Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze elektryczne lwy dla Opola. MAN drugą marką wśród autobusów elektrycznych MZK

infobus
01.12.2025 15:01
0 Komentarzy

1 grudnia 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu oficjalnie sfinalizował umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na dostawę nowych autobusów elektrycznych.

Dokument podpisano w formule on-line, a pierwsze pojazdy mają zasilić system transportu publicznego w 2027 roku. To ważny moment dla miasta – po latach konsekwentnego inwestowania w elektryczne Solarisy, Opole otwiera flotę na nową markę i wprowadza do niej pierwsze w historii przegubowe elektrobusy MAN-y Lion’s City 18 E. O przetargu wygranym przez lewa pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Spis treści:

  1. Jaką pojemność baterii mają nowe MAN Lion’s City 18 E zamówione przez Opole?
  2. Jaki minimalny zasięg deklaruje producent dla tych pojazdów?
  3. Ile elektrobusów posiada obecnie MZK Opole przed dostawą MAN-ów?
MZK Opole i MAN podpisali umowę na dostawę nowych autobusów - MAN Lion`s City 18 E
MZK Opole i MAN podpisali umowę na dostawę nowych autobusów – MAN Lion`s City 18 E

MEGA lwy dla Opola

Nowe elektrobusy, które trafią do Opola, to modele MAN Lion’s City 18 E z rekordową jak dotąd w lokalnej flocie pojemnością magazynów energii. Producent deklaruje:

  • ponad 625 kWh pojemności baterii,
  • minimum 250 km zasięgu w ruchu miejskim na jednym ładowaniu,
  • ładowanie wyłącznie plug-in,
  • czas ładowania od 0 do 100%: 4 godziny (przy mocy 150 kW).

Aby pojazdy mogły wejść do eksploatacji, w zajezdni MZK powstanie nowa ładowarka 150 kW obsługująca ładowanie nocne. Każdy elektrobus będzie mógł przewozić około 120 pasażerów i zostanie w pełni dostosowany do osób z niepełnosprawnościami. Wartość zadania wynosi 22,8 mln zł, a zakup jest elementem projektu „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej”, współfinansowanego ze środków UE.

Wcześniej, w ramach postępowania opisanego przez TransInfo, MAN złożył najkorzystniejszą ofertę na dostawę dwóch 18-metrowych elektrobusów klasy MEGA wraz z infrastrukturą plug-in. Oferta obejmowała:

  • 11 837 458,50 zł brutto za dwa pojazdy i ładowarki
  • cena jednostkowa MAN Lion`s City 18 E netto: 4,632 mln zł (z infrastrukturą)

Warto podkreślić, że w budżecie zamówienia (ponad 19,9 mln zł brutto) mieści się także potencjalna opcja zakupu dwóch kolejnych MAN-ów. Zastosowane kryteria w przetargu były następujące:

  • cena – 60%
  • warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
  • warunki gwarancji – 5%

To postępowanie – rozstrzygnięte na korzyść MAN-a – otworzyło drogę do kolejnej decyzji: powrotu marki do Opola poprzez umowę na pojazdy wielkobateryjne.

MZK Opole i MAN podpisali umowę na dostawę nowych autobusów - MAN Lion`s City 18 E
MZK Opole i MAN podpisali umowę na dostawę nowych autobusów – MAN Lion`s City 18 E

Zakupowe tło

Od 2022 r. MZK Opole buduje flotę elektrobusów w czterech etapach. Do tej pory miasto posiada 22 e-busy, wszystkie marki Solaris:

Etap 1 (2022)

  • 5 × Solaris Urbino 12 electric
  • ładowanie: pantograf 300 kW + ładowarki plug-in
  • pierwsze linie elektryczne: 25 i 15

Etap 2 (2023–2024)

  • 6 × 12 m + 2 × 18 m Solaris
  • koszt: 36 mln zł (25 mln zł dotacja EFRR)
  • nowe pantografy i ładowarki na pętli „Pużaka”

Etap 3 (2024–2025)

  • 8 × 12 m Solaris (300 kWh)
  • koszt: prawie 35 mln zł (ponad 27 mln zł z ZTP 3.0)
  • ładowanie pantografowe na pętli Wschodnia

Etap 4 (2025–2026)

  • 2 × 18 m (MAN) i 3 × 12 m (Solaris)
  • projekt EMC o wartości 176,3 mln zł (133,5 mln zł dofinansowania)
  • modernizacja pętli, nowe ładowarki, współpraca z okolicznymi gminami

Podsumowując: Decyzja o zawarciu kontraktu z MAN-em to więc pierwszy krok do polityki dwóch marek, którą MZK stosowało przed laty. Dla pasażerów oznacza to większą odporność taboru na awarie, a dla miasta – dywersyfikację technologii, dostawców i dostępności części.

Komentarze