Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ale numer we Wrocławiu. Daimler wygrywa „stary” przetarg na 21 elektrobusów dla MPK

infobus
02.07.2025 20:30
0 Komentarzy

Tego się nikt nie spodziewał – 3 lipca 2025 roku MPK Wrocław podpisze umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro.

Ten zaskakujący ruch, to efekt decyzji z 6 czerwca 2025 roku, kiedy MPK Wrocław oficjalnie ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych wraz z systemami ładowania. Było to możliwe dzięki unieważnieniu … wcześniejszego unieważnienia z 5 maja, które odrzucało wszystkie oferty. W efekcie tego manewru, na placu boju została tylko oferta Daimler Buses i to warszawska spółka wygrała wrocławskie „oczko”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że ogłoszona e-powtórka (także na 21 e-busów, ale już w podziale na dwa zadania MEGA – 9 szt. i MAXI -12 szt.) jest cały czas w grze!

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych obejmuje zamówienie podstawowe MPK Wrocław podpisane 3 lipca 2025 roku?
  2. Jakie dwie metody ładowania mają być dostępne w nowych autobusach elektrycznych dla Wrocławia?
  3. Który producent wygrał przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MPK Wrocław?

Gdzie dwóch się bije…

Przypomnijmy – wrocławski przetarg z 24 kwietnia 2024 roku dotyczył zakupu dziewięciu przegubowych autobusów elektrycznych o długości od 18 do 18,75 m, z opcją rozszerzenia zamówienia o 12 standardowych pojazdów klasy I kategorii MAXI, a także dostawy infrastruktury ładowania – zarówno pantografowej, jak i typu plug-in. Kontrakt obejmuje kompletne wyposażenie pojazdów oraz instalację szybkich stacji ładowania. Celem MPK było dalsze zwiększenie udziału pojazdów zeroemisyjnych w taborze miejskim i wykorzystanie środków z programu „Zielony Transport Publiczny – edycja III”.

Postępowanie przeszło kilka etapów, w tym kontrolę uprzednią prezesa UZP i interwencję KIO, które doprowadziły do uchylenia wcześniejszych rozstrzygnięć. W wielkim skrócie – w ostatnim ruchu MPK Wrocław powróciło do oceny ofert i – po odrzuceniu propozycji Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility (powodów formalno-technicznych, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych) – zdecydowało się na wybór Daimler Buses Polska.

Zaskakujący zwrot w przetargu MPK Wrocław – eCitaro jednak zwycięża
Zaskakujący zwrot w przetargu MPK Wrocław – eCitaro jednak zwycięża

Jedna oferta

Zamówienie zostało podzielone na część podstawową i opcję. Dla zamówienia podstawowego obejmującego 9 elektrobusów przegubowych Mercedes eCitaro G wraz z ładowarkami, Daimler Buses Polska zaoferował 45.015.672 PLN brutto (czyli 36.589.107 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za eCitaro G na poziomie 4.066.456 PLN netto.

W przypadku prawa opcji obejmującego 12 autobusów MAXI, oferta Daimlera wynosiła 42.198.346 PLN brutto (czyli 34.307.598 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jedno eCitaro na poziomie 2.858.966 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia podstawowego wynosiła 48.000.000 PLN brutto – co oznacza, że oferta Daimlera zmieściła się w budżecie z zapasem. Dodatkowo firma pozostała jedynym ocenianym wykonawcą i uzyskała 97 punktów, przyznanych według poniższych kryteriów:

✅ Cena – 66%
✅ Okres gwarancji na autobusy i magazyny energii – 20%
✅ Rozwiązania techniczne (poszycie, system gaszenia pożarów) – 10%
✅ Wdrożenie infrastruktury ładowania – 4%

Technicznie rzecz biorąc, zamawiający oczekiwał pojazdów w pełni niskopodłogowych, wyposażonych w systemy odzyskiwania energii (rekuperację), dwa sposoby ładowania (pantografowy i plug-in) oraz baterie litowo-jonowe o zwiększonej odporności na temperatury. Autobusy miały zapewnić standard wyposażenia zgodny z flotą MPK – w tym panoramiczną szybę przednią, monitoring, systemy informacji pasażerskiej i reklamowej. Dostawy pojazdów mają rozpocząć się w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie:
https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,163681,34baaed9a79339107ed12c981b58e991.html

Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu posiada 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro G, które obsługują m.in. linię K, będącą pierwszą w pełni elektryczną linią we Wrocławiu. W czerwcu br. firma zamówiła 7 szt. modeli Solaris Urbino 12 electric, które mają zostać dostarczone do połowy 2026 roku. Jeżeli najnowszy przetarg na 21 e-busów zostanie utrzymany – a wszystko na to wskazuje – po realizacji tych zamówień, flota elektrycznych autobusów MPK Wrocław zwiększy się do 62 elektrobusów.

Zaskakujący zwrot w przetargu MPK Wrocław – eCitaro jednak zwycięża
Zaskakujący zwrot w przetargu MPK Wrocław – eCitaro jednak zwycięża

Komentarze