Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Łomży pojedziemy pociągami PKP Intercity. Wiemy kiedy

inforail
05.09.2025 11:45
0 Komentarzy

Po ponad trzech dekadach przerwy Łomża wróci na kolejową mapę Polski. Pierwsze pociągi z tego miasta wyruszą w czerwcu 2026 roku na trasę do Łap, mimo że inwestycja nie będzie jeszcze w pełni zakończona.

Projekt obejmuje modernizację i odbudowę infrastruktury na trasie Łomża–Śniadowo–Łapy. Powstaną nowe przystanki w Mężeninie i Konarzycach, gdzie pociągi nigdy wcześniej się nie zatrzymywały.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy planowane jest uruchomienie pierwszych pociągów pasażerskich z Łomży?
  2. Jakie nowe stacje i przystanki powstaną w ramach modernizacji linii Łomża–Śniadowo–Łapy?
  3. Kto realizuje inwestycję i kiedy ma zakończyć się cały projekt?

Zakres prac i nowe przystanki

„Po tych 30 latach do Łomży wrócą połączenia pasażerskie. Już w przyszłym roku, w czerwcu, ta inwestycja nie będzie jeszcze zakończona, ale pociągi ruszą” – podkreślił premier Donald Tusk podczas wizyty w mieście.

Modernizowane są również stacje w Śniadowie, Czerwonym Borze i Sokołach oraz przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki. Dodatkowo odbudowana zostanie łącznica w Śniadowie i powstanie nowy układ torowy w Czarnowie-Undach, co usprawni ruch w stronę Białegostoku.

„Będą zbudowane także nowe stacje i przystanki kolejowe, choćby tam, gdzie nigdy ich do tej pory nie było, np. w Konarzycach” – dodał szef rządu.

Budowa linii kolejowej do Łomży
Budowa linii kolejowej do Łomży/foto: MI

Inwestycja o dużym znaczeniu

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że inwestycja ma kluczowe znaczenie dla walki z wykluczeniem komunikacyjnym.

„Wszystko to ma dać efekt jak najszybciej, tak żeby po tych 30 latach do Łomży wróciły połączenia pasażerskie” – mówił.

Dodał również, że połączenie będzie obsługiwane nowoczesnym taborem. Przypomniał, że chęć realizacji połączeń wyrażał już wcześniej przewoźnik regionalny, a obecnie także PKP Intercity planuje kursy do Łomży. Zapowiedział, że do obsługi takich tras zostaną skierowane nowoczesne pociągi, na których zakup trwa przetarg.

„Do takich miast jak Łomża będą jeździć nowoczesne pociągi, na których zakup jest już ogłoszony przetarg” – poinformował minister.

Budowa linii kolejowej do Łomży
Budowa linii kolejowej do Łomży/foto: MI

Kolej Plus i harmonogram

Projekt realizowany jest w ramach Programu Kolej Plus przez PKP PLK, a wykonawcą jest firma ZUE SA. Wartość inwestycji to 367 mln zł brutto. Całość ma zostać zakończona w 2029 roku, jednak już dwa lata wcześniej mieszkańcy skorzystają z pierwszych połączeń.

Premier Tusk podkreślił, że przedsięwzięcie to sygnał, iż rząd nie zapomina o mniejszych miastach.

„Nikt nie zapomniał o Łomży, nikt nie zapomniał o Łapach, nikt nie zapomniał o Podlasiu” – zapewnił.

Lepsze połączenia dla mieszkańców

Docelowo podróż z Łomży do Białegostoku ma trwać około 1 godziny i 35 minut, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Dzięki inwestycji mieszkańcy zyskają łatwiejszy dojazd także do Warszawy i innych miast w Polsce.

Projekt obejmuje modernizację linii Łomża–Śniadowo oraz stacji i przystanków w regionie. Zakres prac przewiduje m.in.:

  • modernizację stacji Łomża i przystanku w Kozikach,
  • budowę nowych przystanków w Mężeninie i Konarzycach,
  • modernizację stacji Śniadowo, Czerwony Bór i Sokoły oraz przystanków Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki,
  • odbudowę 1 km łącznicy w Śniadowie,
  • budowę nowego układu torowego na stacji Czarnowo-Undy.

Po zakończeniu całego przedsięwzięcia czas przejazdu z Łomży do Białegostoku wyniesie około 1 godziny i 35 minut.

Dla mieszkańców Łomży powrót kolei ma wymiar symboliczny. Przez trzy dekady miasto pozostawało bez pasażerskich połączeń kolejowych, co ograniczało mobilność mieszkańców i możliwości rozwoju gospodarczego regionu. Inwestycja ma to zmienić, przywracając Łomżę na kolejową mapę Polski i poprawiając dostępność komunikacyjną Podlasia.

Komentarze