Gdańsk poczeka na 30 autobusów elektrycznych. Solaris kieruje sprawę do sądu
Dalej nie wiadomo, kto i kiedy dostarczy do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów 30 nowoczesnych autobusów elektrycznych.
Choć przetarg GAiT został formalnie rozstrzygnięty i po kilku zwrotach akcji zamawiający wybrał ofertę tureckiego producenta Karsan Otomotiv jako najkorzystniejszą, sprawa utknęła w sądowym sporze. I nie zanosi się na to, żeby szybko znalazła swój finał. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego przetarg na elektrobusy dla Gdańska został unieważniony przez KIO?
- Jakie były różnice w ofertach Karsana i Solarisa – zarówno cenowe, jak i techniczne?
- Jakie są potencjalne konsekwencje skierowania sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE dla terminu dostawy elektrobusów do Gdańska?
Zakręty gdańskiego przetargu
Solaris Bus & Coach, pierwotnie uznany za zwycięzcę, nie daje za wygraną i zaskarżył decyzję do Sądu Okręgowego w Warszawie, który – jak przekazała Paulina Chełmińska z Biura Prasowego UM Gdańsk – najpewniej skieruje pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Przypomnijmy – przetarg ogłoszony przez GAiT dotyczył dostawy 18 standardowych elektrobusów (MAXI) i 12 przegubowych (MEGA) z ładowaniem typu plug-in. Choć początkowo, 5 grudnia 2024 r., wybrano ofertę Solarisa, po odwołaniu Karsana sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Ta uznała racje tureckiego producenta, nakazując ponowną ocenę ofert.
14 stycznia 2025 r. KIO nakazała GAiT unieważnienie wyboru Solarisa i przywrócenie oferty Karsana do postępowania. 23 stycznia zamawiający oficjalnie wykonał ten wyrok i w kolejnej rundzie oceny – już z udziałem Karsana – to właśnie ta firma uzyskała najwyższe noty w obu częściach postępowania.
Karsan punktuje
Turecki producent zaoferował 18 autobusów MAXI za 55,18 mln zł brutto oraz 12 pojazdów MEGA za 48,15 mln zł brutto. W obu zadaniach Karsan otrzymał najwyższe noty:
- 97,00 pkt (MAXI) – 70 pkt za cenę i 27 pkt za kryteria techniczne.
- 96,52 pkt (MEGA) – 70 pkt za cenę i 26,52 pkt za parametry techniczne.
Solaris, choć zebrał solidne oceny w zakresie jakości, był droższy – łącznie zaproponował ponad 110 mln zł brutto za oba zadania – i ostatecznie zdobył 92,37 pkt (MAXI) i 90,91 pkt (MEGA).
Zwycięska oferta obejmuje model e-Ata 12 i e-Ata 18, z imponującymi parametrami:
- Teoretyczny zasięg: do 631 km (MAXI) i 554 km (MEGA) wg SORT-2.
- Gwarantowany minimalny zasięg: 375 km (MAXI) i 400 km (MEGA).
- Miejsca pasażerskie: 80 całkowitych i 36 siedzących (MAXI), 115 całkowitych i 44 siedzące (MEGA).
- Pełne klimatyzowanie, systemy informacji pasażerskiej LED i LCD, defibrylator AED w kabinie kierowcy, a także konstrukcja nadwozia zabezpieczona kataforezą – to tylko część specyfikacji.
Solaris nie odpuszcza
Pomimo przegranej w KIO, Solaris złożył skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Jak wynika z informacji przekazanej przez Paulinę Chełmińską z Urzędu Miejskiego, rozprawa odbędzie się 2 czerwca 2025 r., ale nie zakończy się najpewniej wyrokiem. Sąd planuje skierować pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co może przedłużyć procedurę o wiele miesięcy.
Dla Gdańska oznacza to jedno – brak nowych elektrobusów w najbliższym czasie. Choć miasto planowało zakup nowoczesnych pojazdów w 2025 r., dostawy mogą się znacznie opóźnić. Spór o przetarg wpisuje się w szerszy kontekst walki o rynek elektrobusów w Polsce – Solaris, który dominował przez lata, musi mierzyć się z coraz silniejszą konkurencją ze strony tureckich czy chińskich producentów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze