Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa linia kolejowa Gdańsk – Elbląg. Czy jest potrzbna?

inforail
11.09.2025 12:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację poselską zgłoszoną przez posła Andrzeja Śliwkę, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło informacje dotyczące możliwości budowy nowej linii kolejowej łączącej Gdańsk, Wiślinkę, Nowy Dwór Gdański i Elbląg.

Jak poinformowano, w strategicznym dokumencie PKP Polskich Linii Kolejowych „Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040 roku” znalazło się zadanie pod nazwą „Stworzenie nowego szybkiego ciągu pomiędzy Olsztynem – Elblągiem i Trójmiastem, z uwzględnieniem obsługi Elbląga Zdroju”.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakim etapie znajdują się obecnie prace nad koncepcją budowy nowej linii kolejowej Gdańsk – Wiślinka – Nowy Dwór Gdański – Elbląg?
  2. Jakie modernizacje prowadzone są na istniejących liniach kolejowych między Gdańskiem a Elblągiem i jaki będzie ich efekt dla pasażerów?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie analiz w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej i jakie znaczenie będą miały ich wyniki dla przyszłych inwestycji?
Linia kolejowa
Linia kolejowa/foto: PKP PLK

Ujęcie inwestycji w dokumentach strategicznych

Projekt został wpisany do Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do 2032 r.), na listę rezerwową przedsięwzięć finansowanych ze środków CEF2 i FEnIKS. Ewentualna realizacja będzie jednak uzależniona od dostępności funduszy.

Jednocześnie budowa tej linii nie została ujęta w „Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego” ani w Programie Wieloletnim CPK.

Zintegrowana Sieć Kolejowa

Decyzje inwestycyjne po 2035 roku, po zakończeniu budowy linii „Y”, będą podejmowane w oparciu o analizy w ramach projektu „Zintegrowana Sieć Kolejowa” (ZSK). Projekt realizowany jest na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury przez spółkę CPK we współpracy z PKP PLK i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów.

W marcu 2025 roku odbyły się Regionalne Panele Eksperckie dla województw pomorskiego (w Gdańsku) i warmińsko-mazurskiego (w Olsztynie), gdzie omawiano m.in. potrzebę połączenia Gdańsk – Elbląg. Wnioski z tych spotkań zostaną poddane analizom w fazie analitycznej projektu. Zakończenie prac nad ZSK planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.

Modernizacja istniejących tras

Obecnie podróż między Gdańskiem a Elblągiem odbywa się liniami kolejowymi nr 9 (Gdańsk – Malbork) oraz nr 204 (Malbork – Elbląg). Kursują po nich pociągi PKP Intercity i POLREGIO.

Na odcinku Malbork – Elbląg trwają prace remontowe związane z wymianą torów, które mają zakończyć się w grudniu 2025 roku. W 2026 roku przewidziano dalsze prace – modernizację urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej oraz przebudowę peronów na przystanku Królewo Malborskie. Dzięki temu możliwe będzie podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Szacuje się, że po zakończeniu inwestycji czas przejazdu tzw. regioekspresem z Gdańska do Elbląga wyniesie około 50 minut.

Ponadto planowane jest podniesienie parametrów linii kolejowej nr 256 Szymankowo – Nowy Dwór Gdański, choć realizacja tych działań zależy od dostępnych środków.

Wnioski

Budowa nowej linii kolejowej Gdańsk – Wiślinka – Nowy Dwór Gdański – Elbląg pozostaje w fazie koncepcyjnej i analitycznej. Na razie priorytetem są modernizacje istniejących tras, które mają skrócić czas podróży i poprawić komfort pasażerów. Ostateczne decyzje co do budowy nowego odcinka będą uzależnione od wyników analiz w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej oraz od dostępności finansowania w perspektywie po 2035 roku.

Komentarze