Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Toruń rozbuduje system ładowarek pod elektrobusy i zmodernizuje przystanki. Z EFRR

infobus
19.12.2025 11:04
0 Komentarzy

Toruń pozyskał niemal 15 mln zł dofinansowania na kolejne ładowarki dla autobusów elektrycznych i infrastrukturę pasażerską

Wsparcie dla miasta pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021–2027, a całkowita wartość inwestycji wynosi blisko 21 mln zł. Projekt obejmuje rozbudowę infrastruktury ładowania elektrobusów oraz modernizację i budowę przystanków w Toruniu. W tle tych działań 17 grudnia 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu na zakup autobusów hybrydowych, a komunikat o szczegółach przetargu opublikowano 18 grudnia 2025 r. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakich pętlach w Toruniu staną ładowarki pantografowe 400 kW?
  2. Ile autobusów hybrydowych obejmuje zamówienie wraz z prawem opcji?
  3. Jakie systemy bezpieczeństwa mają mieć nowe autobusy hybrydowe?
Gmina Miasta Toruń pozyskała niemal 15 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych oraz punktowej infrastruktury pasażerskiej na liniach podmiejskich, zlokalizowanej na terenie miasta.
Gmina Miasta Toruń pozyskała niemal 15 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych oraz punktowej infrastruktury pasażerskiej na liniach podmiejskich, zlokalizowanej na terenie miasta.

Ładowarki 400 kW i „zielone” przystanki

Gmina Miasta Toruń pozyskała niemal 15 mln zł na rozwój infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych oraz punktowej infrastruktury pasażerskiej na liniach podmiejskich, zlokalizowanej na terenie miasta. Całkowita wartość inwestycji to blisko 21 mln zł, a beneficjentem projektu jest Gmina Miasta Toruń, przy czym realizacją mają się zająć Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu oraz Miejski Zarząd Dróg.

Zakres inwestycji obejmuje montaż szybkich ładowarek pantografowych 400 kW na trzech pętlach:

  • przy ul. Dziewulskiego,
  • ul. Szubińskiej
  • na pl. św. Katarzyny.

Dodatkowo planowany jest zakup pięciu podwójnych mobilnych ładowarek plug-in (nocnych) do zajezdni przy ul. Legionów 220 – każda o mocy 2×60 kW.

Co ważne – projekt ma także usprawnić obsługę autobusów elektrycznych na liniach podmiejskich.

Toruń z dotacją na ładowarki dla elektrobusów. W tle przetarg na hybrydy Solaris
Toruń z dotacją na ładowarki dla elektrobusów. W tle przetarg na hybrydy Solaris

Plus przystanki plus SDIP

Równolegle przewidziano działania bezpośrednio odczuwalne dla pasażerów. Zaplanowano modernizację 59 przystanków na terenie Torunia, w tym 18 „zielonych przystanków”, a także budowę 8 nowych przystanków przy ul. Olsztyńskiej, z czego 4 mają być „zielone”.

W projekcie ujęto również montaż tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na 23 przystankach oraz ekologiczne zasilanie oświetlenia wiat i tablic z paneli fotowoltaicznych.

W tle inwestycji infrastrukturalnych MZK Toruń prowadzi działania taborowe. Jak poinformowała spółka, 17 grudnia 2025 r. otwarto oferty w przetargu na zakup ośmiu autobusów hybrydowych z opcją zakupu siedmiu kolejnych. Jedyną ofertę złożył Solaris Bus & Coach sp. z o.o., opiewając na kwotę ponad 30 mln zł brutto.

„17 grudnia 2025 r. otwarto oferty w przetargu na zakup ośmiu autobusów hybrydowych z opcją zakupu siedmiu kolejnych. Ofertę – na kwotę ponad 30 mln zł brutto – złożył Solaris Bus&Coach sp. z o.o.”
komunikat MZK w Toruniu Sp. z o.o.

Zgodnie z informacją miejską, oferta Solaris Bus&Coach wynosi ponad 30,1 mln zł brutto za całość zamówienia, czyli za 15 pojazdów.

„Do przetargu stanęła jedna firma, Solaris Bus&Coach sp. z o.o., z ofertą ponad 30,1 mln zł brutto za całość zamówienia, czyli za 15 pojazdów”
Sylwia Derengowska, „Jedna oferta na hybrydy”, publikacja 18 grudnia 2025

Miasto zapowiada, że oferta zostanie sprawdzona formalnie i merytorycznie, a zakup ma być sfinansowany ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.

Toruń z dotacją na ładowarki dla elektrobusów. W tle przetarg na hybrydy Solaris
Toruń z dotacją na ładowarki dla elektrobusów. W tle przetarg na hybrydy Solaris

Toruński standard

Specyfikacja przetargowa przewiduje autobusy 12-metrowe, niskopodłogowe, przystosowane dla osób z niepełnosprawnością i wyposażone w rozwiązania kluczowe dla współczesnej komunikacji miejskiej. Wymagane są m.in. cyfrowy monitoring wizyjny przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, system informacji pasażerskiej, urządzenia do sprzedaży biletów – w tym biletów elektronicznych i obsługi Karty Miejskiej JO – a także klimatyzacja, Wi-Fi oraz ładowarki USB. Wśród wymagań znalazł się również system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika.

Istotnym elementem są systemy bezpieczeństwa – w opisie wskazano, że autobusy mają mieć osiem rozwiązań tego typu, w tym m.in. system kontroli martwego pola po prawej stronie, pomiar ciśnienia w kołach, rozpoznawanie znaków drogowych i przeszkód przed autobusem, system wykrywania zmęczenia kierowcy, funkcję migania tylnych świateł oraz rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego.

Miasto informuje, że mają to być pojazdy typu „mild hybrid”, takie jak autobusy z ostatniej dostawy czterech hybryd w czerwcu 2025 roku. W tym układzie silnik diesla współpracuje z modułem elektrycznym, odzyskując energię, która w tradycyjnym napędzie byłaby tracona. Energia jest gromadzona w ultrakondensatorach i wykorzystywana do zasilania urządzeń pokładowych oraz pracy układu start/stop, co ma przynosić oszczędność paliwa „nawet do kilkunastu procent” w porównaniu z klasycznym napędem. Zwrócono też uwagę na efekt w postaci ograniczenia emisji spalin na przystankach.

„Jest to szczególnie zauważalne na przystankach (tzw. „cichy przystanek”), kiedy pasażerowie mogą wsiadać do pojazdu lub z niego wysiadać w ciszy, gdyż silnik wówczas nie pracuje” – przezakzało formacja miasta Torunia / MZK Toruń

Gmina Miasta Toruń pozyskała niemal 15 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych oraz punktowej infrastruktury pasażerskiej na liniach podmiejskich, zlokalizowanej na terenie miasta.
Gmina Miasta Toruń pozyskała niemal 15 mln zł dofinansowania na rozwój infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych oraz punktowej infrastruktury pasażerskiej na liniach podmiejskich, zlokalizowanej na terenie miasta.

Elektrobusy już jeżdżą, a kolejne są w drodze

Toruń równolegle rozwija flotę autobusów elektrycznych. W listopadzie do miasta dotarło 10 nowych autobusów elektrycznych, które już wożą pasażerów – to pierwsza partia z zamówionych 40 sztuk. Pozostałych 30 elektrobusów ma pojawić się w Toruniu w I kwartale przyszłego roku, a miasto wskazuje, że pojazdy zakupiono z unijnym dofinansowaniem.

W komunikacie podano też, że w toku jest kolejne postępowanie przetargowe na zakup następnych autobusów elektrycznych: jednego z opcją zakupu jeszcze 15, a oferty można składać do 30 grudnia.

Naszym zdaniem

Toruń układa modernizację transportu publicznego w logiczną całość: z jednej strony wzmacnia zaplecze dla elektrobusów, inwestując w ładowarki pantografowe 400 kW i nocne plug-in 2×60 kW, a z drugiej utrzymuje tempo odnowy taboru poprzez hybrydy typu mild hybrid i kolejne zamówienia na autobusy elektryczne. Ważne jest też to, że projekt obejmuje realne zmiany dla pasażerów: modernizację dziesiątek przystanków, tablice SIP i zasilanie z fotowoltaiki. W tych informacjach widać konsekwencję – najpierw infrastruktura i standard obsługi, równolegle tabor, który pozwala krok po kroku ograniczać emisje w komunikacji miejskiej.

Komentarze