Warszawa tłumaczy, dlaczego kupuje autobusy diesla. Pod ewakuację i rządową dotację
Wracamy do najnowszego przetargu Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, który 14 sierpnia br. ogłosił wyjątkowy w skali kraju przetarg na zakup 120 przegubowych autobusów spalinowych.
Pojazdy z silnikami diesla Euro 6 oprócz codziennej obsługi pasażerów mają pełnić funkcję … pojazdów ewakuacyjnych w sytuacjach kryzysowych. Jak podkreśla Zarząd Transportu Miejskiego, to pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce i to z szansą na rządową dotację. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile przegubowych autobusów spalinowych planuje kupić ZTM Warszawa w ramach ogłoszonego przetargu?
- Jaką dodatkową funkcję będą pełnić te pojazdy oprócz codziennego przewozu pasażerów?
- W jakim terminie planowana jest dostawa zamówionych autobusów?
Autobusy na trudne czasy
Przetarg, ogłoszony 8 sierpnia, został podzielony na dwie części po 60 pojazdów każda, z opcją rozszerzenia o dodatkowe 100 sztuk (po 50 na każdą część). Termin składania ofert mija 16 września 2025 r., a dostawy zaplanowano między październikiem a grudniem 2026 r.
– „Autobusy będą nie tylko na co dzień woziły pasażerów, ale poprawią też bezpieczeństwo warszawiaków. W razie potrzeby – np. wystąpienia klęski żywiołowej – można będzie nimi ewakuować i przewozić ludzi, także w pozycji leżącej na noszach lub leżankach” – wyjaśnia Tomasz Kunert, rzecznik ZTM.
Każdy pojazd będzie mógł pomieścić do czterech noszy/leżanek, z systemem szybkiego mocowania, dostosowanym do montażu bez specjalistycznych narzędzi. Nosze będą magazynowane i wydawane w razie potrzeby.
Wybór napędu spalinowego nie jest przypadkowy.
– „Doświadczenia ostatnich lat pokazały, że napęd konwencjonalny najlepiej sprawdza się w sytuacjach kryzysowych, w których możliwe są ograniczenia w dostępie do surowców energetycznych i potrzeba jest dysponowania pojazdów na dłuższych dystansach, w trudnych warunkach” – podkreśla Kunert.
Wysokie standardy i nowe technologie
Nowe przegubowce będą niskopodłogowe, z klimatyzacją, systemem informacji pasażerskiej, miejscami dla wózków i blokadami alkoholowymi dla kierowców. Udogodnienia obejmą m.in. przyciski w alfabecie Braille’a, rampy dla wózków inwalidzkich oraz tzw. przyklęk.
Na dachach znajdą się panele fotowoltaiczne włączone w instalację elektryczną pojazdu, co ma obniżyć zużycie energii. Przewidziano też przetwornice napięcia, by zasilać dodatkowy sprzęt.
I kolejna ważna wiadomość – po dostawie autobusy trafią do eksploatacji Miejskich Zakładów Autobusowych i będą częścią stolicy powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej.
W 2023 roku ZTM ogłosił przetarg na zakup 12 „elektryków”, które zostały wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym i dziś jeżdżą w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego. Kolejny zakup nowego taboru dla stolicy będzie co najmniej dziesięć razy większy – przypomniał Tomasz Kunert..
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze