazdów.
Rozkład jazdy:
- Kto został wybranym dostawcą 80 przegubowych autobusów dla Dopravný podnik Bratislava i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
- Jakie parametry techniczne i wymagania muszą spełniać nowe pojazdy dla Bratysławy?
- Według jakich kryteriów oceniano oferty w tym przetargu?
Dwie oferty
Zamówienie obejmuje dostawę 80 nowych, niskopodłogowych, trójosiowych autobusów miejskich o napędzie wysokoprężnym. Umowa została zawarta na okres 48 miesięcy. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego, pojazdy muszą pomieścić co najmniej 130 pasażerów i mieć długość między 17,5 a 18,8 metra.
W przetargu (w pierwotnej wersji na 120 pojazdów) wpłynęły dwie oferty – obie od producentów z krajów UE. Domyślamy się, że od SOR i Iveco. Najtańszą złożyła czeska firma z Libchavy, proponując 43.538.000 EUR brutto. Druga oferta opiewała na 44.528.000 EUR brutto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 48.620.000,00 EUR.
Wybranym wykonawcą została firma SOR Libchavy spol. s r.o., która złożyła najkorzystniejszą ofertę, a cena jednostkowa netto za bratysławski model SOR NS18 wynosi 1.390.909 PLN brutto, co przy przegubowych konstrukcjach można uznać za konkurencyjną cenę. Ostateczna wartość inwestycji – przy zmniejszonym wolumenie do 80 sztuk – wyniosła ponad 31 mln euro netto i będzie finansowana z kredytu.
Zamawiający ogłosił wybór zwycięzcy opierając sie na ocenie ofert według następujących kryteriów:
✅ Cena całkowita (waga: 85%)
✅ Koszty eksploatacyjne zużycia paliwa (6%)
✅ Koszty emisji (3%)
✅ Chłodzenie przestrzeni pasażerskiej (3%)
✅ Wydajność sprężarki klimatyzacji (3%)
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamówienia publicznego: 600180-2025 – Wyniki – crz.gov.sk
Co dalej?
Nowe autobusy zaoferują nie tylko wyższy komfort, ale także najnowsze technologie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa będą wyposażone m.in. w system ostrzegania przed kolizją z pieszymi i rowerzystami, eliminację martwego pola, ochronę przed cyberatakami czy inteligentne dostosowanie prędkości. Na pokładzie znajdzie się także system ostrzegający kierowcę przed sennością i utratą koncentracji. Pojazdy otrzymają nowoczesne silniki spełniające normę emisji Euro 6e, zastępując starsze autobusy z normą Euro 5, co pozwoli na bardziej ekologiczną i oszczędną eksploatację.
Komfort pasażerów zapewni wydajna klimatyzacja, a przeglądy gwarancyjne i obsługę serwisową przejmie producent. Wnętrze zostanie wyposażone w nierdzewne poręcze i uchwyty, gniazda USB, WiFi, monitoring oraz system automatycznego liczenia pasażerów. Oczywiście znajdzie się też nowoczesny system informacji pasażerskiej z możliwością śledzenia przesiadek w czasie rzeczywistym i kolorowym wyświetlaczem zewnętrznym.
Nowe pojazdy zostaną dostarczone w ramach umowy ramowej najpóźniej w ciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia. Zakupy mają stopniowo wycofywać tabor w wieku 12–14 lat.
Zakupowe tło
Proces zakupów autobusów i ogólnej modernizacji taboru przez Dopravný podnik Bratislava (DPB) w ostatnich latach wygląda następująco:
- W latach 2022/2023 DPB podpisał kontrakt na dostawę czterech autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen. To pierwsze wodorowe pojazdy w stolicy Słowacji i jednocześnie w całym kraju. Umowa ramowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia nawet do 40 sztuk.
- DPB wybrało także ofertę producenta SOR Libchavy także w przetargu na przegubowych autobusów CNG. Pojazdy mają długość ok. 18,75 metra, są niskopodłogowe i mieszczą do 177 pasażerów.
- Równolegle DPB inwestuje w nowoczesne tramwaje elektryczne (zarówno jednokierunkowe, jak i dwukierunkowe) oraz nowe trolejbusy przegubowe i hybrydowe. Wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację, systemy bezpieczeństwa i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
- W 2025 roku ogłoszono zamiar zakupu do 40 elektrobusów przegubowych, jednak pełna dokumentacja przetargowa nie jest jeszcze publicznie dostępna.
Komentarze