Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bratysława kupuje jeszcze diesle. SOR z umową na 80 autobusów przegubowych

infobus
15.09.2025 15:01
0 Komentarzy

9 września 2025 roku podpisano umowę ramową na dostawę 80 przegubowych autobusów z silnikami diesla dla Dopravný podnik Bratislava.

Postępowanie ogłoszono wcześniej jako „Nákup 110 kĺbových autobusov na dieselový pohon”. Modernizacja następuje po wprowadzeniu w ubiegłym roku kilkudziesięciu nowych tramwajów i trolejbusów. DPB ma również zamówionych osiem autobusów przegubowych z napędem CNG (od SOR) oraz dziesięć jednokierunkowych tramwajów, które dodatkowo powiększą nowoczesny park pojazdów.

Rozkład jazdy:

  1. Kto został wybranym dostawcą 80 przegubowych autobusów dla Dopravný podnik Bratislava i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
  2. Jakie parametry techniczne i wymagania muszą spełniać nowe pojazdy dla Bratysławy?
  3. Według jakich kryteriów oceniano oferty w tym przetargu?
Trwa proces modernizacja taboru DPB Bratysława
Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Dwie oferty

Zamówienie obejmuje dostawę 80 nowych, niskopodłogowych, trójosiowych autobusów miejskich o napędzie wysokoprężnym. Umowa została zawarta na okres 48 miesięcy. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego, pojazdy muszą pomieścić co najmniej 130 pasażerów i mieć długość między 17,5 a 18,8 metra.

W przetargu (w pierwotnej wersji na 120 pojazdów) wpłynęły dwie oferty – obie od producentów z krajów UE. Domyślamy się, że od SOR i Iveco. Najtańszą złożyła czeska firma z Libchavy, proponując 43.538.000 EUR brutto. Druga oferta opiewała na 44.528.000 EUR brutto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 48.620.000,00 EUR.

Wybranym wykonawcą została firma SOR Libchavy spol. s r.o., która złożyła najkorzystniejszą ofertę, a cena jednostkowa netto za bratysławski model SOR NS18 wynosi 1.390.909 PLN brutto, co przy przegubowych konstrukcjach można uznać za konkurencyjną cenę. Ostateczna wartość inwestycji – przy zmniejszonym wolumenie do 80 sztuk – wyniosła ponad 31 mln euro netto i będzie finansowana z kredytu.

Zamawiający ogłosił wybór zwycięzcy opierając sie na ocenie ofert według następujących kryteriów:

✅ Cena całkowita (waga: 85%)
✅ Koszty eksploatacyjne zużycia paliwa (6%)
✅ Koszty emisji (3%)
✅ Chłodzenie przestrzeni pasażerskiej (3%)
✅ Wydajność sprężarki klimatyzacji (3%)

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamówienia publicznego: 600180-2025 – Wyniki – crz.gov.sk

Trwa proces modernizacja taboru DPB Bratysława
Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Co dalej?

Nowe autobusy zaoferują nie tylko wyższy komfort, ale także najnowsze technologie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa będą wyposażone m.in. w system ostrzegania przed kolizją z pieszymi i rowerzystami, eliminację martwego pola, ochronę przed cyberatakami czy inteligentne dostosowanie prędkości. Na pokładzie znajdzie się także system ostrzegający kierowcę przed sennością i utratą koncentracji. Pojazdy otrzymają nowoczesne silniki spełniające normę emisji Euro 6e, zastępując starsze autobusy z normą Euro 5, co pozwoli na bardziej ekologiczną i oszczędną eksploatację.

Komfort pasażerów zapewni wydajna klimatyzacja, a przeglądy gwarancyjne i obsługę serwisową przejmie producent. Wnętrze zostanie wyposażone w nierdzewne poręcze i uchwyty, gniazda USB, WiFi, monitoring oraz system automatycznego liczenia pasażerów. Oczywiście znajdzie się też nowoczesny system informacji pasażerskiej z możliwością śledzenia przesiadek w czasie rzeczywistym i kolorowym wyświetlaczem zewnętrznym.

Nowe pojazdy zostaną dostarczone w ramach umowy ramowej najpóźniej w ciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia. Zakupy mają stopniowo wycofywać tabor w wieku 12–14 lat.

Trwa proces modernizacja taboru DPB Bratysława
Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Zakupowe tło

Proces zakupów autobusów i ogólnej modernizacji taboru przez Dopravný podnik Bratislava (DPB) w ostatnich latach wygląda następująco:

  • W latach 2022/2023 DPB podpisał kontrakt na dostawę czterech autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen. To pierwsze wodorowe pojazdy w stolicy Słowacji i jednocześnie w całym kraju. Umowa ramowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia nawet do 40 sztuk.
  • DPB wybrało także ofertę producenta SOR Libchavy także w przetargu na przegubowych autobusów CNG. Pojazdy mają długość ok. 18,75 metra, są niskopodłogowe i mieszczą do 177 pasażerów.
  • Równolegle DPB inwestuje w nowoczesne tramwaje elektryczne (zarówno jednokierunkowe, jak i dwukierunkowe) oraz nowe trolejbusy przegubowe i hybrydowe. Wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację, systemy bezpieczeństwa i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Komentarze