Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bogota zamawia nowe elektrobusy. 364 nowe pojazdy dla TransMilenio

infobus
16.08.2025 17:01
0 Komentarzy

Stolica Kolumbii, Bogota, wprowadzi w przyszłym roku 364 nowe elektrobusy do systemu TransMilenio, zwiększając liczbę elektrycznych autobusów do 1.850.

Wśród nowych pojazdów znajdzie się także 50 przegubowych autobusów z wysoką podłogą i napędem hybrydowym. Nowy autobus dla TransMilenio został już zaprezentowany przez chińską firmę BYD.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych elektrobusów Bogotá wprowadzi do systemu TransMilenio w 2025 roku?
  2. Jakie korzyści ekologiczne i społeczne przyniesie wprowadzenie nowych autobusów?
  3. Jakie technologie będą wykorzystywane w nowych autobusach TransMilenio?
Bogota zamawia nowe elektrobusy. 364 nowe pojazdy dla TransMilenio
Bogota zamawia nowe elektrobusy. 364 nowe pojazdy dla TransMilenio

TransMilenio – kluczowy system transportu w Bogocie

TransMilenio to obok metra najważniejsza sieć transportu publicznego w Bogocie i w Kolumbii. Jest jednym z najbardziej rozwiniętych systemów BRT (Bus Rapid Transit) na świecie. Codziennie w systemie odbywa się ponad 4 miliony podróży, a tabor autobusowy liczy około 11 tysięcy pojazdów. TransMilenio zatrudnia 35 tysięcy osób, a miesięczny przebieg autobusów wynosi ponad 10 milionów kilometrów.

Miasto pracuje nad odnowieniem swojego taboru w ramach projektu „Bogotá, mi Ciudad, mi Casa” („Bogota, moje miasto, mój dom”). Dzięki ogłoszonym zakupom, system TransMilenio będzie liczył 1.850 elektrycznych autobusów, co umocni pozycję Bogoty jako lidera w dziedzinie innowacji i pioniera dekarbonizacji transportu publicznego w Kolumbii. Miasto zainwestowało także w elektryfikację 8 stanowisk do ładowania i utrzymania pojazdów.

Korzyści ekologiczne i społeczne

Wprowadzenie nowych autobusów przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 o 18.378 ton rocznie w porównaniu do pojazdów z silnikami diesla. To odpowiada zasadzeniu 835 638 drzew. Dodatkowo, wprowadzenie nowych pojazdów zmniejszy poziom hałasu w mieście o 36–27%.

Do systemu trafią różne typy elektrycznych autobusów: 10 przegubowych, 50 przegubowych z napędem hybrydowym, 98 standardowych oraz 206 minibusów. Jednocześnie wycofanych zostanie 237 autobusów starszych niż 15 lat. Nowe pojazdy pozwolą na wprowadzenie nowych tras i usług, a także zwiększą pojemność systemu o 2%.

Nowoczesne technologie i udogodnienia

Nowe autobusy będą wyposażone w miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, niebieskie priorytetowe miejsca, a także specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy będą również posiadały nowoczesne technologie, takie jak kamery, system monitorowania martwego pola, porty USB, czujniki wagi i Wi-Fi. Autobusy przegubowe połączą główne stacje i przystanki w sieci regionalnej TransMiZonal, co umożliwi realizację miejskich projektów, takich jak przedłużenie głównej trasy na Avenida Ciudad de Cali i 68. Avenue, które będą szczególnie korzystne dla mieszkańców dzielnic Bosa i Kennedy.

Bogota zamawia nowe elektrobusy. 364 nowe pojazdy dla TransMilenio
Bogota zamawia nowe elektrobusy. 364 nowe pojazdy dla TransMilenio

Nowy elektrobus od BYD

Chińska firma BYD zaprezentowała nowy elektryczny autobus, który będzie produkowany lokalnie w Bogocie. Autobus powstał we współpracy z firmami Hino i Marcopolo (Superpolo) i został zaprojektowany z myślą o Kolumbii oraz jej systemach transportu publicznego. Autobus pomieści 160 pasażerów, a jego konfiguracja spełnia wymagania TransMilenio. W Bogocie, gdzie BYD od 2020 roku eksploatuje ponad 1.470 autobusów, w tym elektrycznych, będzie testowany pierwszy pojazd z wysoką podłogą na platformie elektrycznej BYD. Wyniki testów będą kluczowe dla finalnej wersji pojazdu.

Zaawansowana technologia i energooszczędność

Nowy autobus jest wyposażony w nowoczesny napęd elektryczny oraz w recyklowalne baterie LFP, które zapewniają zasięg od 300 do 350 kilometrów na jednym ładowaniu. Szybki system ładowania pozwala na naładowanie baterii do 100% w mniej niż dwie godziny, co zapewnia praktycznie ciągłą eksploatację pojazdu. Autobus wyposażony jest również w system rekuperacji energii, który odzyskuje energię podczas hamowania, co poprawia efektywność energetyczną pojazdu o 40% w porównaniu do tradycyjnych modeli z silnikami diesla. BYD oferuje także inteligentny system zarządzania flotą w czasie rzeczywistym.

Komentarze