Szczytno zamawia coraz dłuższe autobusy elektryczne dla ZKM. Tym razem Yutong E10
Miasto Szczytno konsekwentnie inwestuje w zielony transport publiczny. Po zeszłorocznym zakupie dwóch modeli Yutong E9, samorząd zdecydował się na kolejne autobusy elektryczne.
21 sierpnia 2025 roku podpisano umowę na dostawę dwóch większych elektrobusów Yutong E10 wraz z infrastrukturą ładowania. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- jakie pojazdy elektryczne już eksploatuje Szczytno?
- czym różni się Yutong E10 od E9?
- jakie inne inwestycje w elektromobilność zrealizowało miasto?
Mazurska passa Yutonga
Nowy kontrakt podpisali Stefan Ochman, burmistrz Miasta Szczytno oraz Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland. Umowa obejmuje dostawę dwóch pojazdów Yutong E10 oraz mobilnej ładowarki o mocy 80 kW. Czas realizacji kontraktu wynosi 12 miesięcy od dnia podpisania dokumentu.
– Szczytno to już szósty samorząd z regionu Warmi i Mazur, który zyskał zeroemisyjną komunikację publiczną. Do już dwóch eksploatowanych autobusów Yutong E9 dołączą w przyszłym roku dwa zeroemisyjne modele Yutong E10. Zakup kolejnych elektrobusów Yutong przez gminę to najlepsza rekomendacja dla tej marki. – powiedział Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.
Yutong E10 to autobus klasy I kategorii MIDI, wykorzystywany już w Polkowicach, Kętrzynie i Szprotawie. Pojazd jest w pełni niskopodłogowy, dostosowany do przewozu osób o ograniczonej mobilności i wyposażony w rampę dla wózków. Na pokładzie znajduje się automatyczna klimatyzacja, system monitoringu oraz ergonomiczne fotele. Autobus korzysta z bezkobaltowych baterii trakcyjnych, które w połączeniu z rekuperacją energii zapewniają zasięg do 350 km na jednym ładowaniu. System zarządzania energią pozwala na całodobowy monitoring i wielostopniową ochronę baterii.
Zakupowe tło
Nowe elektrobusy zostaną sfinansowane w ramach IV etapu projektu „Miasto zrównoważonego transportu publicznego”, dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla Warmii i Mazur 2021–2027. To kolejny krok w rozbudowie floty elektrycznej Zakładu Komunikacji Miejskiej w Szczytnie.
Miasto posiada już cztery autobusy elektryczne: dwa Solaris Urbino 8,9 LE electric (dostarczone w 2021 r.) oraz dwa Yutong E9 (dostarczone w 2025 r.). Zakup pierwszych Yutongów kosztował 6,05 mln zł brutto, przy czym oferta mieściła się w budżecie przewidzianym na to zamówienie.
W poprzednim postępowaniu jedyną ofertę złożył również Busnex Poland, zdobywając komplet punktów w kryteriach:
✅ Cena – 60%
✅ Okres gwarancji – 40%
Szczytno inwestuje nie tylko w tabor, ale także w infrastrukturę. Miasto posiada mobilne ładowarki o mocy 40 kW oraz instalację fotowoltaiczną wspierającą eksploatację elektrobusów. W planach jest też montaż nowych wiat przystankowych z miejscami na rowery oraz doświetlenie zatok autobusowych. Od stycznia 2024 roku komunikacja miejska w Szczytnie jest bezpłatna dla wszystkich mieszkańców, co przełożyło się na wzrost liczby pasażerów.
Yutong E9 kontra Yutong E10 – porównanie modeli
Nowe elektrobusy Yutong E10, które trafią do Szczytna, to większe i pojemniejsze pojazdy niż eksploatowane już modele Yutong E9.
Parametr | Yutong E9 | Yutong E10 |
---|---|---|
Długość całkowita | ok. 9 m (MIDI) | ok. 10,5 m (MIDI) |
Pojemność pasażerska | do 65 osób | do 85 osób |
Układ drzwi | 2 pary drzwi dwuskrzydłowych | 3 pary drzwi dwuskrzydłowych |
Baterie trakcyjne | bezkobaltowe LFP, pojemność ok. 350 kWh | bezkobaltowe LFP, pojemność ok. 422 kWh |
Zasięg na ładowaniu | do 300 km w ruchu miejskim | do 350 km w ruchu miejskim |
Ładowanie | mobilna ładowarka 40 kW | mobilna ładowarka 80 kW |
Wyposażenie standardowe | klimatyzacja, monitoring, niska podłoga | klimatyzacja, monitoring, niska podłoga, więcej miejsc dla osób z niepełnosprawnościami |
Grupa docelowa | miasta średniej wielkości | miasta średniej wielkości |
Z punktu widzenia operatora transportu publicznego, E9 to elektrobus idealny do obsługi tras lokalnych, gdzie ważna jest zwrotność i mniejsze gabaryty pojazdu, natomiast E10 oferuje większą pojemność i mocniejsze baterie, dzięki czemu sprawdzi się na liniach głównych oraz trasach o wyższym napełnieniu pasażerów.
Komentarze