Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pabianice i Łowicz otrzymały wsparcie z EFRR na zakup 11 autobusów elektrycznych

infobus
19.08.2025 13:07
0 Komentarzy

19 sierpnia 2025 r. Zarząd Województwa Łódzkiego zaakceptował dofinansowanie dwóch ważnych projektów, które poprawią jakość transportu publicznego w regionie

Pabianice i Łowicz postawiły na nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny, a ich projekty zostały pozytywnie ocenione i otrzymają wsparcie z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2021–2027 w ramach naboru „Mobilność miejska”. 

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych planują zakupić Pabianice i Łowicz?
  2. Jakie dodatkowe elementy infrastruktury przewidziano w obu projektach?
  3. Jakie jest łączne dofinansowanie unijne dla tych projektów z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego?
Łódzkie stawia na eko-transport: Pabianice i Łowicz inwestują w elektryczne autobusy z unijnym wsparciem
Łódzkie stawia na eko-transport: Pabianice i Łowicz inwestują w elektryczne autobusy z unijnym wsparciem / fot. UMWŁ

Trzeci etap w Pabianicach

Pabianice realizują szeroko zakrojony projekt modernizacji transportu miejskiego. Po wdrożeniu 18 hybrydowych Solarisów w latach 2018–2019 (koszt ok. 34 mln zł, współfinansowanie UE), miasto przygotowuje się do elektryfikacji floty.

Etap III projektu, zatwierdzony w sierpniu 2025 r., obejmuje:

  • zakup 3 autobusów elektrycznych,
  • budowę infrastruktury ładowania,
  • modernizację zaplecza technicznego,
  • instalację fotowoltaiki i magazynu energii.

Koszt inwestycji: ponad 20,5 mln zł. Działanie wpisuje się w szerszą strategię, która zakłada zakup 9 e-busów w Etapie II oraz kolejnych 3 w Etapie III – łącznie od 9 do 12 autobusów elektrycznych w latach 2026–2027. Obecnie trwają konsultacje rynkowe (zgłosiło się 7 producentów), a przetarg zostanie uruchomiony po ich zakończeniu.

Łódzkie stawia na eko-transport: Pabianice i Łowicz inwestują w elektryczne autobusy z unijnym wsparciem
Łódzkie stawia na eko-transport: Pabianice i Łowicz inwestują w elektryczne autobusy z unijnym wsparciem / fot. UM Łowicz

Łowicz – pierwsza flota e-busów w historii MZK

Z kolei Łowicz przeznaczy ponad 27 mln zł na zakup 8 autobusów elektrycznych oraz budowę 4 mobilnych stacji ładowania. Projekt obejmuje również:

  • montaż instalacji fotowoltaicznej,
  • modernizację przyłącza energetycznego,
  • elementy zielonej infrastruktury przy przystankach,
  • działania edukacyjno-promocyjne, aby zachęcić mieszkańców do wyboru ekologicznego transportu.

Dodajmy, że Łowicki MZK od lat modernizuje flotę:

  • 2017 r. – zakup 4 autobusów klasy MIDI (8,5–9,6 m, min. 55 pasażerów) i modernizacja 7 pojazdów Solaris i Jelcz. Wykonawcą był Solaris, kontrakt wart ok. 4,9 mln zł.
  • 2024 r. – testy autobusu elektrycznego Yutong E7S (7 m, do 200 km zasięgu). Pojazd jeździł tydzień na liniach nr 1 i 2, pozwalając mieszkańcom ocenić rozwiązanie w praktyce.
  • 2025 r. – tabor składa się z 11 autobusów: 6 Solaris Urbino 10 (2010 r.), 4 Solaris Urbino 8,9 LE (2018 r.) oraz 1 Jelcz M101I (2008 r.).

Nowa inwestycja oznacza, że po 2027 r. flota MZK zostanie w znacznej mierze zelektryfikowana.

Łódzkie stawia na eko-transport: Pabianice i Łowicz inwestują w elektryczne autobusy z unijnym wsparciem
Łódzkie stawia na eko-transport: Pabianice i Łowicz inwestują w elektryczne autobusy z unijnym wsparciem / fot. UM Łowicz

Komentarze