Przebudzenie MZK Bydgoszcz. Przetarg na autobusy spalinowe z rocznika 2027. Z opcją
19 grudnia 2025 r. Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy uruchomiły postępowanie na dostawy autobusów miejskich w formule leasingu finansowego.
Przetarg obejmuje łącznie 22 fabrycznie nowe autobusy – przegubowe i jednoczłonowe – zasilane olejem napędowym i spełniające normę Euro 6. O poprzednim zamówieniu „na diesle” od MZK (z otwarciem ofert 5 grudnia) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile autobusów i jakiej długości chce pozyskać MZK Bydgoszcz?
- Na jak długo przewidziano leasing finansowy nowych pojazdów?
- Jakie kryteria – poza ceną – zdecydują o wyborze oferty?
Bydgoszcz: 22 autobusy w leasingu finansowym
Przedmiotem ogłoszonego postępowania jest dostawa 22 fabrycznie nowych autobusów miejskich, w tym:
- 12 autobusów przegubowych klasy I kategorii MEGA;
- 10 autobusów jednoczłonowych klasy I kategorii MAXI;
Całość realizowana w formule leasingu finansowego. Zamówienie dotyczy Bydgoszczy i ma zostać zrealizowane na potrzeby miejskiego transportu publicznego obsługiwanego przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne.
Zamawiający wymaga, aby wszystkie pojazdy były niskopodłogowe, zasilane olejem napędowym, spełniały normę emisji spalin Euro 6 oraz pochodziły z produkcji nie starszej niż … 2027 rok.
Kontrakt obejmuje również prawo opcji, które pozwala MZK Bydgoszcz na jednorazowe rozszerzenie zamówienia o maksymalnie 8 dodatkowych autobusów jednoczłonowych. W przypadku uruchomienia opcji pojazdy muszą być identyczne pod względem marki, typu, parametrów technicznych oraz wyposażenia z autobusami objętymi zamówieniem podstawowym.
Leasing na 12 lat i dostawy do 2027 roku
Nowe autobusy mają zostać sfinansowane w formule leasingu finansowego na okres 144 miesięcy (12 lat). Raty leasingowe będą kalkulowane w oparciu o stopę WIBOR 3M powiększoną o marżę oferenta. Każdy autobus będzie rozliczany oddzielnie, z indywidualnym harmonogramem rat.
Szacowany termin realizacji dostaw przewiduje maksymalnie 710 dni od podpisania umowy na przekazanie ostatniego z 22 autobusów. Odbiór pojazdów ma następować na terenie Polski – w siedzibie wykonawcy lub w innym miejscu wskazanym przez niego, pod warunkiem zapewnienia zaplecza technicznego umożliwiającego pełną kontrolę stanu technicznego autobusów.
Zamawiający przewidział wadium w wysokości 600.000 PLN. Budżet zamówienia nie został wskazany w dokumentacji przetargowej.
Wymagania techniczne i ocena ofert
W dokumentacji SWZ zamawiający precyzyjnie określił wymagania dotyczące potwierdzenia parametrów technicznych pojazdów. Wykonawcy muszą przedłożyć m.in. szczegółowy opis techniczny autobusów oraz raporty SORT 2 dotyczące zużycia paliwa, wykonane przez niezależną jednostkę certyfikującą.
Oferty będą oceniane w oparciu o trzy kryteria. Największe znaczenie ma cena, której przypisano 81% wagi. Pozostałe punkty można zdobyć za materiał lub technologię wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia autobusów (15%) oraz za liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi (łącznie 4%, oddzielnie dla autobusów przegubowych i jednoczłonowych).
Postępowanie prowadzone jest na podstawie dyrektywy 2014/25/UE, a zamawiający stosuje również przepisy dotyczące wykluczenia wykonawców objętych sankcjami wynikającymi z rozporządzeń UE związanych z agresją Rosji na Ukrainę.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1239173
Naszym zdaniem
Przetarg MZK Bydgoszcz pokazuje końcówka 2025 to w wielu miastach wyścig po „ostatnie” fabrycznie nowe diesle Euro 6 – bo od 1 stycznia 2026 r. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców ma obowiązywać wymóg kupowania do komunikacji miejskiej wyłącznie autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych lub wodorowych).
Z jednej strony to racjonalne „domknięcie” floty spalinowej: Euro 6 jest dziś przewidywalne kosztowo i łatwe operacyjnie, a miasta zabezpieczają rezerwę taborową na okres, gdy ładowarki, przyłącza i serwis e-busów jeszcze się dopinają.
Z drugiej strony takie zakupy wizerunkowo nie wyglądają najlepiej, bo kierunek polityki UE i krajowych przepisów jest jednoznaczny: w zamówieniach publicznych rośnie presja na „czyste” i zeroemisyjne pojazdy.





Komentarze