Busworld 2025: Ekoenergetyka wiceliderem rynku ładowania elektrobusów w Beneluksie
Polski producent infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, Ekoenergetyka-Polska S.A., odpowiada już za 37% rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu.
To drugi największy udział w tym segmencie w regionie. Firma realizuje obecnie projekty dla dwóch największych operatorów e-busów w Belgii: De Lijn oraz Hansea.
Rozkład jazdy:
- Jak duży udział w rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu posiada obecnie Ekoenergetyka-Polska S.A. i dla jakich operatorów realizuje projekty?
- Polski producent infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, Ekoenergetyka-Polska S.A., odpowiada już za 37% rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu. Polski producent infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, Ekoenergetyka-Polska S.A., odpowiada już za 37% rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu.
- Jakie nowości technologiczne Ekoenergetyka zaprezentowała podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli?
Wieloletnia współpraca z De Lijn
Jednym z kluczowych kontraktów w regionie jest współpraca ze spółką De Lijn, publicznym operatorem obsługującym flotę ponad 2600 autobusów, z czego ok. 500 to pojazdy elektryczne. To około 15% z 3300 e-busów eksploatowanych w całym regionie Beneluksu.
Na początku 2024 roku De Lijn zamówił stacje ładowania o wartości 24,2 mln euro, które dostarcza konsorcjum SPIE–Ekoenergetyka. Było to kontynuacją współpracy rozpoczętej w 2020 roku. Ładowarki trafiły do kluczowych zajezdni, m.in. w Leuven-Noord, Sint-Niklaas, Kortrijk, Brugii, Genk, Deurne, Mechelen i Hasselt.
– Nasze liczne wspólne projekty są najlepszym dowodem jakości naszych rozwiązań i sygnałem, że transformacja w kierunku transportu zeroemisyjnego staje się rzeczywistością. Nasza infrastruktura ładowania spełnia lokalne wymagania i jest kompatybilna ze wszystkimi autobusami elektrycznymi dostępnymi na rynku – komentuje Marcin Krawczyk, Dyrektor Regionu Sprzedaży w Ekoenergetyka-Polska S.A.
W ramach najnowszej umowy ramowej, De Lijn planuje zakup do 1600 stacji ładowania, z czego blisko 300 urządzeń zostanie dostarczonych bezpośrednio przez Ekoenergetykę. Część zamówień realizowana będzie w trybie miniprzetargów z udziałem drugiego wybranego dostawcy.
Dotychczas, w ramach kontraktu, dostarczono już:
- Genk – stacje Link Charger 500 kW
- Hasselt – 68 ładowarek Axon Side (120 i 150 kW)
- Sint-Niklaas – 34 ładowarki Axon Side (120 i 150 kW)
Łączna moc dostarczonych urządzeń wynosi obecnie ok. 38 MW, a kolejne 40 MW jest w trakcie realizacji.
Rozbudowa ekosystemu z Hansea
Drugim kluczowym partnerem Ekoenergetyki w Belgii jest Hansea – największy prywatny operator transportu publicznego w kraju. Firma zarządza flotą ponad 1340 pojazdów, z czego 375 to autobusy zeroemisyjne (28% floty).
Po wcześniejszym kontrakcie na blisko 300 punktów ładowania, współpraca z Hansea rozszerzyła się na 15 lokalizacji w całej Belgii. Ekoenergetyka zainstalowała łącznie:
- 114 sztuk Axon Easy – kompaktowe ładowarki do zajezdni
- 7 stacji Axon Side DLBS z satelitami SAT 400 i SAT BOX, umożliwiającymi szybkie ładowanie flotowe
– Nowa faza naszej współpracy z Hansea odzwierciedla wspólną ambicję tworzenia stabilnych i przyszłościowych ekosystemów ładowania w Belgii – dodaje Marcin Krawczyk.
Nowości na Busworld 2025
Podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli, Ekoenergetyka zaprezentuje najnowsze rozwiązania z rodziny Axon:
- Axon Easy – nowa wersja popularnej ładowarki all-in-one, teraz z udoskonalonym systemem zarządzania kablami (CMS) o zasięgu 4 metrów, uproszczoną konserwacją i wytrzymałością na warunki atmosferyczne.
- SAT Box nowej generacji – kompaktowe urządzenie do szybkiego ładowania DC w zajezdniach, halach i systemach bramowych. Zostało zaprojektowane specjalnie pod kątem autobusów i pojazdów ciężkich, oferując wysoką gęstość mocy i elastyczność zabudowy.
Naszym zdaniem: Region Beneluksu jest jednym z liderów transformacji transportu publicznego w Europie. Belgia, według danych ACEA i UITP, planuje osiągnąć pełną zeroemisyjność swojej floty autobusowej do 2035 roku. Zarówno operatorzy publiczni, jak i prywatni inwestują w rozbudowę infrastruktury ładowania, co stawia wysokie wymagania wobec dostawców technologii. Natomiast producenci, którzy utrzymają się tutaj na rynku, od razu wchodzą na „autostradę wzrostu”.
Komentarze