Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Małopolskie nie odpuszczają autobusów wodorowych. Jakie zmiany w powtórce?

infobus
11.06.2025 12:04
0 Komentarzy

Koleje Małopolskie ponowiły przetarg na dostawę pięć nowoczesnych autobusów na ognia paliwowe zasilanych wodorem.

Nowe postępowanie zostało opublikowane 11 czerwca 2025 r. Inwestycja została podzielona na dwa zadania i ma być wsparta z środków CUPT-KPO. To pierwsze w Polsce kolejarskie zamówienia na pojazdy FCEV. O pierwszym, anulowanym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów zasilanych wodorem zamawiają Koleje Małopolskie i jak podzielono zamówienie?
  2. Jakie dwa główne kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu?
  3. Dlaczego unieważniono pierwszy przetarg na autobusy FCEV dla Kolei Małopolskich?
Transport publiczny z wodorem w tle – ruszył drugi przetarg Kolei Małopolskich
Transport publiczny z wodorem w tle – ruszył drugi przetarg Kolei Małopolskich

FCEV po raz drugi

Nowy przetarg ogłoszony 11 czerwca 2025 r. przez „Koleje Małopolskie” Sp. z o.o. dotyczy dostawy 5 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem FCEV, z podziałem na dwa zadania:

  • Zadanie 1: 3 autobusy 12-metrowe
  • Zadanie 2: 2 autobusy przegubowe 18-metrowe

W ramach realizacji zamówienia wykonawca zobowiązuje się do dostawy pojazdów z pełnym wyposażeniem, homologacją, dokumentacją techniczną oraz szkoleniami. Elektrobusy mają spełniać normy EKG ONZ (Regulamin nr 107), a także być jednorodne pod względem konstrukcyjnym i wyposażenia. Wymagana minimalna liczba miejsc to 70, z czego co najmniej 25 powinno być siedzeniami pełnowymiarowymi.

Napęd autobusów ma być oparty o silniki elektryczne zasilane ogniwami wodorowymi. Pojazdy mają uzyskać dopuszczenie do poruszania się z prędkością nie mniejszą niż 70 km/h i zawierać szereg udogodnień technicznych, m.in. pompę ciepła, system kamer 360 stopni, ambientowe oświetlenie wnętrza czy opcjonalne lusterka kamerowe.

Transport publiczny z wodorem w tle – ruszył drugi przetarg Kolei Małopolskich
Transport publiczny z wodorem w tle – ruszył drugi przetarg Kolei Małopolskich

Przetargowe wymagania

Wymagane referencje obejmują dostawę co najmniej 2 autobusów elektrycznych (lub FCEV) kategorii M3 w ciągu ostatnich 3 lat. Przewidziano też złożone oświadczenia dotyczące zgodności z ustawą o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji na Ukrainę.

Zamówienie jest współfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy (działanie E1.1.2) i zgodne z dyrektywą 2014/25/UE.

Na oferty zamawiający czeka do 7 lipca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ 60% – cena
✅ 40% – jakość techniczna (m.in. liczba miejsc siedziących, systemy ADAS, pompa ciepła, zużycie wodoru, gwarancja na baterie)

Transport publiczny z wodorem w tle – ruszył drugi przetarg Kolei Małopolskich
Transport publiczny z wodorem w tle – ruszył drugi przetarg Kolei Małopolskich / fot. UM Chełm

Zakupowe tło

Pierwszy przetarg na zakup autobusów FCEV ogłoszono przez Koleje Małopolskie wcześniej, jednak zakończył się brakiem ofert. W porównaniu do pierwotnej wersji wprowadzono tylko kosmetyczne modyfikacje. Najważniejsze zmiany w drugim przetargu obejmują rezygnację z niektórych zabezpieczeń formalnych (jak zaświadczenia o organizacji łańcucha dostaw w 5 dni od umowy) oraz doprecyzowanie warunków jednolitości typów autobusów i gwarancji dostępności części. Zaktualizowano też zapisy dotyczące dokumentów, jakie wykonawca musi przedstawić na etapie oceny oferty oraz wprowadzono drobne korekty zapisów o parametrach technicznych autobusów, bez zmiany kluczowych wymiarów czy koncepcji napędu.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://platformazakupowa.pl/pn/kolejemalopolskie/proceedings

Komentarze