Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIDI autobusy eklektyczne dla ZTM Kielce. Co o nich wiemy? Analiza SWZ

infobus
27.06.2025 08:06
0 Komentarzy

Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach szuka dostawcy pięciu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI.

Tym razem Inwestycja będzie dofinansowana z EFRR. O ogłoszeniu przetargu na elektrobusy pisaliśmy już w InfoBusie. Ostatni duży przetarg na 24 elektrobusy wygrał Solaris. Czy obecnie będzie podobnie? Sprawdźmy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych klasy MIDI chce kupić Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach w ramach obecnego przetargu?
  2. Jakie cztery kryteria oceny ofert zostały określone przez ZTM Kielce?
  3. Jaką minimalną pojemność (w kWh) muszą mieć baterie trakcyjne w oferowanych elektrobusach?
Kielce inwestują w elektromobilność i infrastrukturę rowerową – umowa na 29 mln zł z UE na nowe projekty, w tymi elektryczne midibusy / fot. UM Kielce
Kielce inwestują w elektromobilność i infrastrukturę rowerową – umowa na 29 mln zł z UE na nowe projekty, w tymi elektryczne midibusy / fot. UM Kielce

Punktacja oferentów

Zamawiający przyzna punkty wykonawcom w czterech kryteriach: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (26%), terminu dostawy (4%) warunków gwarancji (10%). W kryteriach technicznych, ZTM przyznaje najwięcej punktów za:

  • spełnienie wymogów trzech Regulaminów EKG ONZ – R29 w zakresie osób przebywających w kabinie pojazdu, R66 w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich, R118 w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym – 4 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu, nadwozia, ramy – profile ze stali odpornej na korozję (PN-EN 10088) lub stali o zwiększonej odporności na korozję lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 6 pkt,
  • oś przednia – zawieszenie niezależne – 2 pkt,
  • poszycie boczne pod linią okien podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym z zastosowaniem paneli montowanych bez klejenia, zgrzewania, spawania (przykręcane) – 4 pkt,
  • brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 6 pkt,
  • średnie zużycie energii na przejechanie 1 km oferowanym autobusem według testu opartego na warunkach E-SORT-2: poniżej 0,85 kWh/km – 4 pkt.
ielce inwestują w elektromobilność i infrastrukturę rowerową – 29 mln zł z UE na nowe projekty
Kielce inwestują w elektromobilność i infrastrukturę rowerową – umowa na 29 mln zł z UE na nowe projekty, w tymi elektryczne midibusy / fot. UM Kielce

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne mają mieć długość od 9,5 do 10,7 m. Ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Wymiana pasażerów będzie odbywała się przez troje drzwi w układzie 2-2-2.

Jednostką napędową elektrobusów będzie silnik elektryczny centralny o mocy zapewniającej trakcję autobusu, odpowiadającą mocy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla. Moc silnika nie może być mniejsza niż 160 kW. Silnik zasilany ma być z magazynu energii elektrycznej. Cały układ napędowy powinien posiadać funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Baterie (akumulatory trakcyjne) mogą być wykonane w technologii NMC lub LFP lub LTO lub równoważnej, zapewniające gwarantowany przebieg co najmniej 250 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiające ładowanie z mocą do 120 kW. Pojemność (nominalna) baterii ma być nie mniejsza niż 320 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną  z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB. Kabina kierowcy będzie zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu, wykonane w sposób eliminujący refleksy świetlne) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek.

Autobusy będą posiadały tablice elektroniczne zewnętrzne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Informację pasażerską wewnątrz zapewnią: tablica wewnętrzna podsufitowa (ekran LCD o przekątnej minimum 21 cali), tablica wewnętrzna boczna – tzw. „koralikowa” (monitor LCD o przekątnej 38 cali). Do tego dojdzie oczywiście system zapowiadania przystanków.

Ponadto, autobusy będą wyposażone w system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów, którego działanie polega na wykorzystaniu lamp UV zapewniających oczyszczanie powietrza recyrkulowanego.

Podsumowanie

SWZ obecnego zamówienia jest bardzo podobne do tego, w którym wygrał Solaris. I to właśnie producent z Bolechowa jest faworytem również i aktualnego przetargu. Jednak niewykluczone, że spotka się on z konkurencją – np. MAN-em lub Irizarem. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 21 lipca.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ztm.kielce.pl/przetargi/81-siwz/2477-zeroemisyjny-transport-2025.html

Komentarze