Pabianice i Łowicz otrzymały wsparcie z EFRR na zakup 11 autobusów elektrycznych
19 sierpnia 2025 r. Zarząd Województwa Łódzkiego zaakceptował dofinansowanie dwóch ważnych projektów, które poprawią jakość transportu publicznego w regionie
Pabianice i Łowicz postawiły na nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny, a ich projekty zostały pozytywnie ocenione i otrzymają wsparcie z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2021–2027 w ramach naboru „Mobilność miejska”.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planują zakupić Pabianice i Łowicz?
- Jakie dodatkowe elementy infrastruktury przewidziano w obu projektach?
- Jakie jest łączne dofinansowanie unijne dla tych projektów z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego?
Trzeci etap w Pabianicach
Pabianice realizują szeroko zakrojony projekt modernizacji transportu miejskiego. Po wdrożeniu 18 hybrydowych Solarisów w latach 2018–2019 (koszt ok. 34 mln zł, współfinansowanie UE), miasto przygotowuje się do elektryfikacji floty.
Etap III projektu, zatwierdzony w sierpniu 2025 r., obejmuje:
- zakup 3 autobusów elektrycznych,
- budowę infrastruktury ładowania,
- modernizację zaplecza technicznego,
- instalację fotowoltaiki i magazynu energii.
Koszt inwestycji: ponad 20,5 mln zł. Działanie wpisuje się w szerszą strategię, która zakłada zakup 9 e-busów w Etapie II oraz kolejnych 3 w Etapie III – łącznie od 9 do 12 autobusów elektrycznych w latach 2026–2027. Obecnie trwają konsultacje rynkowe (zgłosiło się 7 producentów), a przetarg zostanie uruchomiony po ich zakończeniu.
Łowicz – pierwsza flota e-busów w historii MZK
Z kolei Łowicz przeznaczy ponad 27 mln zł na zakup 8 autobusów elektrycznych oraz budowę 4 mobilnych stacji ładowania. Projekt obejmuje również:
- montaż instalacji fotowoltaicznej,
- modernizację przyłącza energetycznego,
- elementy zielonej infrastruktury przy przystankach,
- działania edukacyjno-promocyjne, aby zachęcić mieszkańców do wyboru ekologicznego transportu.
Dodajmy, że Łowicki MZK od lat modernizuje flotę:
- 2017 r. – zakup 4 autobusów klasy MIDI (8,5–9,6 m, min. 55 pasażerów) i modernizacja 7 pojazdów Solaris i Jelcz. Wykonawcą był Solaris, kontrakt wart ok. 4,9 mln zł.
- 2024 r. – testy autobusu elektrycznego Yutong E7S (7 m, do 200 km zasięgu). Pojazd jeździł tydzień na liniach nr 1 i 2, pozwalając mieszkańcom ocenić rozwiązanie w praktyce.
- 2025 r. – tabor składa się z 11 autobusów: 6 Solaris Urbino 10 (2010 r.), 4 Solaris Urbino 8,9 LE (2018 r.) oraz 1 Jelcz M101I (2008 r.).
Nowa inwestycja oznacza, że po 2027 r. flota MZK zostanie w znacznej mierze zelektryfikowana.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze