Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczna ofensywa KVB. Kolonia zamawia 78 autobusów elektrycznych MAXI i MEGA

infobus
22.07.2025 15:02
0 Komentarzy

Kölner Verkehrs-Betriebe AG ogłosiło postępowanie przetargowe na dostawę 78 niskopodłogowych elektrobusów – 40 solowych i 38 przegubowych.

Ogłoszenie zostało opublikowane 16 lipca 2025 roku. Kontrakt obejmuje również dostawy części zamiennych przez cały 12-letni okres eksploatacji, a także opcję zakupu kolejnych 13 elektrobusów dla Schilling Omnibusverkehr GmbH (7 przegubowych i 6 solowych).

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów planuje zakupić Kölner Verkehrs-Betriebe AG w ramach ogłoszonego przetargu?
  2. Jakie dwa typy systemów ładowania muszą posiadać zamówione autobusy?
  3. Jak długo ma obowiązywać gwarancja na baterie wysokiego napięcia (HV)?
Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB
Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB

Kolońskie zamówienie

16 lipca 2025 roku Kölner Verkehrs-Betriebe AG ogłosiło ambitny przetarg na 78 elektrobusów: 40 solowych i 38 przegubowych, które mają zastąpić eksploatowane obecnie autobusy z silnikami Diesla. Zgodnie z warunkami przetargu, pojazdy mają być ładowane głównie przez pantografy montowane na dachu, ale muszą także posiadać złącza ładowania CCS Combo2.

Wymagania techniczne są szczegółowe i rozdzielone według rodzaju pojazdu

Pojazd solo (40 szt.):

  • pełna niskopodłogowość
  • min. 70 miejsc pasażerskich, w tym co najmniej 26 siedzących
  • maksymalny promień skrętu: 22 000 mm
  • gwarancja na baterię HV: min. 10 lat

Autobus przegubowy (38 szt.):

  • pełna niskopodłogowość
  • min. 110 miejsc pasażerskich, w tym co najmniej 43 siedzące
  • maksymalny promień skrętu: 23 800 mm
  • gwarancja na baterię HV: min. 10 lat

Projekt uzyskał dofinansowanie z budżetu kraju związkowego NRW w wysokości 13,28 mln EUR, co pokrywa 60% różnicy w kosztach zakupu między autobusem elektrycznym a spalinowym.

Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB
Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB

Przetargowe wymagania

Kontrakt obejmuje również dostawy części zamiennych przez cały 12-letni okres eksploatacji, a także opcję zakupu kolejnych 13 elektrobusów dla Schilling Omnibusverkehr GmbH (7 przegubowych i 6 solowych).

W przetargu zastosowano dyrektywę 2014/25/UE. Na oferty zamawiający czeka do 18 lipca 2025 roku, do godz. 10:00. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ cena – 70%
✅ jakość – 30%

Oprócz wysokich wymagań technicznych, oferenci muszą wykazać się również odpowiednim zapleczem logistycznym – konieczne jest posiadanie warsztatu lub partnera serwisowego w promieniu 75 km od Kolonii, zdolnego do pełnej obsługi elektrobusów, w tym systemów elektrycznych i oprogramowania. Dodatkowo wymagany jest udokumentowany obrót na poziomie co najmniej 30 mln euro rocznie oraz łącznie minimum 180 mln euro netto za trzy ostatnie lata.

Wartość zamówienia została oszacowana na 78 390 000 EUR netto, co przy planowanej liczbie pojazdów oznacza średnią cenę jednostkową elektrobusu poniżej 1 005 000 EUR – bez uwzględnienia wartości serwisu i opcji. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://www.subreport.de/E66255699

Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB
Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB

Zakupowe tło

Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) od lat konsekwentnie inwestuje w rozwój floty elektrobusów, stając się jednym z liderów zrównoważonego transportu publicznego w Niemczech. Już w grudniu 2016 roku firma uruchomiła jedną z pierwszych w Europie w pełni zelektryfikowanych linii autobusowych – linię 133 – obsługiwaną przez 18-metrowe elektrobusy VDL Citea SLFA-181 Electric.

W kolejnych latach strategia elektromobilności znacząco przyspieszyła. Do 2022 roku KVB zelektryfikowało sześć kolejnych linii autobusowych, wprowadzając łącznie 53 elektrobusy marki VDL, w tym pięć pojazdów solowych i aż 48 przegubowych. Równocześnie w marcu 2024 r. otwarto nową, wyspecjalizowaną zajezdnię elektrobusową w dzielnicy Porz, przygotowaną do obsługi ponad 100 pojazdów – to pierwszy tego typu hub w całym landzie Nadrenia Północna-Westfalia.

W 2021 roku KVB złożyło zamówienie na kolejne 51 przegubowych elektrobusów VDL, które zostały dostarczone do końca 2022 roku, powiększając elektroflotę operatora do ponad 113 pojazdów.

Celem KVB jest osiągnięcie pełnej neutralności emisyjnej w komunikacji autobusowej, w oparciu wyłącznie o energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Planowane są dalsze przetargi, a kolejne linie autobusowe – jak 160, 161 czy 165 – już teraz funkcjonują wyłącznie na elektrobusach.

Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB
Köln zamawia 78 elektrobusów. KVB modernizuje flotę transportu publicznego / fot. KVB

Komentarze