PK Bielsk Podlaski kupuje miejski autobus w formule leasingu operacyjnego
W Bielsku Podlaskim ogłoszono postępowanie na dostawę autobusu miejskiego z jednoczesnym sfinansowaniem zakupu w formule leasingu operacyjnego z opcją wykupu.
Pełna nazwa zamawiającego to Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.. Ogłoszenie przetargowe opublikowano 23 września 2025 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakiego rodzaju autobus chce pozyskać Bielsk Podlaski w nowym przetargu?
- W jakiej formule finansowej planowany jest zakup pojazdu?
- Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
Bielskie zamówienie
23 września 2025 r. w Bielsku Podlaskim ogłoszono przetarg na dostawę fabrycznie nowego autobusu transportu publicznego, wraz z jego sfinansowaniem w formie leasingu operacyjnego z opcją wykupu. Zamówienie obejmuje jedną jednostkę pojazdu, przeznaczoną do obsługi komunikacji miejskiej.
Wymagany autobus musi być fabrycznie nowy, gotowy do eksploatacji i spełniający parametry określone w załączniku nr 3 do SWZ. Mimo że zamówienie dotyczy pojedynczego pojazdu, procedura została przeprowadzona w formule otwartej, co umożliwia udział zarówno dużym producentom, jak i mniejszym graczom rynku autobusowego.
Postępowanie nie przewiduje ofert wariantowych, nie dopuszcza też składania więcej niż jednej oferty przez tego samego wykonawcę (nawet pośrednio). Zamawiający wymaga wadium w wysokości 30 000,00 zł, natomiast zabezpieczenie należytego wykonania umowy nie jest wymagane.
✅ Na oferty zamawiający czeka do 28 października 2025 r., godz. 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- cena brutto – 80%
- okres gwarancji – 20%
Maksymalna punktacja za gwarancję to 20 pkt, przy czym najkorzystniej oceniane będą oferty z 48-miesięcznym okresem gwarancji. Minimalny akceptowalny okres to 24 miesiące.
Co chce Bielsk?
Bielskie zamówienie dotyczy fabrycznie nowego autobusu miejskiego, który ma być dostarczony i sfinansowany w formule leasingu operacyjnego. Zamawiający precyzyjnie określił wymagania techniczne, użytkowe oraz finansowe w Załączniku nr 3 do SWZ. Pojazd ma mieć długość od 8,5 m do 9,5 m, dwie osie, silnik wysokoprężny o mocy min. 200 KM spełniający normę Euro 6 oraz automatyczną skrzynię biegów. Kabina kierowcy powinna być oddzielona, ogrzewana i klimatyzowana, wyposażona w tachograf, radio, mikrofon do komunikacji z pasażerami oraz system obserwacji wnętrza.
Autobus ma zabierać min. 60 pasażerów (z czego min. 21 na miejscach siedzących), mieć dwoje drzwi po prawej stronie oraz rampę dla wózków w środkowych drzwiach. Pasażerowie będą korzystać z klimatyzowanej kabiny, LED-owego oświetlenia oraz systemu informacji pasażerskiej z kompletem wyświetlaczy zewnętrznych i wewnętrznych. W środku znajdą się także relingi, fotele z podłokietnikami i monitoring wizyjny z funkcją nagrywania.
Pojazd musi mieć zbiornik paliwa min. 200 l oraz zbiornik AdBlue min. 30 l, instalację do kasowników, pełne oprogramowanie do zarządzania liniami (m.in. 1, 2, 3, 4, 1E, 1AE) oraz biało-zielone malowanie zgodne z miejskim wzorem. Dostawa obejmuje również pełną dokumentację, szkolenie dla pracowników oraz sprzęt dodatkowy, taki jak apteczka, gaśnice, młotki bezpieczeństwa czy przewody do pompowania kół.
W ramach finansowania przewidziano leasing operacyjny na 60 miesięcy, z pierwszą opłatą w wysokości 10% wartości pojazdu i końcową opłatą wykupu równą 1% wartości. Raty leasingowe mają być stałe i płatne miesięcznie. Wykonawca musi zapewnić pełną obsługę gwarancyjną z naprawą do 48 godzin od zgłoszenia lub pojazdem zastępczym. Autobus ma być fabrycznie nowy, nieprototypowy, gotowy do rejestracji i użytkowania. Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne, pod warunkiem spełnienia minimalnych wymagań zawartych w SWZ.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na dostawę i leasing operacyjny autobusu – 622452-2025
Zakupowe tło
Zakup jednego autobusu to nieduże, ale znaczące zamówienie, wpisujące się w lokalne potrzeby modernizacji transportu publicznego w mniejszych miastach. Dodajmy, że w maju 2022 r. Bielsk podpisał umowę z firmą Busnex Poland na zakup dwóch elektrycznych autobusów Yutong E9. Każdy z nich wyposażony jest w baterię o pojemności ponad 250 kWh, zapewniającą zasięg do 350 km na jednym ładowaniu.
Pojazdy zasiliły linie miejskie i podmiejskie (1E i 1AE). Projekt o wartości ponad 7 mln zł był współfinansowany z funduszy unijnych. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego wyniosło około 5,8 mln zł. W ramach projektu zakupiono również dwie mobilne ładowarki oraz zrealizowano inwestycje infrastrukturalne – w tym nowe przystanki, wiaty i parkingi park & ride / bike & ride przy ulicach Słowackiego i Kopernika.
Komentarze