MPK Wrocław zwiększa liczbę autobusów elektrycznych od Mercedesa. Plus 21 eCitaro
3 lipca 2025 r. MPK Wrocław podpisało umowę z Daimler Buses Polska na dostawę 21 elektrycznych autobusów oraz na budowę kompletnej infrastruktury ładowania pojazdów.
Koszt tej inwestycji to ponad 87 mln zł, jednak ponad 78 mln zł pokryje bezzwrotne dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. O dość skomplikowanej procedurze przetargowej, która zakończyła sie dzisiejszym kontraktem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamówionych przez MPK Wrocław 3 lipca 2025 roku ma trafić do miasta w ramach podpisanej umowy?
- Z jakiego programu pochodzi bezzwrotne dofinansowanie na zakup 21 autobusów elektrycznych dla MPK Wrocław?
- Jakie nowe funkcje bezpieczeństwa będą posiadać zamówione autobusy Mercedes-Benz eCitaro?
Kiedy przyjadą?
Do floty bezemisyjnych pojazdów MPK Wrocław dołączy 21 autobusów elektrycznych marki Mercedes-Benz, w tym:
- 9 autobusów typu solo Mercedes-Benz eCitaro
- 12 autobusów przegubowych Mercedes-Benz eCitaro G.
Pierwsze dostawy nowych autobusów mają dotrzeć do Wrocławia w ciągu 18 miesięcy. Przegubowe 18-metrowe pojazdy zmieszczą do 116 pasażerów, a 12-metrowe solo – do 76 osób. Autobusy są niskopodłogowe, klimatyzowane, z przestrzenią dla wózków, szerokimi drzwiami, pętlą indukcyjną z możliwością nadawania komunikatów bezpośrednio do aparatu słuchowego i nowoczesnym, czytelnym systemem informacji pasażerskiej.
– „Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza wrocławskiego MPK. To dzisiaj zaokrąglając około 300 tramwajów, ponad 370 autobusów. Od siedmiu lat na ulicach Wrocławia konsekwentnie pojawiają się nowe pojazdy. Z obranego kursu nie schodzimy. Dokładnie miesiąc temu MPK podpisało umowę na siedem nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12. Dziś dochodzi kolejnych 21 autobusów Mercedes-Benz eCitaro. Setki milionów złotych wydaliśmy na modernizację naszej floty, zarówno tej tramwajowej, jak i autobusowej. To nie koniec – kolejne zakupy przed nami – mówił na konferencji prasowej poświęconej podpisaniu umowy między MPK Wrocław a Daimler Buses Polska prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, dodając, że Wrocław dywersyfikuje flotę. – Z jednej strony są to autobusy dieslowskie, ale spełniające najwyższe normy środowiskowe. A z drugiej strony to autobusy elektryczne i myślę, że w przyszłości także autobusy wodorowe.
Trudny przetarg
Daimler Buses Polska na dostawcę nowych autobusów elektrycznych dla Wrocławia został wyłoniony w przetargu. Ten dość niespodziewany ruch, to efekt decyzji z 6 czerwca 2025 roku, kiedy MPK Wrocław oficjalnie ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych wraz z systemami ładowania. Było to możliwe dzięki unieważnieniu … wcześniejszego unieważnienia z 5 maja, które odrzucało wszystkie oferty. W efekcie tego manewru, na placu boju została tylko oferta Daimler Buses i to warszawska spółka wygrała wrocławskie „oczko”.
Natomiast elektrobusy eCitaro wrocławianie już znają, jeżdżą one na w pełni zelektryfikowanej linii K. Oprócz zakupu samych autobusów, podpisana 3 lipca umowa obejmuje też budowę infrastruktury ładowania. Nowe stanowiska ładujące pojawią się na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej oraz przy wrocławskim lotnisku. Poza tym 63 kierowców i 39 pracowników technicznych miejskiego przewoźnika zostanie przeszkolonych z obsługi autobusów i infrastruktury ładowania, dzięki czemu nowe pojazdy mają być eksploatowane efektywnie i bezpiecznie.
– To jedno z większych dofinansowań, jakie MPK Wrocław pozyskało w ostatnich latach dla rozwoju naszej floty autobusowej – i kolejny dowód, że myślimy o jutrze już dziś. Dzięki temu wsparciu kupujemy 9 autobusów SOLO w ramach zamówienia podstawowego i 12 autobusów przegubowych w ramach prawa opcji, z którego chcemy w pełni skorzystać, by maksymalnie zwiększyć korzyść dla mieszkańców – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Co dalej?
W odróżnieniu od już eksploatowanych przez MPK Wrocław 13 szt. e-busów z logo Mercedes-Benz, najnowsze eCitaro będą mieć najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspierają kierowców a czasem reagują za nich.
-„To m.in. system, który monitoruje przestrzeń przed autobusem – dzięki radarom i kamerom sprawdza ją na odległości około 250 m. System ostrzeże kierowcę, gdy przed autobus wybiegnie pieszy, wyjedzie rowerzysta lub gdy na torze jazdy pojawi się coś niespodziewanego. Jeśli kierowca nie zareaguje, sam zainicjuje hamowanie. Kolejny system zapewnia bezpieczeństwo osobom poruszającym się po obu stronach autobusu. Ostrzega on kierowcę, np. przy manewrze zmiany kierunku jazdy, że w martwym polu znajduje się jakiś obiekt – wymienia Mirosława Rudzka, prezes zarządu Daimler Buses Polska.
W grudniu 2024 r. przewoźnik podpisał natomiast umowę na dzierżawę 100 autobusów Mercedes-Benz. W ramach kontraktu MPK Wrocław pozyska 55 sztuk 18-metrowych Conecto, 38 sztuk 12-metrowych Citaro oraz 7 sztuk 10-metrowych Citaro K. Realizacja dostaw potrwa do 2026 roku.
Trwa także proces pozyskiwania kolejnych 100 takich pojazdów z barierą do 1 stycznia 2026 roku, kiedy Wrocław jako miasto z liczbą powyżej 100 tys. mieszkańców nie będzie mógł kupować niskoemisyjnego taboru. Tylko zeroemisyjny.
Na tym kierunku MPK ma umowę na dostawę siedmiu elektrycznych Solarisów Urbino 12 została podpisana 3 czerwca br. – mieszkańcy pojadą nimi w połowie przyszłego roku. Dodajmy, że równolegle toczy się kolejny przetarg na 21 e-busów, ale już w podziale na dwa zadania MEGA – 9 szt. i MAXI – 12 szt. Zdaniem MPK jest szansa na pozyskanie na ten dodatkowy kontrakt funduszy jeszcze z programu „Zielony Transport Publiczny” – jako premię za szybkie zrealizowanie pierwotnego projektu. Zobaczymy. Jeżeli to się uda – a wszystko na to wskazuje – po realizacji tych zamówień, flota elektrycznych autobusów MPK Wrocław zwiększy się do 62 elektrobusów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze