Koleje Małopolskie nie odpuszczają autobusów wodorowych. Jakie zmiany w powtórce?
Koleje Małopolskie ponowiły przetarg na dostawę pięć nowoczesnych autobusów na ognia paliwowe zasilanych wodorem.
Nowe postępowanie zostało opublikowane 11 czerwca 2025 r. Inwestycja została podzielona na dwa zadania i ma być wsparta z środków CUPT-KPO. To pierwsze w Polsce kolejarskie zamówienia na pojazdy FCEV. O pierwszym, anulowanym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów zasilanych wodorem zamawiają Koleje Małopolskie i jak podzielono zamówienie?
- Jakie dwa główne kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu?
- Dlaczego unieważniono pierwszy przetarg na autobusy FCEV dla Kolei Małopolskich?
FCEV po raz drugi
Nowy przetarg ogłoszony 11 czerwca 2025 r. przez „Koleje Małopolskie” Sp. z o.o. dotyczy dostawy 5 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem FCEV, z podziałem na dwa zadania:
- Zadanie 1: 3 autobusy 12-metrowe
- Zadanie 2: 2 autobusy przegubowe 18-metrowe
W ramach realizacji zamówienia wykonawca zobowiązuje się do dostawy pojazdów z pełnym wyposażeniem, homologacją, dokumentacją techniczną oraz szkoleniami. Elektrobusy mają spełniać normy EKG ONZ (Regulamin nr 107), a także być jednorodne pod względem konstrukcyjnym i wyposażenia. Wymagana minimalna liczba miejsc to 70, z czego co najmniej 25 powinno być siedzeniami pełnowymiarowymi.
Napęd autobusów ma być oparty o silniki elektryczne zasilane ogniwami wodorowymi. Pojazdy mają uzyskać dopuszczenie do poruszania się z prędkością nie mniejszą niż 70 km/h i zawierać szereg udogodnień technicznych, m.in. pompę ciepła, system kamer 360 stopni, ambientowe oświetlenie wnętrza czy opcjonalne lusterka kamerowe.
Przetargowe wymagania
Wymagane referencje obejmują dostawę co najmniej 2 autobusów elektrycznych (lub FCEV) kategorii M3 w ciągu ostatnich 3 lat. Przewidziano też złożone oświadczenia dotyczące zgodności z ustawą o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji na Ukrainę.
Zamówienie jest współfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy (działanie E1.1.2) i zgodne z dyrektywą 2014/25/UE.
Na oferty zamawiający czeka do 7 lipca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ 60% – cena
✅ 40% – jakość techniczna (m.in. liczba miejsc siedziących, systemy ADAS, pompa ciepła, zużycie wodoru, gwarancja na baterie)
Zakupowe tło
Pierwszy przetarg na zakup autobusów FCEV ogłoszono przez Koleje Małopolskie wcześniej, jednak zakończył się brakiem ofert. W porównaniu do pierwotnej wersji wprowadzono tylko kosmetyczne modyfikacje. Najważniejsze zmiany w drugim przetargu obejmują rezygnację z niektórych zabezpieczeń formalnych (jak zaświadczenia o organizacji łańcucha dostaw w 5 dni od umowy) oraz doprecyzowanie warunków jednolitości typów autobusów i gwarancji dostępności części. Zaktualizowano też zapisy dotyczące dokumentów, jakie wykonawca musi przedstawić na etapie oceny oferty oraz wprowadzono drobne korekty zapisów o parametrach technicznych autobusów, bez zmiany kluczowych wymiarów czy koncepcji napędu.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://platformazakupowa.pl/pn/kolejemalopolskie/proceedings
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze