Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MKZ Konin w czwartym podejściu do nowej zajezdni i stacji tankowania autobusów wodorowych

infobus
18.04.2025 19:03
0 Komentarzy

16 kwietnia 2025 roku Miejski Zakład Komunikacji w Koninie ogłosił czwarty już przetarg na budowę nowej zajezdni autobusowej wraz ze stacją tankowania wodoru.

Inwestycja, będąca kluczowym elementem strategii dekarbonizacji transportu w regionie, nadal czeka na wykonawcę. Dotychczasowe trzy postępowania zakończyły się fiaskiem z powodu zbyt wysokich cen ofert. O nieudanych próbach realizacji tej inwestycji pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego poprzednie przetargi na budowę zajezdni MZK Konin zakończyły się niepowodzeniem?
  2. Co dokładnie obejmuje projekt nowej zajezdni i stacji wodorowej w Koninie?
  3. Jakie są kryteria wyboru wykonawcy w czwartym przetargu ogłoszonym przez MZK Konin?
Czwarty przetarg MZK Konin: miasto nie rezygnuje z nowoczesnej zajezdni i wodoru
Czwarty przetarg MZK Konin: miasto nie rezygnuje z nowoczesnej zajezdni i wodoru

Zaprojektuj i wybuduj

Zadanie inwestycyjne prowadzone jest w formule „zaprojektuj i wybuduj” i obejmuje kompleksową realizację nowej zajezdni MZK Konin, w tym:

  • budowę dwu- lub trzykondygnacyjnego budynku z pełnym zapleczem biurowo-technicznym,
  • zagospodarowanie terenu (drogi wewnętrzne, parkingi, infrastruktura techniczna),
  • wykonanie nowoczesnych instalacji (elektrycznej, wod-kan, grzewczej, teletechnicznej, CCTV, przeciwpożarowej, fotowoltaicznej),
  • budowę stacji produkcji i tankowania wodoru wraz z magazynem i urządzeniami,
  • dostawę, montaż i uruchomienie wyposażenia.

Zamówienie obejmuje również pełną dokumentację projektową i wszystkie decyzje administracyjne, w tym pozwolenia środowiskowe i na użytkowanie. Finalizacja całości przewidziana jest na 30 listopada 2027 roku.

Czwarty przetarg MZK Konin: miasto nie rezygnuje z nowoczesnej zajezdni i wodoru

Nowe zasady, stare ambicje

Trzeci przetarg – mimo ograniczenia kosztów poprzez zmniejszenie mocy elektrolizera i uproszczenie technologii grzewczych – nie przyniósł rozstrzygnięcia. Dlatego czwarty przetarg wprowadza jeszcze bardziej szczegółowe warunki formalne i surowe kryteria kwalifikacyjne, wymagając m.in.:

  • udokumentowanych doświadczeń w budowie dużych placów manewrowych,
  • realizacji inwestycji z instalacjami gazowymi lub wodorowymi,
  • wykazania wysokiej zdolności kredytowej (min. 80 mln PLN),
  • pełnej obsady kluczowych specjalistów – od kierownika budowy po projektanta w każdej branży.

Obowiązkowa wizja lokalna została wyznaczona na 28 kwietnia 2025 r.. Niezrealizowanie tego wymogu skutkuje automatycznym odrzuceniem oferty.

Zamawiający wymaga m.in.:

  • 60 miesięcy gwarancji na roboty budowlane i dokumentację projektową,
  • 10 lat gwarancji na konstrukcję obiektów,
  • 5 lat na instalację PV,
  • 3 lata na instalację wodorową (to również jedno z kryteriów oceny ofert).

Do zadań wykonawcy będzie należało także zatrudnienie minimum 5 osób z grup defaworyzowanych społecznie, w tym osób bezrobotnych, usamodzielnianych, młodocianych lub powyżej 50. roku życia.

Czwarty przetarg MZK Konin: miasto nie rezygnuje z nowoczesnej zajezdni i wodoru

Kryteria oceny ofert

Decyzja o wyborze wykonawcy zostanie podjęta na podstawie poniższych kryteriów:

✅ Cena – 60%
✅ Gwarancja na instalację wodorową – 20%
✅ Moc elektrolizera – 10%
✅ Doświadczenie kierownika budowy – 10%

Wadium w wysokości 3.000.000 PLN oraz 10% zabezpieczenia należytego wykonania umowy od wybranego wykonawcy wskazują, jak poważnie traktowana jest ta inwestycja. Link do przetargu: https://mzk-konin.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html

Naszym zdaniem: po serii nieudanych prób Konin podejmuje ostatnią szansę, by rozpocząć budowę najbardziej zaawansowanego obiektu transportowego w regionie Wielkopolski Wschodniej. Stacja tankowania wodoru ma być technologicznie nowoczesna i pozwolić na sprawne zasilanie całej floty przyszłych autobusów MZK Konin.

Zgłoszenia w czwartym przetargu można składać do 20 maja 2025 r. Wszystko wskazuje na to, że ten projekt – mimo przeszkód – jest priorytetem zarówno dla władz lokalnych, jak i całej regionalnej polityki sprawiedliwej transformacji.

Komentarze