Ostrów Wielkopolski kupuje kolejne elektrobusy. Tym razem z EFRR
Miejski Zakład Komunikacji z Ostrowa Wielkopolskiego ogłosił nowe postępowanie na dostawę autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania.
Zamówienie opublikowano 11 września 2025 r. O poprzednim kontrakcie ma elektryki – ze wsparciem KPO w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i ze zwycięstwem Solaris Bus & Coach- pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów i ile ładowarek chce kupić MZK Ostrów Wielkopolski w nowym przetargu?
- Jakie są główne wymagania techniczne dotyczące pojazdów i systemu ładowania?
- Do kiedy można składać oferty i jakie kryteria będą decydować o wyborze wykonawcy?
Cztery elektrobusy i dwie ładowarki
11 września 2025 r. ogłoszono ostrowskie zamówienie obejmujące dostawę 4 fabrycznie nowych elektrobusów niskopodłogowych oraz dwóch dwustanowiskowych ładowarek stacjonarnych o łącznej mocy 200 kW. To kolejny krok miasta w stronę zrównoważonego transportu publicznego.
Zamawiający wymaga, aby autobusy były przystosowane do intensywnej eksploatacji miejskiej – z przewidywanym przebiegiem na poziomie 70.000 km rocznie. Konstrukcja pojazdów ma być wykonana z materiałów nierdzewnych lub trudnordzewnych z zamkniętym cyklem antykorozyjnym. Temperatury pracy: od -25°C do +40°C.
Elektrobusy mają być wyposażone w silnik o mocy min. 160 kW oraz baterię trakcyjną o pojemności co najmniej 250 kWh. Oczekiwane są pojazdy seryjne, aktualnie dostępne w ofercie sprzedażowej – bez prototypów.
Zamówienie zawiera również wymóg montażu i uruchomienia dwóch dwustanowiskowych ładowarek o mocy 2 × 50 kW każda, które będą funkcjonować na zajezdni MZK przy ul. Lotniczej 30. Wykonawca zobowiązany będzie także do dostarczenia kompletu dokumentacji, oprogramowania oraz przeprowadzenia uzgodnień z zamawiającym po podpisaniu umowy.
Z EFRR
Dostawy powinny rozpocząć się 8 grudnia 2025 r. i zakończyć do 28 maja 2027 r. Inwestycja współfinansowana jest ze środków UE w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027”, działanie 03.02 ZIT.
Zamawiający wymaga od oferentów wykazania się minimum jedną zrealizowaną dostawą autobusów elektrycznych z systemem ładowania o wartości co najmniej 7.000.000 PLN netto oraz posiadania dostępnych środków finansowych lub zdolności kredytowej w tej samej wysokości.
Zgodnie z informacją w ogłoszeniu, zamówienie realizowane jest w oparciu o Dyrektywę 2014/25/UE.
Na oferty zamawiający czeka do 10 października 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według następujących kryteriów:
✅ Cena – 60 pkt
✅ Parametry techniczno-eksploatacyjne – 32 pkt
✅ Okres gwarancji – 8 pkt
Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-6ea20a7f-8a3d-4808-9e9d-e98ade6c8a08
Zakupowe tło
To nie pierwsza inwestycja Ostrowa Wielkopolskiego w elektrobusy. Beata Klimek, prezydent miasta, już w kwietniu 2025 r. podpisała umowę na dostawę sześciu pojazdów od firmy Solaris Bus & Coach. Łączna wartość tamtego kontraktu wyniosła 18.411.624 PLN brutto, czyli 14.973.674,80 PLN netto. Cena jednostkowa za jeden elektrobus Urbino 12 electric to 2.495.612,47 PLN netto.
Dzięki tej inwestycji flota MZK wzrośnie do 22 elektrobusów, co przekłada się na 40% udział pojazdów zeroemisyjnych w całym taborze miejskim.
Ostrowski przewoźnik od lat rozwija elektromobilność. Wcześniejsze elektrobusy również posiadały napęd centralny o mocy minimum 160 kW, baterie o pojemności powyżej 300 kWh, a także bogate wyposażenie – od systemu informacji pasażerskiej, przez klimatyzację, po defibrylatory i dostęp do Wi-Fi.
Komentarze