Po pierwszych elektrobusach od VDL, Lipsk wraca do Solarisa. Z kontraktem na 40 Urbino 18 electric
Do połowy 2027 roku na ulice Lipska wyjedzie 40 nowych, przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric.
W drodze rozstrzygniętego przetargu to właśnie polski producent – Solaris Bus & Coach – został wybrany jako dostawca floty, która podwoi udział e-busów we flocie Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB). Po latach współpracy z VDL, miasto stawia teraz na technologię od wielkopolskiego producenta.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów Solaris Urbino 18 electric zamówił operator LVB w Lipsku i kiedy mają zostać dostarczone?
- Jakie parametry techniczne i funkcjonalności będą mieć nowe autobusy elektryczne dla Lipska?
- Jakie kryteria były brane pod uwagę przy wyborze oferty w przetargu i jaka była łączna wartość inwestycji?
Nowe elektrobusy
Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) podpisały zamówienie na 40 elektrycznych autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 electric. Pierwsze 15 pojazdów trafi do eksploatacji w listopadzie 2026 roku, kolejne 25 – w połowie 2027 roku. Przetarg miał charakter ogólnoeuropejski, a udział w nim wzięło sześciu producentów. Oferta Solarisa została uznana za najkorzystniejszą – zarówno pod względem ceny, jak i parametrów operacyjnych.
Projekt otrzymał 13,5 mln euro dotacji z budżetu kraju związkowego Saksonia, a całkowity koszt inwestycji wynosi ok. 33 mln euro. Po uwzględnieniu dofinansowania, wkład własny LVB to niespełna 20 mln euro.
Choć LVB eksploatuje już 200 autobusów marki Solaris, będą to pierwsze całkowicie elektryczne pojazdy tej marki we flocie miasta. Dziś operator posiada 38 elektrobusów VDL, a dzięki nowemu zakupowi udział pojazdów zeroemisyjnych w taborze autobusowym przekroczy 40%.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy zostaną wyposażone w:
- baterie o pojemności 576 kWh,
- realny zasięg do 270 km bez ładowania,
- możliwość pracy 24 godziny na dobę na trasach o dłuższym przebiegu, takich jak linie 70, 72 i 73.
Ładowanie będzie możliwe:
- nocą przez pantograf dachowy w zajezdni Bus-Port Lindenau, przystosowanej już do obsługi elektrobusów (obecnie 50 stanowisk, docelowo 100 do 2026 roku),
- w ciągu dnia na pętlach końcowych,
- oraz przez przewodowy system ładowania do 250 kW.
W ocenie ofert pod uwagę wzięto nie tylko cenę, ale także: zasięg, zużycie energii, koszty serwisowania i sposób pozyskania baterii (w tym ich wpływ środowiskowy).
Zakup Solarisów to ważny sygnał – Lipsk wzmacnia kierunek elektromobilności, wybierając nie tylko niezawodne, ale też sprawdzone i rozwijane w Polsce rozwiązanie. Współpraca z Solarisa może otworzyć drogę do kolejnych dostaw w przyszłości, zwłaszcza że operatorzy coraz częściej zwracają uwagę na zrównoważony łańcuch dostaw i efektywność energetyczną pojazdów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze