MZK Piła z określonymi preferencjami na autobusy wodorowe. Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Pile szuka dostawcy pięciu autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI.
Zakupy są realizowane w ramach programu: „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”, który jest objęty wsparciem bezzwrotnym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. O ogłoszeniu przetargu na wodorowce, pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Sprawdźmy zatem, czy pozycja Solarisa w MZK pozostaje niezagrożona.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy chce kupić MZK Piła i w jakim programie je finansuje?
- Jakie cechy techniczne będą najlepiej punktowane w przetargu?
- Kiedy planowane jest otwarcie ofert i kto ma największe szanse na wygraną?
Punktacja producentów
Zamawiający punktuje wykonawców w trzech kryteriach: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (25%), okresu gwarancji (15%).
Przechodzimy do kryteriów technicznych, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za:
- zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 2 pkt,
- zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED – 1 pkt,
- zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 1 pkt,
- zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 3 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 2 pkt,
- system otwierania i zamykania drzwi wyposażony w funkcję automatycznego zamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systemem detekcji obecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi – 1 pkt,
- zużycie wodoru równe lub poniżej 6 [kg\100 km] – 8 pkt,
- zaoferowanie systemu gaszenia pojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i 15-letnim okresem gwarancji oraz 10-letnim pakietem serwisowym – 2 pkt,
- zaoferowanie klimatyzacji pracującej na czynniku chłodniczym CO2 z możliwością pracy jako dodatkowa pompa ciepła – 2 pkt,
- dotykowy aktywnie konfigurowalny pulpit sterowania i wyświetlacza kierowcy – 1 pkt.
Wymagania MZK
Wodorowce mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, w których zajęcie miejsca siedzącego jest możliwe po pokonaniu maksymalnie jednego stopnia. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz.
Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Sumaryczna moc silnika ma wynosić minimum 150 kW. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii. Autobusy muszą być wyposażone w baterie trakcyjne wykonane w technologii litowo-jonowej o pojemności minimum 29 kWh,zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego.
Do tego konieczne jest wyposażenie pojazdów w zbiorniki o pojemności min. 1400l, min. 25 kg użytecznego wodoru, butle kompozytowe, umożliwiające przebieg na jednym tankowaniu nie mniej 350 km. Ogniwo paliwowe o mocy min. 60 kW netto będzie zamontowane na dachu. Czas tankowania wodoru ma wynosić około 10-12 minut.
Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina wydzielona typu zamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego. Ich szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego (gładkiego) lub metalu, wandaloodporne z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, wyklejone wykładziną tapicerowaną, odporną na ścieranie, zabrudzenie i przecięcie, nie palne z możliwością demontażu, montażu. Do dyspozycji zarówno kierowcy, jak i pasażerów będą porty USB.
Informacja pasażerska to zewnętrzne diodowe tablice informacyjne w kolorze bursztynowym. Do tego wewnątrz znajdzie się tablica bazująca na czerwonych diodach. Jej zadaniem będzie wyświetlanie numeru linii i kierunku, nazwy przystanku, nazwy przystanku następnego, godziny i daty oraz ewentualnie innych informacji.
Podsumowanie
W dalszym ciągu Solaris może czuć się pewnie w MZK Piła. Konkurencja jednak może próbować swoich sił w tym przetargu, mimo przewagi punktowej w „technice” dla producenta z Bolechowa. Pozostaje walka ceną i okresem gwarancji. Otwarcie ofert odbędzie się 17 kwietnia.
Przetarg można śledzić na stronie: https://mzkpila.ezamawiajacy.pl/pn/mzkpila/demand/notice/public/159628/details
Komentarze