Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Legnica ponownie próbuje kupić jeden autobus elektryczny. Do dwóch razy sztuka?

infobus
16.10.2025 07:03
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy ogłosiło 15 października 2025 roku nowe postępowanie na zakup i dostawę jednego autobusu elektrycznego klasy I kategorii MAXI

Wraz z przeszkoleniem personelu. To już trzecia próba rozbudowy elektrycznej floty miejskiego przewoźnika. O wcześniejszym, nieudanym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Czego dotyczy najnowszy przetarg ogłoszony przez MPK Legnica 15 października 2025 roku?
  2. Jakie są główne wymagania techniczne wobec nowego autobusu elektrycznego klasy MAXI?
  3. Jakie doświadczenie muszą wykazać wykonawcy, by móc złożyć ofertę w tym postępowaniu?
MPK Legnica walczy o elektryczny tabor – rusza kolejne postępowanie / fot. MPK Legnica
MPK Legnica walczy o elektryczny tabor – rusza kolejne postępowanie / fot. MPK Legnica

Legnickie zamówienie

Ogłoszony 15 października 2025 roku legnicki przetarg dotyczy zakupu fabrycznie nowego, niskopodłogowego autobusu elektrycznego kategorii MAXI (BEV). To pojazd klasy miejskiej, którego długość powinna wynosić od 11,8 do 12,2 m, z trojgiem drzwi dwuskrzydłowych i wyposażeniem zgodnym z wymaganiami komunikacji miejskiej, w tym licznikami pasażerów i portami USB. Przewidziane jest również szkolenie 11 osób, w tym kierowców oraz pracowników technicznych – z obsługi elektrobusu oraz systemów informacji pasażerskiej.

Pojazd ma dysponować napędem o mocy minimum 160 kW oraz magazynem energii zapewniającym zasięg co najmniej 120 km. Wymagana jest możliwość ładowania plug-in oraz pantografowego – mocą do 300 kW. Szczególną wagę MPK przykłada do efektywności energetycznej – zużycie prądu nie może przekroczyć 1 kWh/km (wg testu E-SORT 2), a dane muszą pochodzić z niezależnej certyfikowanej jednostki badawczej. Dodatkowe punkty techniczne przyznawane będą m.in. za zastosowanie materiałów odpornych na korozję, dzieloną przednią szybę, konstrukcję spełniającą wymogi EKG ONZ oraz łatwość wymiany poszycia bocznego.

Ofertę mogą złożyć jedynie wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat zrealizowali co najmniej jedno zamówienie na dostawę minimum trzech autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI, potwierdzone referencjami. Wymagane jest także potwierdzenie sytuacji finansowej – m.in. zdolność kredytowa lub środki w wysokości minimum 3.000.000 PLN, przychody roczne minimum 10.000.000 PLN, oraz polisa OC na co najmniej 3.000.000 PLN. Termin realizacji zamówienia upływa 31 maja 2026 roku. Z kolei na oferty zamawiający czeka do 19 listopada 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

Cena – 60%
Warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
Gwarancja na magazyn energii – 5%

Postępowanie prowadzone jest zgodnie z przepisami dyrektywy 2014/25/UE, w trybie przetargu nieograniczonego.

MPK Legnica walczy o elektryczny tabor – rusza kolejne postępowanie / fot. MPK Legnica
MPK Legnica walczy o elektryczny tabor – rusza kolejne postępowanie / fot. MPK Legnica

Zakupowe tło

Poprzednie postępowanie MPK Legnica zakończyło się fiaskiem – mimo szczegółowej specyfikacji i przeznaczonego budżetu 2.950.000 PLN brutto (około 2.398.374 PLN netto) nie wpłynęła żadna oferta. Wcześniejszy przetarg również dotyczył jednego autobusu elektrycznego klasy MAXI, mającego uzupełnić flotę pojazdów zeroemisyjnych we flocie MPK.

Obecnie w Legnicy eksploatowanych jest 6 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, które przewoźnik zakupił w latach 2024–2025. Dostarczone pojazdy są niskopodłogowe, 12-metrowe, mieszczące do 80 pasażerów i wyposażone we wszystkie standardy nowoczesnego transportu miejskiego. Zakup zrealizowano w ramach inwestycji o wartości ponad 19 mln zł, przy czym połowa kwoty pochodziła z dotacji w ramach „Zielonego Transportu Publicznego”.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-32d1a1cb-33bb-45e9-98a0-fcf6f3e1ccf9

MPK Legnica walczy o elektryczny tabor – rusza kolejne postępowanie / fot. MPK Legnica
MPK Legnica walczy o elektryczny tabor – rusza kolejne postępowanie / fot. MPK Legnica

Komentarze