Przetargowa premiera autobusu Mercedes eCitaro K w Polsce. W ZTM Kielce na pięć MIDI
21 sierpnia 2025 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach otworzył oferty w postępowaniu na „Zeroemisyjny transport publiczny w centrum Kielc – zakup taboru wraz z infrastrukturą ładowania”.
Do przetargu wpłynęła tylko jedna propozycja, od spółki Daimler Buses Polska. O tym zamówieniu – z dofinansowaniem w ramach Funduszy Europejskich dla Świętokrzyskiego 2021-2027 – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie parametry techniczne muszą spełniać autobusy elektryczne zamawiane przez ZTM Kielce?
- Czy oferta Daimler Buses Polska mieści się w budżecie zamawiającego i co może zdecydować o unieważnieniu postępowania?
- Jakie są kryteria oceny ofert i jaki termin dostawy oraz gwarancji zaproponował jedyny oferent?
MIDI elektryki
Kieleckie zamówienie obejmuje zakup pięciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI wraz z infrastrukturą do ładowania. Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, a jego celem jest dalsza rozbudowa zeroemisyjnego transportu publicznego w centrum miasta. Kielce planują dzięki temu unowocześnić flotę, poprawić jakość usług przewozowych oraz obniżyć emisję spalin i hałasu w śródmieściu.
Autobusy mają być dostosowane do ruchu miejskiego, z trzema parami drzwi w układzie 2-2-2 i pojemnością baterii co najmniej 320 kWh. Przewidziano także rozbudowaną informację pasażerską i systemy bezpieczeństwa zgodne z regulaminami EKG ONZ.
Analiza ofert
Do otwarcia ofert doszło 21 sierpnia 2025 roku o godzinie 11:30. Wpłynęła tylko jedna propozycja – od spółki Daimler Buses Polska z siedzibą w Wolicy, wyceniona na 23.438.905,83 PLN brutto, co odpowiada 19.062.533,20 PLN netto, co daje 3.812.506 PLN netto za jeden Mercedes-Benz eCitaro K.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 17.000.000 PLN brutto, czyli około 13.821.138 PLN netto. Oznacza to, że jedyna oferta przewyższa budżet zamawiającego o ponad … 6 mln PLN brutto. Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zapewne pójdzie w kierunku unieważnienia postępowania. Jeżeli jednak skarbnik będzie na TAK, to decyzja o wyborze zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60%
✅ właściwości techniczno-eksploatacyjne – 26%
✅ termin dostawy – 4%
✅ warunki gwarancji – 10%
Parametry techniczne
Oferowane przez Daimlera autobusy wyposażone zostały w elektryczną oś napędową z silnikami trakcyjnymi w piastach kół oraz baterie o zużyciu energii na poziomie 0,79 kWh/km według deklaracji producenta. Karoseria wykonana jest z profili stalowych o podwyższonej wytrzymałości i zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy.
Zawieszenie przednie jest niezależne, a poszycie boczne modułowe – montowane mechanicznie, co ułatwia naprawy. Wnętrze przewiduje zabudowę wieżową w tylnej części pojazdu.
Producent zaoferował 5-letnią gwarancję całopojazdową i termin dostawy wynoszący 17 miesięcy od podpisania umowy.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie SWZ ZTM Kielce.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze