Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po pierwszych elektrobusach od VDL, Lipsk wraca do Solarisa. Z kontraktem na 40 Urbino 18 electric

infobus
19.08.2025 11:03
0 Komentarzy

Do połowy 2027 roku na ulice Lipska wyjedzie 40 nowych, przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric.

W drodze rozstrzygniętego przetargu to właśnie polski producent – Solaris Bus & Coach – został wybrany jako dostawca floty, która podwoi udział e-busów we flocie Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB). Po latach współpracy z VDL, miasto stawia teraz na technologię od wielkopolskiego producenta.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów Solaris Urbino 18 electric zamówił operator LVB w Lipsku i kiedy mają zostać dostarczone?
  2. Jakie parametry techniczne i funkcjonalności będą mieć nowe autobusy elektryczne dla Lipska?
  3. Jakie kryteria były brane pod uwagę przy wyborze oferty w przetargu i jaka była łączna wartość inwestycji?
Solaris wygrał przetarg na 40 autobusów elektrycznych w Lipsku
Solaris wygrał przetarg na 40 MEGA autobusów elektrycznych w Lipsku / fot. LVB

Nowe elektrobusy

Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) podpisały zamówienie na 40 elektrycznych autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 electric. Pierwsze 15 pojazdów trafi do eksploatacji w listopadzie 2026 roku, kolejne 25 – w połowie 2027 roku. Przetarg miał charakter ogólnoeuropejski, a udział w nim wzięło sześciu producentów. Oferta Solarisa została uznana za najkorzystniejszą – zarówno pod względem ceny, jak i parametrów operacyjnych.

Projekt otrzymał 13,5 mln euro dotacji z budżetu kraju związkowego Saksonia, a całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 33 mln euro. Po uwzględnieniu dofinansowania, wkład własny LVB to niespełna 20 mln euro.

Choć LVB eksploatuje już 200 autobusów marki Solaris, będą to pierwsze całkowicie elektryczne pojazdy tej marki we flocie miasta. Dziś operator posiada 38 elektrobusów VDL, a dzięki nowemu zakupowi udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze autobusowym przekroczy 40%.

Solaris wygrał przetarg na 40 autobusów elektrycznych w Lipsku
Solaris wygrał przetarg na 40 MEGA autobusów elektrycznych w Lipsku / fot. LVB

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy zostaną wyposażone w:

  • baterie o pojemności 576 kWh,
  • realny zasięg do 270 km bez ładowania,
  • możliwość pracy 24 godziny na dobę na trasach o dłuższym przebiegu, takich jak linie 70, 72 i 73.

Ładowanie będzie możliwe:

  • nocą przez pantograf dachowy w zajezdni Bus-Port Lindenau, przystosowanej już do obsługi elektrobusów (obecnie 50 stanowisk, docelowo 100 do 2026 roku),
  • w ciągu dnia na pętlach końcowych,
  • oraz przez przewodowy system ładowania do 250 kW.

W ocenie ofert pod uwagę wzięto nie tylko cenę, ale także: zasięg, zużycie energii, koszty serwisowania i sposób pozyskania baterii (w tym ich wpływ środowiskowy).

Zakup Solarisów to ważny sygnał – Lipsk wzmacnia kierunek elektromobilności, wybierając nie tylko niezawodne, ale też sprawdzone i rozwijane w Polsce rozwiązanie. Współpraca z Solarisa może otworzyć drogę do kolejnych dostaw w przyszłości, zwłaszcza że operatorzy coraz częściej zwracają uwagę na zrównoważony łańcuch dostaw i efektywność energetyczną pojazdów.

Komentarze