Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania wraca do MZK Żywiec z pierwszymi w Polsce autobusami Fencer F1 z zabudową Higer

infobus
15.04.2025 19:05
0 Komentarzy

14 kwietnia 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu otworzył oferty w przetargu na leasing operacyjny czterech fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów spalinowych klasy MAXI.

Wpłynęła jedna oferta – od konsorcjum firm Scania Polska i PKO Leasing, które zaoferowały premierowe na naszym rynku pojazdy Scania-Fencer f1, które mają zostać dostarczone do przewoźnika w bardzo szybkim terminie – do 30 listopada 2025 roku. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania techniczne musi spełniać autobus oferowany w przetargu MZK Żywiec?
  2. O ile oferta Scania i PKO Leasing przekracza zakładany budżet i jakie są możliwe dalsze scenariusze?
  3. Jakie elementy będą punktowane w ramach oceny parametrów technicznych złożonej oferty?
Scania wraca do Żywca: otwarto oferty na leasing czterech diesli
Scania wraca do Żywca: otwarto oferty na leasing czterech diesli

Szwedzki powrót

Przetarg ogłoszony przez MZK Żywiec dotyczy leasingu operacyjnego z opcją wykupu czterech niskopodłogowych, niskoemisyjnych autobusów miejskich z silnikiem wysokoprężnym spełniającym normy Euro 6.

Zamówienie obejmuje pojazdy długości 11,8–12,2 m z napędem diesla, w pełni niskopodłogowe, o układzie drzwi 2-2-2 lub 2-2-0. Autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LED oraz ekranem LCD, a także sześciobiegową skrzynię automatyczną ze zintegrowanym retarderem.

Dodatkowo kierowca ma dysponować pneumatycznym fotelem oraz półzamkniętą kabiną z okienkiem do sprzedaży biletów.

W przetargu można było zdobyć dodatkowe punkty m.in. za silniki o momencie obrotowym powyżej 1150 Nm, pojemności 6–7 dm³, możliwość wyboru trybu pracy skrzyni biegów (standard, ekonomiczny, power), a także konstrukcję umożliwiającą zastosowanie tylko jednego układu oczyszczania spalin (SCR lub EGR). .

Scania wraca do Żywca: otwarto oferty na leasing czterech diesli
Scania wraca do Żywca: otwarto oferty na leasing czterech diesli

Jedna oferta

Przy takich wymaganiach, w postępowaniu złożono tylko jedną ofertę. Konsorcjum Scania Polska i PKO Leasing zaproponowało realizację zamówienia za 7.682.355,06 PLN brutto, co po odjęciu VAT daje kwotę 6.246.699,64 PLN netto. Przy czterech pojazdach, jednostkowa cena netto za model Scania-Higer Fencer f1 wynosi 1.561.674,91 PLN.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w budżecie MZK Żywiec to 7.380.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta przekracza limit finansowy o 302.355,06 PLN. Teraz decyzja należy do zamawiającego – czy znajdą się dodatkowe środki, czy też konieczne będzie unieważnienie postępowania i jego ponowne ogłoszenie z korektą budżetową.

Warto dodać, że w poprzednich przetargach MZK Żywiec pozyskiwało autobusy zarówno od Solarisa, jak i Scania. Tym razem to szwedzki producent ma otwartą drogę do kolejnego kontraktu. O ile będzie dołożenie.

Czekamy zatem na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 60%
✅ parametry techniczne – 30%
✅ termin dostawy – 10%

Jeśli dojdzie do podpisania umowy, to konsorcjum będą miały czas do 30 listopada 2025 roku na dostarczenie pojazdów do Żywca. Pełna treść przetargu dostępna pod adresem: BIP MZK Żywiec

Scania wraca do Żywca: otwarto oferty na leasing czterech diesli
Scania wraca do Żywca: otwarto oferty na leasing czterech diesli – na zdjęciu model Higer Fencer f1 Electric / fot. MZK Koszalin

Komentarze