Busworld 2025: Ekoenergetyka wiceliderem rynku ładowania elektrobusów w Beneluksie
Polski producent infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, Ekoenergetyka-Polska S.A., odpowiada już za 37% rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu.
To drugi największy udział w tym segmencie w regionie. Firma realizuje obecnie projekty dla dwóch największych operatorów e-busów w Belgii: De Lijn oraz Hansea.
Rozkład jazdy:
- Jak duży udział w rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu posiada obecnie Ekoenergetyka-Polska S.A. i dla jakich operatorów realizuje projekty?
- Polski producent infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, Ekoenergetyka-Polska S.A., odpowiada już za 37% rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu. Polski producent infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, Ekoenergetyka-Polska S.A., odpowiada już za 37% rynku ładowania autobusów elektrycznych w regionie Beneluksu.
- Jakie nowości technologiczne Ekoenergetyka zaprezentowała podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli?
Wieloletnia współpraca z De Lijn
Jednym z kluczowych kontraktów w regionie jest współpraca ze spółką De Lijn, publicznym operatorem obsługującym flotę ponad 2600 autobusów, z czego ok. 500 to pojazdy elektryczne. To około 15% z 3300 e-busów eksploatowanych w całym regionie Beneluksu.
Na początku 2024 roku De Lijn zamówił stacje ładowania o wartości 24,2 mln euro, które dostarcza konsorcjum SPIE–Ekoenergetyka. Było to kontynuacją współpracy rozpoczętej w 2020 roku. Ładowarki trafiły do kluczowych zajezdni, m.in. w Leuven-Noord, Sint-Niklaas, Kortrijk, Brugii, Genk, Deurne, Mechelen i Hasselt.
– Nasze liczne wspólne projekty są najlepszym dowodem jakości naszych rozwiązań i sygnałem, że transformacja w kierunku transportu zeroemisyjnego staje się rzeczywistością. Nasza infrastruktura ładowania spełnia lokalne wymagania i jest kompatybilna ze wszystkimi autobusami elektrycznymi dostępnymi na rynku – komentuje Marcin Krawczyk, Dyrektor Regionu Sprzedaży w Ekoenergetyka-Polska S.A.
W ramach najnowszej umowy ramowej, De Lijn planuje zakup do 1600 stacji ładowania, z czego blisko 300 urządzeń zostanie dostarczonych bezpośrednio przez Ekoenergetykę. Część zamówień realizowana będzie w trybie miniprzetargów z udziałem drugiego wybranego dostawcy.
Dotychczas, w ramach kontraktu, dostarczono już:
- Genk – stacje Link Charger 500 kW
- Hasselt – 68 ładowarek Axon Side (120 i 150 kW)
- Sint-Niklaas – 34 ładowarki Axon Side (120 i 150 kW)
Łączna moc dostarczonych urządzeń wynosi obecnie ok. 38 MW, a kolejne 40 MW jest w trakcie realizacji.
Rozbudowa ekosystemu z Hansea
Drugim kluczowym partnerem Ekoenergetyki w Belgii jest Hansea – największy prywatny operator transportu publicznego w kraju. Firma zarządza flotą ponad 1340 pojazdów, z czego 375 to autobusy zeroemisyjne (28% floty).
Po wcześniejszym kontrakcie na blisko 300 punktów ładowania, współpraca z Hansea rozszerzyła się na 15 lokalizacji w całej Belgii. Ekoenergetyka zainstalowała łącznie:
- 114 sztuk Axon Easy – kompaktowe ładowarki do zajezdni
- 7 stacji Axon Side DLBS z satelitami SAT 400 i SAT BOX, umożliwiającymi szybkie ładowanie flotowe
– Nowa faza naszej współpracy z Hansea odzwierciedla wspólną ambicję tworzenia stabilnych i przyszłościowych ekosystemów ładowania w Belgii – dodaje Marcin Krawczyk.
Nowości na Busworld 2025
Podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli, Ekoenergetyka zaprezentuje najnowsze rozwiązania z rodziny Axon:
- Axon Easy – nowa wersja popularnej ładowarki all-in-one, teraz z udoskonalonym systemem zarządzania kablami (CMS) o zasięgu 4 metrów, uproszczoną konserwacją i wytrzymałością na warunki atmosferyczne.
- SAT Box nowej generacji – kompaktowe urządzenie do szybkiego ładowania DC w zajezdniach, halach i systemach bramowych. Zostało zaprojektowane specjalnie pod kątem autobusów i pojazdów ciężkich, oferując wysoką gęstość mocy i elastyczność zabudowy.
Naszym zdaniem: Region Beneluksu jest jednym z liderów transformacji transportu publicznego w Europie. Belgia, według danych ACEA i UITP, planuje osiągnąć pełną zeroemisyjność swojej floty autobusowej do 2035 roku. Zarówno operatorzy publiczni, jak i prywatni inwestują w rozbudowę infrastruktury ładowania, co stawia wysokie wymagania wobec dostawców technologii. Natomiast producenci, którzy utrzymają się tutaj na rynku, od razu wchodzą na „autostradę wzrostu”.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze